Gaten in bodem XM
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 14 oktober 2015 04:01 PM

Aangezien mede-forumleden er waarschijnlijk niets mee kunnen, weet ik niet of het verstandig is dit topic te beginnen, maar toch moet ik het even kwijt.

Bij het werken aan mijn XM kwam ik tegen wat je op de tweede foto ziet. Het gaat om de bodem direct achter het rechter voorwiel (zie eerste foto). Achter het linker voorwiel zit nog zo’n gat, zij het ietsje kleiner. Ook de kriksteunen voor durf ik eigenlijk niet meer te gebruiken.

Wat ik me afvraag is of ik nog door moet gaan met deze auto, of dat het tijd wordt de handdoek in de ring te werpen. Het zou wel jammer zijn, want er is al veel aan gedaan en met de nieuwe computer (zie het eind van mijn draadje over horten en stoten) is mijn V6 een machtig scheurijzer, waarmee ik graag de omgeving onveilig maak… Voor iemand die zelf niet kan lassen zijn er echter grenzen.

Groeten Kees (Rougefurio)

Afbeelding Bijlagen
P1010030.jpgP1010027.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 14 oktober 2015 09:05 PM
  [ # 1 ]

Als je zelf niet kunt lassen, betekent niet dat er niet andere mensen zijn die dat wel kunnen Wink Ik zou niet wakker liggen van deze roest, als dat alles is….

Profiel  
 
BasisBIX
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4323
Geregistreerd: 17-10-2007

Gepost: 14 oktober 2015 09:07 PM
  [ # 2 ]

Is een typisch XM kwaaltje dat de voorste kriksteunpunten gaan roesten

Kan ik mijn ogen wel weer mooi gelast worden voor een paar honderd euro.
Daarvoor gooi je een XM in jouw uitvoering toch niet weg?

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 oktober 2015 12:55 AM
  [ # 3 ]

Bedankt puffel en BasisBIX, jullie reacties zijn bemoedigend. Het is overigens wel een echt gat waar je tegenaan kijkt.

R.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2015 11:20 AM
  [ # 4 ]

Als je ziet wat er aan een DS allemaal gelast wordt heb je het echt nergens over.
Je moet in elk geval niet naar een echt schadeherstelbedrijf, die werken volgens normen en zullen het oude plaatdeel in zijn geheel er uit halen en er een nieuwe voor in de plaats zetten.
Een oude autorestaurateur of een ervaren hobbyist slijpt de randen netjes en zet er dan een stoplap op.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 oktober 2015 12:11 PM
  [ # 5 ]

Oké, dank je. Zitten de kosten echter niet overwegend in de arbeid, met andere woorden: is een nieuw plaatdeel (of koker?) niet zo heel veel duurder dan een stoplap?

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 15 oktober 2015 02:47 PM
  [ # 6 ]

Zo’n plaatdeel is veel groter dan nodig en kost de hoofdprijs (indien nog leverbaar). Alle drempelkokers van de XM staan bijvoorbeeld al op NFP. Kostprijs koker is al bijna € 300,-


Mocht je er er nog een vinden dan is het loshalen van de oude al meer werk dan het inlassen van een stoplap.
Een stukje blik kost vrijwel niets.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 15 oktober 2015 04:05 PM
  [ # 7 ]

Dank, dat is nuttige info.

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 15 oktober 2015 07:03 PM
  [ # 8 ]

halve dag werk, ik heb wel een adresje in arnhem die dat voor een hele nette prijs voor je kan doen, stuur maar even een PM als je interesse hebt.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
citropl
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 16-01-2008

Gepost: 15 oktober 2015 11:25 PM
  [ # 9 ]

Ik heb bij mijn xm v6 exclusive uit 1998 hetzelfde gehad. Bodem bij de wielkasten links en rechts door.
Het apparaat rijdt alleen in de zomer.In de winter staat de xm in de stalling. Dus hoe het komt ? Geen idee
Bij garaga Enting in Zwartsluis is dit prima gerepareerd tegen acceptabele kosten
De xm rijdt er niet minder om en dat is de essentie

Citropl

Ax (1991),Xantia 2.0 sx (1993),Xantia break turbo ct (1997),2 maal zx (1997 en 1998),XM turbo diesel (1999) en als opknapper een BX GTI uit 1992

Profiel  
 
Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 516
Geregistreerd: 23-09-2008

- ID/DS D Special
Gepost: 16 oktober 2015 12:20 AM
  [ # 10 ]

Op dat punt zijn er 2 oorzaken:
1. tussen het voorscherm en het chassis hoopt zich vuil en modder op waardoor dat stuk altijd vochtig is, remedie is regelmatig binnenscherm verwijderen en schoonmaken (1 keer per jaar)
2. als de auto een keer verkeerd opgekrikt wordt of op een 2 koloms brug gezet verbuigt het voorste krikpunt waardoor de roestwerende coating breekt en vocht vrij spel krijgt.

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  
 
Dirk de Pirk
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1432
Geregistreerd: 17-06-2006

- XM TCT
Gepost: 16 oktober 2015 03:33 AM
  [ # 11 ]

Heb ook net de 2 voorste krikpunten laten lassen , maar vraag me altijd af of je dan ook niet de binnenkant van de kokerbalken moet tectyleren .
Dat is immers kaal staal zonder enige bescherming, dus roest heeft daar vrij spel.
Hoe kom je daar bij ?

XM TCT Ambiance`94

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5446
Geregistreerd: 01-07-2007

- 2CV 6 Charleston
Gepost: 16 oktober 2015 09:10 AM
  [ # 12 ]

Moet zeggen de mijne heeft er ook een beetje last van, maar nog niet zo schokkend.

Ik weet nog een adresje in nijmegen. Vorig jaar is er een kennis geweest met zijn bus waar de hele onderkant weggerot was. Erg netjes hersteld..

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 oktober 2015 10:31 AM
  [ # 13 ]

Dank allen. Dit is in ieder geval voldoende morele steun om mij te doen besluiten de auto nog niet op te geven!

Inhoudelijk:
- Inderdaad heb ik -maar vreemd genoeg voornamelijk aan de linker kant- een hele berg vuil weggehaald.
- De kriksteunen heb ik altijd al een beetje iel gevonden voor zo’n grote auto, zeker aan de voorkant, waar toch een flink gewicht omhoog moet.

R.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 16 oktober 2015 05:34 PM
  [ # 14 ]

Vanmiddag de XM op de brug gehad bij mijn vaste garagist in Beneden-Leeuwen. De roestschade valt mee en de auto is zeker nog niet rijp voor de sloop. Zodra mijn financiën een beetje op orde zijn laat ik hem repareren. Door zelf de voorschermen te verwijderen en er later weer op te zetten kan ik de kosten nog een beetje drukken. Ik houd u op de hoogte.

Leve de 79-GFS-5! 

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 07 december 2015 04:51 PM
  [ # 15 ]

Zo, het monster rijdt weer. Alle slechte plekken zijn gerepareerd en de holle ruimten behandeld.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook