ombouw hydraulique naar handbak
Gepost: 17 november 2015 06:29 PM

Ik ben - weer eens - bezig met de ombouw van een mooie oude Citroën naar elektrische aandrijving. Dit keer een zwarte DS 21 pallas injectie hydraulique. De injectiemotor is er uit, en de hydraulische bak is vervangen door een gewone vierbak. Bediening en koppeling zijn aangesloten, alles werkt.

Vandaag ben ik begonnen met het hydraulische gedeelte. De HD pomp is vervangen door een elektrische met voldoende opbrengst en debiet. Ik heb één hoge drukleiding (naar de versnellingsbediening) afgedopt, en er hangen nogal wat overbodige retourslangen onder de motorkap nu.

Als ik de pomp laat lopen, komt er maar erg weinig druk in het systeem. Het stuurhuis krijgt net genoeg om de speling op te heffen, en de remmen krijgen ook druk. In de voorste veercilinders komt echter geen druppel LHM.

Ik heb de pomp al een kwartier laten draaien, en afwisselend de ontlastschroef open en dicht. Hij gaat duidelijk zwaarder lopen als de schroef dicht is, en er is ook variatie in toerental te horen wanneer je aan het stuur draait of de rem intrapt.

Het lijkt er op dat er ergens een grote bel lucht zit, of dat er vloeistof rond wordt gepompt, ergens in het gedeelte van het circuit dat eerst voor de versnellingsbak en koppeling was bestemd.

Iemand een idee?

Afbeelding Bijlagen
IMG_0120 (1).jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 17 november 2015 07:04 PM
  [ # 1 ]

Hoe heb je het debiet en de druk gecontroleerd? Zelf heb ik indertijd ook naar een aparte pomp gekeken, maar ze konden toen niet
garanderen dat de pomp ook met LHM goed zou werken.
Tevens heb ik na de hogedrukregelaar een drukmeter geplaatst om de boel te kunnen controleren.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 17 november 2015 07:25 PM
  [ # 2 ]

Heb je de “vanne de prioritee” al eens nagekeken? Die bepaald waar in een noodtoestand de LHM druk heen gaat ( remmen eerst!). Als die vast zit verdeelt er weinig. Als je de schroef dichtdraait krijg je druk op het hele circuit, als je de schroef open draait gaat alles retour. Als je hoogteregelaar op de laagste stand staat krijg je geen druk in de vering. Daarnaast: De oplossing met een 100% retour als er genoeg druk is lijkt me ongewenst, want dan verbruik je nog steeds veel electrische energie, waar je denk ik zuinig op wilt zijn ? Je zou eigenlijk twee drukschakelaars willen: 160 bar, uit, terugval naar 140 bar aan? In plaats van de mechanische regelaar ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Gepost: 17 november 2015 08:18 PM
  [ # 3 ]

@ Duivekeet: Ik heb van deze fabrikant groen licht voor LHM, het is een Marzocchi pomp. De specificaties zijn iets hoger dan die van de Citroen pomp, 1,3 liter/minuut, 230 bar nominaal, 270 bar max.
Ik zou in de oorspronkelijke aftakking naar de versnellingsbediening een drukmeter kunnen zetten, daar staat volledige systeemdruk. (als het goed is) Ik wilde dat in principe alleen doen om het systeem te testen. als het eenmaal goed functioneert geloof ik het wel en vertrouw ik op de controlelamp, net als in de gewone DS.

@Citroensmgz: Waar vind ik die vanne de priorité? De drukregeling laat ik liever ongewijzigd, een sensor met schakelende relais maakt het geheel mogelijk minder betrouwbaar. De pomp draait onbelast erg licht, ik zal eens meten hoeveel Watt ik verstook bij rondpompen, dat is wel interessant, en met een elektromotor erg makkelijk te meten.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 973
Geregistreerd: 09-03-2005

- Traction Avant 11BL
Gepost: 17 november 2015 09:14 PM
  [ # 4 ]

R hij zit volgens mij achter het blikje bij de linker draagarm.

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 25 november 2015 12:49 PM
  [ # 5 ]

Heb je de oorzaak ondertussen kunnen ontdekken/oplossen?

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2015 08:47 PM
  [ # 6 ]

Intussen werkt het.

Het bleek dat de plus en min aanduidingen op de motor misleidend waren, de pomp draaide verkeerd om!
Het blijkt een zeer efficient pompje, de DS komt vlug omhoog. Een beetje als een C5, 1 seconde pompen, meer is het niet.

Gelukkig blijkt mijn systeem ook in goede conditie, ik heb de stopwatch om intervallen tussen pompen en vrij ronddraaien te meten na anderhalve minuut maar uitgezet. De stuurbekrachtiging werkt voorbeeldig.

Bij vrij ronddraaien trekt de pomp 5,8 ampere, ongeveer 70 watt dus. Dat is anderhalve koplamp, valt me erg mee.
Ik heb echt zin om verder te bouwen nu!

Dank voor alle input en meedenken.

Profiel  
 
Duivekeet
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 14-02-2010

- ID/DS ID20 Break
- ID/DS DS23M PICKUP
- ID/DS DS-Electric
Gepost: 07 december 2015 10:31 PM
  [ # 7 ]

Mooi dat het werkt!!!!!!
1 sec. dan pompt hij wel als een bezetene.
Hoeveel stroom trekt de pomp dan bij vollast?
Bij mij was het zo, zodra je aan het stuur draaide, dan draaide de pomp
een keer of 10 en was het systeem weer op druk.
Hierna gaat bij mij de pomp via een drukschakelaar weer uit.
Dit gaat nu 2jr. en 28k km zonder problemen.

Profiel  
 
IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2088
Geregistreerd: 31-08-2011

Gepost: 07 december 2015 10:57 PM
  [ # 8 ]

Sjonge! We zouden bijna allemaal aan de elektrische pomp gaan! 😳

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74 en cours de refection, Mehari ‘77

Copain Stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2015 10:58 PM
  [ # 9 ]

Dank je!
Bij vollast ongeveer 60 ampere, 720 watt. Dat duurt nooit erg lang, helemaal naar hoogste stand 16 seconden.
Bij heen en weer sturen komt hij af en toe in.

Profiel  
 
Gepost: 07 december 2015 11:04 PM
  [ # 10 ]

@IDealist:
Geen gek idee, je kan dan ook bij motorpech je auto omhoog krijgen, sturen en remmen, en op een beetje accu hou je dat ook nog best even vol.
‘s Ochtends niet eerst een minuut stilstaan en je straat vergassen…

En afstandbediening knutselen, en dan vanaf het terras alvast even je DS laten omhoogkomen, is natuurlijk wel erg lollig…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook