geratel in de motor
GoossensA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-2015

Gepost: 24 december 2015 01:55 PM

Hallo allemaal,

Ik heb een id 19 uit 68 met een motor die draaide als een klok met weinig kilometers. Tot op een moment dat ik aan het rijden was en er plots een enorm geratel in de motor zat. Eerst dacht ik dat het een lager was van mijn water, lhm pomp of alternator. Maar na deze los te koppelen bleef het geratel.

Na verder onderzoek komt het geratel uit de buurt van mijn olie pomp, denk ik. Maar andere personen met kennis van zaken zeggen mij dat een oliepomp bij een id wel het laatste is wat stuk kan gaan.

ik heb vervolgens mijn olie afgelaten om te kijken of ik hier iets vind. maar aan de olie was er niets te zien. Ook de oliefilter is op de correcte manier geplaatst.

Wat ik wel had in de periode voor het geratel was bij een koude start dat mijn olie/voltmeter lampje ging branden en moest ik hem ook met de gaspedaal in gang houden tot het lampje uit ging en dan was er niets aan de hand.

Ik heb van de zomer voor het eerst zelf mijn starter gereviseerd en dacht dat het lampje branden om dat mijn starter te veel stroom pikte.(door zelf mijn starter te doen)
Maar nu ik er over begin na te denken, zou het kunnen dat ik gewoon geen oliedruk meer had en daarom de lamp begon te branden.

En dat ik daardoor mijn olie pomp heb vernielt en misschien nog erger heel mijn blok?
Of is dit een doem scenario en is er iets anders aan de hand?
Heeft er iemand al zoiets gelijkaardig meegemaakt?

ik hoor het graag.

vriendelijke groeten en fijne feesten

Axel

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 02:09 PM
  [ # 1 ]

Heb je kort geleden toevallig het oliefilter vervangen?
Als je die goed monteert maar een ringetje vergeet (te vervangen) heb je te weinig oliedruk met de nadelige gevolgen op langere termijn…

Geratel zou ook nog pingelen kunnen zijn door verstopte sproeier (mengsel te arm) maar dan heb je alleen geratel bij behoorlijke belasting van de motor, niet bij stationairloop.
Blijft het geratel altijd hoorbaar?

Onderdeel van de startmotor gaan wandelen, zou dat ook nog kunnen?
Kan volgens mij namelijk nergens heen en blijft dan hangen in de buurt van je vliegwiel…

Vervangen van je startmotor heeft volgens mij verder niets te maken met de olievoorziening…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 december 2015 02:21 PM
  [ # 2 ]

Een oliepomp gaat niet ratelen als hij stukgaat. Het ratelen komt meestal van een versleten drijfstanglager, krukaslagers of een zuiger die schade heeft. Hoe dan ook moet de motor er uit en helemaal uit elkaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
GoossensA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-2015

Gepost: 24 december 2015 02:28 PM
  [ # 3 ]

Dag h@ns

Mijn olie filter heb ik +-10.000 kilometer geleden vervangen op de juiste manier met alles er op en er aan.
Ik denk niet dat het komt door het pingelen. de ontsteking en sproeiers zijn goed afgesteld.

Profiel  
 
GoossensA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-2015

Gepost: 24 december 2015 02:34 PM
  [ # 4 ]

Dag waterman

Daar vreesde ik ook al voor. Komt dit dan door het falen van de oliepomp?
Want de motor was in goede staat met weinig kilometers, en plots uit het niets geratel.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 december 2015 02:36 PM
  [ # 5 ]

nu ken ik deze motor niet. maar is het niet zo dat deze een keting heeft die de nokkenas, aandrijft? want bij ratelen is dit het eerste waar ik bij kijk, als zo,n keting slap gaat hangen hoor je hem tegen het huis draaien, je moet het dan in je spanner zoeken, deze is dan waarschijnlijk hydraulich

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 02:37 PM
  [ # 6 ]

Is er bij jou iemand in de buurt met veel DS kennis?
Versleten krukaslager is meestal wel te herkennen door een DSkundige.
Dan heb je het wel over worst case scenario met veel werk/kosten…

Over het algemeen zijn ID’s wel taai omdat ze relatief weinig vermogen kunnen leveren.
En ik geloof zelfs dat er bronzen lagers in zitten.
Maar ja, alles kan kapot natuurlijk…

De distributieketting hoor je over het algemeen alleen bij stationairloop, en dat kan je ook heel goed traceren op gehoor.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 december 2015 03:45 PM
  [ # 7 ]

De distributie ketting en spanner gaat/ging makkelijk 4 ton mee. Lijkt me sterk. Daarbij kan je er niet bij zonder het blok uit te bouwen.

De lagers zijn niet van brons.

Die zelfgereviseerde starter kan het ook zijn idd. Dat het tandwiel meeloopt tegen de krans.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 04:03 PM
  [ # 8 ]

Staat mij bij dat de DV en de IE’s bronzen lagers hadden.
Anyway, niet zo heel belangrijk.
Les 1: alles kan (kapot) Wink

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 december 2015 04:05 PM
  [ # 9 ]

ja zonder olie gaan de bigends gelijk stuk. Maar dat bonkt. het ratelt niet..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 04:21 PM
  [ # 10 ]

Misschien nog een vergezochte mogelijkheid:
Ingezakte motorsteun waardoor voorraadbol rammelt tegen de dwarsbalk?
Voornamelijk hoorbaar bij optrekken.

Maar eigenlijk zou iemand met verstand van zaken eens goed moeten luisteren.
Of kan je een filmpje maken en posten?

Profiel  
 
GoossensA
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 24-12-2015

Gepost: 24 december 2015 04:51 PM
  [ # 11 ]

Dag allen,

Allereerst bedankt voor jullie snelle reacties.

Ik denk dat het niet te zoeken is bij de ketting. Aan de starter dacht ik ook eerst maar het geluid komt van de andere kant onder de carburator. Ik heb nog het type motor met de ontsteking achteraan zou daar iets mee kunnen zijn?

De moter steunen zijn ook onlangs vervangen. zou het de hogedruk regelaar kunnen zijn?

In ieder geval ik zal het morgen eens filmen misschien levert dat iets op

vriendelijke groeten

Axel

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 december 2015 06:17 PM
  [ # 12 ]

nou we wachten even af, de kunst bij het luisteren van geluid is de snelheid waar mee het gaat, bv de krukas draait altijd het snelst, de andere compenenten draaien tot 2 a 4x zo langzaam.

Profiel  
 
roland
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 266
Geregistreerd: 05-01-2004

Gepost: 24 december 2015 11:09 PM
  [ # 13 ]

Een of twee nokvolgers (bus die op de nokkenas loop)door de harde laag? Dat kan ook een tikkend of ratelend geluid geven.

Heb gereden in xantia 2.0 8v ber .ax volcane bx 1.4 saxo 1.1 en 1.4 xantia br 2.0 16v, C5 br 2.0 excl 2004 Rij nu C5 tourer 2.0 exclusive van 08.08.08 en een GSA 1981 en DS 21 pallas 1968.
Ja, je hebt nu eenmaal auto’s en Citroeën

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2015 11:29 PM
  [ # 14 ]

Hogedrukregelaar heb ik nog nooit horen ratelen…
Alleen als de voorraadbol stuk is tikt ie zo’n beetje elke seconde. Dat bedoel je denk ik niet met dat ratelen toch?

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 24 december 2015 11:48 PM
  [ # 15 ]

Laat een ervaren kenner er eens naar luisteren voordat je begint te sleutelen. Het is makkelijk als we de locatie weten, is vast wel iemand in de buurt met verstand van die dingen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook