Xsara Picasso: elektrische gekkigheid
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 19 december 2015 11:26 AM

Beste iedereen,
Enige jaren ben ik citroen rijder. Eerst een xsara HDI, die ging stuk. Nu rijden we een xsara picasso 1.8 benzine. Een lekkere groene, 160.000kms op de teller.
Nu wil ik wat meer zelf gaan doen, onderhoud, kleine reparaties etc etc. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen:
Iets vreemds, als ik bijvoorvbeeld mijn ruitenwisser aanzet, gaan mijn koplampen uit. Inmiddels doen de radio het niet meer, airco gaat soms aan uit het niets..
Als ik knipperlichten aanzet gaat de mistlamp aan. ZIjn dit de zekeringen? Vocht in systeem?
Kortom, een vreemd en raar probleem.

Misschien kunnen jullie hier mij beetje bij helpen. Als ik dit heb verholpen wil ik beginnen met kleine beurt dingetjes, onderdelen vervangen. Heb hier weinig ervaring mee.
De reden dat ik het zelf wil gaan doen is omdat het mij leuk lijkt meer kennis van citroen autos op te doen, en niet zomaar mijn auto wil ¨op consumeren¨ . Ik heb het gevoel er veel langer mee te willen doen! Naar mijn idee is mijn Xsara nog meer dan oke, maar heeft nu een beetje liefde nodig van zn baasje…

Mvg,

DNLVNK

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 19 december 2015 11:58 AM
  [ # 1 ]

Welkom op dit geweldige fotum,
Heb je toevallig een aftermarket radio erin, zoja zit deze met de verloopstekkers aangesloten?
Het wil wel eens dat als je deze verkeerd aansluit je hele rare storingen krijgt door het canbus systeem.

Gr,
René.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 19 december 2015 12:51 PM
  [ # 2 ]

Er zit een standaard radio in. Het is echt een vreemd gebeuren. Het begon eigenlijk met het zwakker worden van dashboard display, aantal maanden geleden. Toen begonnen de koplampen tijdens rijden spontaan aan en uit. Dat was niet z’n probleem, als ik ze aan deed, gingen ze niet uit tijdens rijden. Toen begon de ruitenwisser, nu de radio en airco. Sinds vorige week gaat radio niet meer aan..whats next?

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 19 december 2015 12:59 PM
  [ # 3 ]

Iets anders, sinds ik deze auto heb, eigenlijk nauwelijks onderhouden..
Nu 40.000km mee gereden. Wat zijn normaal gesproken de punten van aandacht? Is een bezoek aan bijvoorbeeld dealer een verstandige optie? Om vervolgens het zelf onder controle te houden?

Mvg,

Daniel

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 19 december 2015 01:14 PM
  [ # 4 ]

Ik deed altijd zelf onderhoud, elk jaar voor de apk.
Altijd olie en filter
Luchtfilter
Benzinefilter
Bougies

Wat je in de gaten moet houden zijn de dorpels deze kunnen snel doorroesten
Verder een prima auto aan gehad.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 19 december 2015 02:29 PM
  [ # 5 ]

Mijn xsara Picasso 1.8 doet vreemd…


Sinds een tijdje werkt het dashboard licht niet meer, de koplampen gaan aan als ik knipperlichten aanzet, de radio uit of aan als ik airco in werking stel, mistlichten gaan aan als ik de ramen open doe…wat kan dit zijn? En is dit zelf op te lossen?

Mvg
Daniël Vonk

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 19 december 2015 06:06 PM
  [ # 6 ]

daniel, omdat je hele systeem in de war is, is er dus duidelijk iets mis, met het hooft systeem. heb je nog wel even naar de radio aansluiting gekeken, of dit wel klopt, meschien heeft vorige eigenaar wel de originele radio terug gezet, maar niet de bedrading, dus zit de boel met kroonsteentjes of weet ik veel wat, weer aan elkaar, dan is dit vaak niet goed, een tweede is, de aansturing module, die onder de motorkap zit, kan ook wel eens deze problemen geven, je bsi zit onder het dachbord,en deze stuurt alleen de motor aan, en opties, dus licht het niet aan radio, of een ander elektronisch component wat achteraf is aangesloten, bv originele trekhaak.????? dan bij sloop zo,n module halen, en over zetten, wel zorgen dat het de zelfde is, er zitten verschillen in, aantal functies dat je auto heeft, het is niet meer zoals vroeger dat iedere schakelaar, apart een lamp of accessoires aanzet. het compenent ontvangt van jouw handeling een bericht, en stuurt het dan gecodeerd naar wat moet werken. voor je hier aan gaat werken, accu los en een uur wachten, later accu er weer op, contact aan 40sec wachten, en dan pas starten, dit om de electronica tijd te geven om alles te herstellen. vergeet je het, dan is vaak gelijk de boel in de war, of dit is al gebeurt, hopelijk is hier mee het probleem opgelost, het probleem met electronica is altijd tijd rovend, en die module door meten kost even veel als een nieuwe, en op de sloop vaak tussen 25 en 30 euro,  ik had dit ook eens bij mijn xsara hatchback, bij mij was het alleen dat de ruitenwissers het niet meer deden, module vervangen klaar, had daar voor 3 uur in garage gestaan die gasten konden niks vinden, ze wouden wel 200 euro hebben, vroeg toen alleen, of ze een goede glasboer konden, nooit een cent betaald. wat bij oude model ook wel eens voor kwam, is dat contactslot, ging haperen, hier van vind je filmpjes op you tube. ja we weten je bouwjaar nog niet, en met 1,8 komen we niet erg ver. ja dat het 12 jaar is gelevert, en 3 verschilende systeemen heeft.

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 19 december 2015 07:00 PM
  [ # 7 ]

Wat me zo te binnen schiet is achteruit parkeer assistent is later ingebouwd. Auto is van 2003.
Volgende week vrij, dan ga ik er werk van maken! Bedankt voor berichten! Super

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 19 december 2015 07:14 PM
  [ # 8 ]

@Beremans, top uitleg, en geweldige opmerking die onthoud ik ze sijn echt snel met de rekening zonder dat er iets gebeurd.
@dlnvnk succes very good

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 12 januari 2016 01:35 PM
  [ # 9 ]

Inmiddels is het elektrische probleem enigzins verholpen in Frankrijk. Twintig euries. Radio doet het weer, verlichting ook weer. Het is niet helemaal weg, maar stukken beter.
Had te maken met de vochtigheid bij ons vertelde de beste man

Oke, next!

Bij een grote beurt, wat wordt er allemaal gedaan?
Bougies? Oliefilter, luchtfilter? benzine filter?
Nu weet ik dat waarschijnlijk de schokdempers aan vervanging toezijn.
ALs ik over bobbel of heuvel heen rij dan hoor ik soort van klionk kloink.
zijn dat schokdempers? of anders?

Beste wensen voor het nieuwe jaar allemaal trouwens.

Afbeelding Bijlagen
xsara1.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 12 januari 2016 01:36 PM
  [ # 10 ]

zie trouwens op de foto dat het klepje mist. Heb ik nog wel liggen in dashboard kastje. Secondelijm is goed voor ongeveer 10.000km…..

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 januari 2016 02:04 PM
  [ # 11 ]

Kleine beurt doe ik olie en oliefilter, grote beurt olie + filter, luchtfilter en interieurfilter. benzinefilter om de 60 of 80dkm ofzo? Even nazoeken. Bougies ook om de 60dkm. Het beste kun je een haynes aanschaffen (marktplaats of nieuw), staat alles in beschreven incl onderhoudsschema.

Wat betreft die kloink kloink is waarschijnlijk een stabilisatorverbindingsstang of een rubber van een draagarm (hoogstwaarschijnlijk het eerste). Hoeveelheid werk kan ik je niet geven, ik heb nog nooit aan een xsara gewerkt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
dnlvnk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-12-2015

Gepost: 12 januari 2016 02:48 PM
  [ # 12 ]

Dat boek is een goed idee…maar, er zijn er twee! boek 1 is bouwjaar 00 tot 02 andere boek is 04 tot 08..
Mijn auto is van 20-05-2003.

Advies? of zal het niet erg veel uitmaken? 28 euro op marktplaats.
Denk het eerste boek.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 januari 2016 02:51 PM
  [ # 13 ]

Ik zou ook voor die tot 2002 gaan

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook