Saxo 2001 Koelprobleem
Wacka80
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 12 januari 2016 02:06 PM

Dag allemaal

Ik zou mij eerst voorstellen. Mijn naam is Robbin woonachtend in Almelo. Sinds 1.5 jaar rij ik een citroen saxo 1.4 VTS uit 2001 met nu 153 000 op de teller. Tot nu toe geen problemen gehad op wat onderhoud na.

Nu mijn probleem:
Eergisteren reed ik met een snelheid van 130 over de snelweg toen opeens mijn koelvloeistof lampje ging branden en de temperatuur liep op. Ook kwam er rook onder de motorkap vandaan. Ik dacht dat het einde saxo was en gelukkig gebeurde het vlakbij mijn huis. Ik weet zeker dat de koelvloeistof voldoende aanwezig was en toen ik ging kijken zag ik dat het dopje miste van de radiator (ontluchtingsdopje aan de rechterkant) en dat er koelvloeistof uitgespoten was. Het dopje heb ik gelukkig kunnen vinden. Alleen vraag ik mij af hoe zoiets er af kan schieten?

Ik heb een goede liter KVS bijgevuld tot er wat uit het dopje kwam en deze er weer opgedraaid. De auto een kwartier laten lopen en de ventilator slaat dan ook netjes aan. Vandaag ben ik de snelweg opgegaan voor een ritje van 25 km en zie ik de temperatuur oplopen tot richting het rode en ook weer zakken naar het midden. Zo heeft het de hele weg geschommeld. Ook werd en af en toe bloedheet in de auto (ventilator op max) en soms werd de lucht weer koud. Toen ik op bestemming aankwam hoorde ik de ventilator ook erg hard draaien. Dit doet die normaal alleen als het warm is en de airco aan staat. Toen ik onder de kap keek zag ik dat bij het ontluchtingsdopje kvs omhoog borrelen.

Moet ik nu iets van ontluchten? of is een nieuwe radiator een betere optie. Het kan natuurlijk ook dat ik teveel KVS heb bijgevuld maar het is niet te zien hoeveel er nog in het reservoir zat.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2016 03:07 PM
  [ # 1 ]

Vrijwel zeker een luchtbel. Voor een 1.4 weet ik het niet, maar een 1.1 heeft 3 punten, te ontluchten in volgorde:
-  nippel op thermostaathuis.
-  dopje op radiateur.
-  klein dopje op een van de kachelslangen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Wacka80
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 12 januari 2016 03:12 PM
  [ # 2 ]

Bedankt voor je reactie!
Ik ga hier vanavond even mee aan de slag.
Is er nog een bepaalde manier van werken? Bij de een lees ik met draaiende motor en bij de ander niet.
Zou je mij misschien stapsgewijs kunnen uitleggen hoe ik moet ontluchten?

Alvast bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2016 03:21 PM
  [ # 3 ]

Met motor uit.
kvs bijvullen tot bovenin, eventueel tussentijds bijvullen.
nippel op thermostaathuis los tot er vloeistof zonder bellen uitkomt.
nippel op radiateur idem.

halve colafles op de vulopening en tot ca. 5 cm boven vulopening vullen.
dan het kleine nippeltje op de verwarmingsslang.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Wacka80
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 12 januari 2016 09:30 PM
  [ # 4 ]

Het is gelukt, hij rijdt en koelt weer zoals daarvoor.
Ontzettend bedankt!

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 12 januari 2016 10:13 PM
  [ # 5 ]

very good

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook