Voorstellen en probleemjes Saxo 1.4 vts 1998
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 12 januari 2016 06:30 PM

Goedenavond allemaal.

Mijn naam is Rick en sinds vorige week hebben we onze Berlingo ingeruild voor een Saxo 1.4 Vts uit 1998. Deze stap hebben we gemaakt omdat we geen gebruik maakte van de ruimte die de Berlingo had en we graag voor de relatief korte afstanden en klein licht goedkoop en zuinige auto voor terug wilde hebben. Toen uitgekomen op deze saxo. De auto rijd heerlijk en ziet er nog steeds lekker vlot uit.

Hij werd geadverteerd met een nieuwe APK , nieuwe banden en nieuwe distributieriem. Dus je zou denken een fantastische start. Tijdens de korte proefrit is viel me alleen op dat hij ontzettende trilde in het stuur boven de 80 km/u en achter de bestuurderskoplamp is een roest vlak voor de wielkast.

Bij thuiskomst de voorste banden laten balanceren, dat bleek nog niet voor iedereen weggelegd met blinde velgen. Beide banden rond de 120 gram lood erbij en nu rijd hij weer strak.
Dan bleek tijdens het balanceren dat tenminste 1 van de achterwielen er scheef onder stond volgens de banden meneer.
Rechtsachter bij de schokdemper steun was roest te zien.

Wat me echter bijzonder tegen is gevallen is het feit dat bij thuiskomst en nette temperatuur er roestbruin koelvloeistof uit het expantievat liep. Dus eerst paniek. Zou de koppakking lek zijn? Geen sludge in de olie. Wel een vies laagje in de koelvloeistof en met de regen ook olie te zien op de inrit. Verder geen vermogen verlies.

Als bonus viel afgelopen zaterdag de dashboard verlichting uit. De waarschuwingslampjes doen het nog wel en ook de klok verlichting alleen de snelheidsmeter en toerenteller zijn niet meer verlicht.

Aangezien een instructie handleiding ontbreekt moest ik via internet op zoek naar een boekje. Ik denk nu de juiste zekering te hebben gecontroleerd waar een 5A zekering had moeten zitten zat een 25A zekering. Die vervangen alle zekeringen zijn echter goed.

Ik zal een apart topic openen zodat niet alle problemen door elkaar heen gaan lopen. Ik hoop dat de liefhebbers mij kunnen voorzien van tips om toch nog veel plezier te kunnen beleven aan deze saxo met valse start.

Afbeelding Bijlagen
saxo 1.4 vts.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 12 januari 2016 07:47 PM
  [ # 1 ]

Ha Rick, welkom hier!

Balen dat de Saxo niet zo blijkt te zijn wat het leek bij de koop. Gelukkig is (bijna) alles op te lossen, afhankelijk van hoe veel je er aan wilt en kunt doen. Mijn ervaring leert dat eigenlijk alles te doen valt. Een schrale troost is dat er bijna aan elke Saxo wel klusjes te doen zijn. De Saxo ziet er in elk geval wel leuk uit met het kleurtje! Smile

Ben je zelf een beetje handig? Dan is er veel met geduld en een Haynes te doen en uiteindelijk zeer bevredigend als de Saxo dan weer een tijdje verder rijdt. De koppakking en D-riem zijn relatief simpel met het goede gereedschap te tackelen, neem er de eerste keer wel een dagje voor.

De lampjes in het dashboard kunnen kapot zijn, gebeurt ook wel met regelmaat. Zeker zonder airbag best een leuk overzichtelijk klusje.

Afhankelijk van hoe erg de roest is, zou ik wel kijken wat je er in wil investeren. Door laswerk wordt er vaak afscheid genomen van de Saxo, zelfs door een handige klusser.

Succes en houd ons op de hoogte!

Profiel  
 
Rick de Haas
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 12-01-2016

Gepost: 12 januari 2016 09:37 PM
  [ # 2 ]

Ik durf op zich wel zelf te sleutelen, dat heb ik tot nu toe meestal gedaan. Maar sommige klussen laat ik toch liever over aan een monteur. Ik heb tot nu toe wel altijd bijna alles waar ik zelf een goede beschrijving van kon vinden en zelf aandurfde eerst zelf geprobeerd en gelukkig is dit relatief simpele auto met redelijk wat ruimte om te kunnen sleutelen.

Enig idee waar of die haynes handleiding ergens te downloaden is? Of moet ik een papieren variant kopen?

Profiel  
 
Rens
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 269
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 12 januari 2016 10:41 PM
  [ # 3 ]

Nieuw koop je een Haynes voor minder dan 3 tientjes, 2ehands wil je wel eens vinden voor net iets meer dan een tientje. Het is een investering die het waard is! Zeker een digitale is leuk, maar iets terug kunnen lezen als je met vette vingers naast je auto staat is ook best fijn.

De Saxo is makkelijk om aan te werken en van bijna elke klus staat wel een beschrijving van of op internet/youtube of anders staat het sowieso in de Haynes. Het voordeel van de Saxo is, is dat deze nagenoeg precies gelijk is aan de Peugeot 106 en technisch gelijk aan vele Citroens en Peugeots.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook