de 5 versnellingsbak uit mijn 81 break, type i, eerste type motor, 2400 carb, schakelt zwaar en dat doet hij eigenlijk altijd al. is dat de olie, iets interns, externs? voordat ik ga zoeken misschien iemand wat suggesties?
alvast dank!
Kraakt hij ook? Pakt ‘ie moeilijk, of gewoon zwaar?
Komt je koppeling goed vrij?
Ook een leuke: onder de dwarstraverse zit een hefboom voor de schakelarmen. Hier hoort een kunststof bus in te zitten.
Bij mij miste deze, en dat maakte het schakelen aanmerkelijk minder leuk.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
van de bus weet ik. hij kraakt niet, gaat gewoon moeilijk bijvoorbeeld heel erg moeilijk in achteruit. zal naar de koppeling beginnen te kijken
Nieuwe olie kan ook wonderen doen. Verder is en blijft het natuurlijk een oud lor, dus zo soepel als een moderne auto zal het nooit schakelen.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena
Ik herken dit ook wel een beetje. Het in de achteruit zetten en soms ook de 1e versnelling gaat niet heel soepel. Wat bij mij goed helpt met name voor de achteruit is nog een keer de koppeling intrappen en dan opnieuw proberen. Gaat de 2e poging altijd beter. Iemand (eveneens van het forum) heeft mij ooit gezegd dat dit ligt aan de stand van de tandwielen ten opzichte van elkaar. Als je opnieuw de koppeling gebruikt verschuiven blijkbaar de tandwielen iets ten opzichte van elkaar en dan lukt het ineens wel (althans bij mijn CX) werkt dit goed terwijl ik voor dat ik deze tip kreeg altijd de neiging had met kracht de achteruitversnelling in te leggen wat denk ik ook weer niet echt lekker is voor de bak.
oud lor? hij heeft 150 000 gelopen… mijn ds die nog veel ouder is schakelt heel soepel, bij sommige versnellingen hoef je amper de koppeling in te duwen
ik ga beginnen met nieuwe olie, wat gooi ik er het beste in of gewoon wat in het boekje staat? en naar de koppeling te kijken en de schakelstangen














































Totaal aantal Berichten: 43357
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, duh, een cx is géén ds en het vergelijken van de ds-bak met de cx is zinloos want de cx bak staat gewoon bekend om matig schakelen. Trouwens, 150.000 is al best veel met één koppeling…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
bovenop zit het mechaniek dat door de schakelstangen bediend wordt.
loopt dat soepel?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v
Ik heb deze Castrol Syntrax 75w-90 erin zitten. Let op, dit is een olie die Api-GL4 spec heeft. Er is hier en daar op dit forum al geschreven over de verschillen tussen Gl4 en GL5, waarbij GL4 geschikt is voor oudere bakken.
GL5 zou een té sterke beschermlaag bieden voor de tandjes.
Verder is een CX altijd een oud lor, die je al je geld aftroggelt, ondanks dat je beter weet.
Net een wijf.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!



Totaal aantal Berichten: 349
Geregistreerd: 15-02-2013
- C5 2.0 16 V Ligne Business
- CX 20 TRE
- CX Athena












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
HAHAHAHA Helmaal waar Niels!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

























Totaal aantal Berichten: 6506
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
waterman schreef:Ja, duh, een cx is géén ds en het vergelijken van de ds-bak met de cx is zinloos want de cx bak staat gewoon bekend om matig schakelen. Trouwens, 150.000 is al best veel met één koppeling…
Mijn koppeling heeft het ook tot 150.000 km volgehouden. Die was toen overigens wel echt tot op de draad versleten. Die Castrol-olie doet inderdaad wat in positieve zin, maar bij koude motor blijft de 1 en de achteruit gewoon hakerig. Het is niet anders.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)
.