hoogteregelaar achter
henderson
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-10-2014

Gepost: 16 januari 2016 11:03 PM

Wie kan mij helpen ?
ik weet niet of ik weer naar een bekende weg vraag, maar mijn Xantia lag vandaag met de trekhaak op de weg ,en wilde ook niet meer omhoog. Dwz, niet meer in de rijstand. Wel in de hoogste of de laagste stand.
Nu had ik al gelezen over een slecht werkende hoogteregelaar, en het beruchte plastic stangetje met de kogelgewrichten.(met dank aan dit forum)
Het stukje plastic lag er inderdaad af, en kon ook zo weer terug gedrukt worden.
Het gehele mechanisme zag er sterk vervuild uit, en de regeling, die het stukje plastic zou moeten verrichten, gaat nogal zwaar.
Nu wil ik het hele zaakje eronder uit halen om eens goed te reinigen, en gangbaar te maken( ook gelezen dat dit wel te doen is).
Ik heb ook gelezen dat het systeem drukloos gemaakt dient te worden, maar hoe pak ik dat aan , en wat zou ik dan het beste eerst los kunnen draaien ?
Is het zo , als ik de druk er af haal, ik vervolgens al de remmen moet ontluchten ?
En in welke hoogtestand kan ik het beste met de werkzaamheden beginnen ? In ieder geval zet ik de Xant goed op een paar bokken zodat er niets kan gebeuren.
Het betreft een Xantia break 1.8 16v van bouwjaar 1999
Alvast dank .

I

Profiel  
 
Gert-Jan Brink
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1526
Geregistreerd: 10-03-2009

- 2CV 2cv6 1973
- HY HY78 1964
- Xantia 1.8 16v Exclusive break 1999
Gepost: 17 januari 2016 10:38 AM
  [ # 1 ]

Zet de auto op een brug of met de wielen op bokken. Je hebt ruimte nodig om te werken.
Met draaiende motor in de laagste stand zetten. motor afzetten. op het huis van de voorradbol zit een bout, die draai je los totdat je de LHM hoort lopen. Het systeem is nu drukloos.bout weer vastdraaien.

Maak een foto van dr drukregelaar, het is erg makkelijk de leidiningen te wisselen bij montage, been there, done that.

3 leidingn en 2 boutjes en je hebt de regelaar in je handen.

HY 1964 “Dubbus”,2CV6 1973"Sambalbij”

gehad: 25 eenden, DSuper5 1973, AK400 4x4 bimotor 1976, AZU 1961, AZU 1972, Traction Avant 11BL 1952, CX 2400GTI 1982, 3x Xantia berline nieuw,1x Xsara Picasso nieuw, 1x Xantia break 2.0i 16v 1996, 1 x Xantia break 1.9TD 1996, Xantia 1999 1.8i Exclusive

Profiel  
 
henderson
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-10-2014

Gepost: 17 januari 2016 03:25 PM
  [ # 2 ]

mooi zo ! Bedankt voor je reactie !

Profiel  
 
vintage
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 76
Geregistreerd: 15-04-2012

- C4 (2004-heden) CACTUS 1,6 HDI bvm
- Ami ami 6 berline
- GS/GSA GSA X3
- C4 (2004-heden) C4 HDI 1,6 manueel, shine, open dak
Gepost: 17 januari 2016 10:30 PM
  [ # 3 ]

Hoi,

ik kan er nog een paar tips aan toevoegen :
zorg voor reserve rubber dichtingen van de leidingen, die moeten in principe vervangen worden. Zeker exemplaren die nooit gewisseld zijn, zou ik nu toch vernieuwen. Kosten 2 keer niks, op te halen bij een dealer of het www.
Er bestaan revisie setjes voor de hoogteregelaars. Kan ik ten zeerste aanraden.Kijk op het www. 
Neem de tijd om de hydrauliek leidingen rustig los te maken. Desnoods kruipolie, meerdere dagen laten inwerken en losmaken. Als je de 6-kant van de borgvijs beschadigd, is er miserie.
Tenslotte zal je na de montage de hoogte opnieuw moeten afstellen. Makkelijk zelf te doen, wel belangrijk.

groeten,

Bart

Profiel  
 
henderson
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 06-10-2014

Gepost: 17 januari 2016 10:49 PM
  [ # 4 ]

hallo,
de boel is nogal verroest, en met name de leidingnippels natuurlijk. Ik ga ze eerst maar eens een paar dagen verwennen met kruipolie.
Kan ik in tussentijd op het web zoeken naar een revisiesetje.
Dat plastic verbindingsstangetje gaat er ook af, want dat is finaal versleten. De stalen kogelkoppen trouwens ook. Weggerot !Nu maar even tijdelijk vastgezet met tie-raps, hoop dat het houdt .
Ik heb hier op het forum ook al eens wat gezien met stalen kogelgewrichtjes, die iemand gebruikt heeft.
Dat lijkt mij dus ook de enige blijvende oplossing. Goed aanpakken , zodat we zo lang mogelijk kunnen blijven zweven.
Dit forum is echt ideaal voor mensen zoals ik , bedankt voor de reacties.

Profiel  
 
DS23IE pallas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 02-05-2006

- C5 1.6Hdi
Gepost: 18 januari 2016 01:58 PM
  [ # 5 ]

Leidingen alleen los draaien met speciale leidingsleutel niet met gewone steeksleutel. Plastic verbindingstukje gaat ook best lang mee.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 18 januari 2016 02:38 PM
  [ # 6 ]
Gert-Jan Brink schreef:

.... op het huis van de voorradbol zit een bout, die draai je los totdat je de LHM hoort lopen…

Dit is maar klein stukje (kwart slag), niet helemaal er uit draaien!

knuffel

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook