Dynamo Citroen berlingo 1.6 16v 2005
johanbax
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 14-05-2007

Gepost: 14 oktober 2015 08:20 AM

Goedemorgen,

Ik heb een berlingo multispace uit 2005.
Toen ik afgelopen week ergens heen ging spontaan het accu lampje branden, en een paar minuten later ging het weer uit. gisterenochtend ging ik met deze auto weg en na een minuut ging het lampje aan en bleef aan. gisteravond was ik onderweg, stopte even en toen kwam er stop op het dashboard te staan. motor uitgezet, en die wilde daarna niet meer starten. Na een tijdje geprobeerd met startkabels, en toen startte de motor weer. thuis gekomen even de accu en de laadspanning gemeten. Accu spanning 12,2 V Laadspanning ook. Conclusie: dynamo laad niet bij. (accu is 6 weken oud)
Wat kan hier het euvel zijn? bedrading, of toch echt de dynamo kapot?

Grt

Berlingo Multispace 2005 1.6 16v

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 20 januari 2016 10:23 AM
  [ # 1 ]

Jammer dat niemand op je bericht gereageerd heeft, maar laat ik voor de volledigheid even mijn eigen ervaring met je delen:

Heb eenzelfde ervaring gehad met een Citroen Berlingo 600 - 1.9D (51KW) uit 1997 en ik heb toen, voor ik meen een kleine 15 Euro, een spanningsregelaar inclusief koolborsteltjes gekocht bij Ferwerda in Meppel, en deze zelf vervangen.

Het betrof een Bosch dynamo (de eerste Dynamo zit er nog steeds op) en ik moest er toen eerst een zwart kunstof kapje afschroeven, en dat is gelukt zonder de dynamo eraf te halen, en toen was het klusje in 30 minuten gedaan.

Moet vandaag de lagertjes vervangen (jank geluid) dus het was wellicht beter geweest om alles in één keer te doen. Kosten voor de lagertjes bedragen 10 Euro. Maar goed. Al doende leert men he, maar vandaag moet de dynamo er dus wel vanaf Wink

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook