Nieuw (start)probleem met CX 25 TRI 1985
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 05 februari 2016 07:04 PM

recentelijk is met jullie hulp een stationairloopprobleem opgelost. Dit lag aan een lek in de harmonicaslang.
Helaas is er een nieuw probleem voor in de plaats gekomen: hij start niet als hij warm is.

De koude start gaat vrij vlot. De auto rijdt goed en loopt ook goed stationair. Maar als hij warm is, slaat de motor niet aan. Er is ook dan een goede vonk. Als ik remreiniger in het luchtfilterhuis spuit start hij wel en blijft dan ook gewoon lopen. Ik heb wel gelezen over bdp-sensor en matige bobinecontacten e.d.. Alleen: het feit dat hij wel start met remreiniger toont dan dat er geen bobineprobleem is(?). Uit de benzineslang naar de “common rail” gutst benzine tijdens de startpoging. Ik weet niet of daar een minimale druk geldt of zo.

Wie weet raad?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 februari 2016 10:45 PM
  [ # 1 ]

Start ie ook niet als je een beetje gas geeft?

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 05 februari 2016 10:50 PM
  [ # 2 ]

Ha Hans,

Nee, gas geven helpt niet.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 05 februari 2016 11:50 PM
  [ # 3 ]

Vreemd…
Er is wel een minimale druk nodig, maar als die niet voldoende zou zijn zou ie ook niet blijven lopen na de starthulp met remreiniger…
Misschien het relais dat o.a. de benzinepomp aanstuurt?
Er is een regelmechanisme dat aan de hand van het toerental zorgt voor de brandstof toevoer.
Starten, stationairloop en bedrijfstoerentallen hebben allemaal een iets andere aansturing.
misschien is daar wat mis?
Misschien registreert de ecu niet dat er een laag toerental is bij starten.
Ik roep maar wat…
Je zou nog de injectiegalerij kunnen loshalen of een andere galerij aansluiten en dan kijken of de injectors wel sproeien…?

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 februari 2016 12:21 PM
  [ # 4 ]

In mijn zoektocht, het eerdere stationairprobleem op te lossen heb ik de stappenmotor (idle control/luchtschuif) buiten werking gesteld en uiteraard de passeerleiding aan weerszijden afgedopt. Ik meen dat die alleen maar dient als toerentalcompensatie voor de airco (die zit op mijn CX maar werkt niet). Ik heb dat vanmorgen voor de zekerheid weer zoals origineel aangesloten. En de auto start nu weer prima als hij warm is. Toeval? Ik kan het namelijk niet echt beredeneren. 
Maar het gezegde luidt: “vraag niet hoe het kan maar profiteer ervan”.

Profiel  
 
Gepost: 06 februari 2016 01:46 PM
  [ # 5 ]

Post eens een foto van die klep.
Je hebt er namelijk 2, 1 die is inderdaad voor de toerentalregeling als je de airco inschakelt (deze zit in de buurt van het koelvloeistof bolletje).
De andere dient als extra luchtklep bij het starten en die kan je dus niet missen (deze zit achter op het motorblok).
Een echte stappenmotor zit er niet in de CX.

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 februari 2016 01:55 PM
  [ # 6 ]

Ha TRX-ke. De luchtschuif die ik bedoel zit achter op het motorblok. Dat betekent dan denk ik, dat het inderdaad een luchtschuif is voor het starten.  Vandaar dat-ie ook weer start!

(Foto heb ik net op het net gezocht maar niet zo snel gevonden.)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 06 februari 2016 03:30 PM
  [ # 7 ]

Ja zeg!
Stiekem dingen loshalen om ons op het verkeerde been te zetten! RTFM Laughing 
Maar fijn dat het weer is opgelost.

Profiel  
 
panhard
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 60
Geregistreerd: 07-04-2012

Gepost: 06 februari 2016 03:36 PM
  [ # 8 ]

Ik zal het nooit meer doen!

Nu weer een ander probleempje weaarvoor ik een nieuw Topic zal aanmaken

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook