Saxo 1.4 VTS 2000 Stotteren, afslaan, stinken
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 25 januari 2016 08:30 PM

Onze Saxo heeft wat problemen.

Enkele weken geleden liep ie op 3 cilinders. Eerst bougies vervangen, geen resultaat.
Toen uit laten lezen. Helaas, geen storingen opgeslagen.
Injectoren getest door de rail compleet los te nemen en te starten.
Daar zat het probleem. Eentje deed niet mee. Injector vevangen a 120 euro, en klaar.

Nu lijkt er iets soortgelijks te zijn, maar voelt toch anders. Auto start prima. Loopt dan ook gewoon op 4 cilinders.
Als je heel rustig gas geeft loopt ie prima. Maar geef je sneller meer gas, dan stottert en proest de saxo. Lijkt ook wel op 3 of 3,5 cil te lopen. Dit alles met onbelaste motor.

Hoe meer gas je geeft, hoe slechter hij loopt. Met een belaste motor althans. Het is zelfs zo dat hij op den duur gewoon afslaat en niet meer aan de praat is te krijgen. Wacht een paar minuten en hij start weer. Maar loopt nog steeds even slecht dan. Saxo rookt ook flink.

Heb hem vandaag uit laten lezen, maar er zat geen storing in.

Ik denk aan enkele dingen:
-bobine
-brandstofpomp (werkt wel, maar misschien te weinig druk)
-lambda sensor
-toch injectoren?
-bdp sensor (als defect, dan start en loopt ie toch niet?)

Maar om nou alles aan te gaan schaffen vind ik toch wat te gortig.


Wie kan me helpen?

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 25 januari 2016 08:43 PM
  [ # 1 ]

Begin eens met een goede diagnose,testkast eraan en meten. Zomaar dingen vervangen slaat nergens op. Zo kun je een voor een je verdachte onderdelen afstrepen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 25 januari 2016 09:02 PM
  [ # 2 ]

[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]

Garage heeft hem uitgelezen met snap on tester. Die gaf 0 storingen. Hij zei wel dat het een oud type saxo was die hij niet kon testen. Hij kon bijv. wel het dubbelrelais testen, maar niet de injectoren per stuk. Dit kon bij nieuwere types wel volgens hem.

Wat bedoel je dan? Waarden meten? Gewoon met multimeter? Waar kan ik die waarden vinden?

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 26 januari 2016 12:58 AM
  [ # 3 ]

Ik lees toch ook veel over de brandstofpomp.

Als ik het me goed herinner hoorde ik de pomp niet toen de auto was afgeslagen en ik opnieuw probeerde te starten. Pas na enkele minutten wachten deed de pomp het weer en startte de k*tauto weer. Maar nog steeds slecht lopen.

Dit is mijn eerste en ook laatste citroen. Heb deze gekocht in 2012 en zelf gereden tot half 2014. Daarna is ie naar mijn vriendin gegaan. Laatste jaren niet veel mee gereden. Maar ik heb nog nooit zoveel onkosten aan een auto gehad. En ik heb alfa gereden, verschillende zelf, dus ik ben wat gewend.


De saxo gaat de verkoop in als deze gemaakt is. Ik heb inmiddels een suzuki swift voor mn vriendin gekocht. Niks aparts, maar wel oerbetrouwbaar.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 26 januari 2016 08:00 AM
  [ # 4 ]

Ik heb iets soortgelijks gehad met een ontstekingsmodule in een BX, kwam niet op toeren, heel wisselvallig.
Maar ik weet niet of jij die ook hebt. Nieuwere typen hebben hem geïntegreerd in de bobine.
Die zijn ook storingsgevoelig trouwens.
Heeft de jouwe een losse bobine of zo’n bobinebank op de kop?
Ook daar kan een probleem ontstaan (met Picasso gehad, liep op 3 cilinders, toevallig net bij de garage).
Begint vaak bij vochtig weer…

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 27 januari 2016 12:59 PM
  [ # 5 ]

Er zijn ook een paar banale testjes die je kan doen die niks kosten en een paar dingen kunnen uitsluiten…

Wbt ontsteking: Kabels en doppen kunnen gaan “lekken”, even inspuiten met water en starten, goed kijken of er ergens een vonk over slaat. Als je echt lef hebt pak je de kabels vast, als het pijn doet, dan begin je met nieuwe kabels en doppen. Dan de verdeler bekijken, deze willen (bij andere typen auto’s, saxo weet ik nog niet zo goed) ook vaak lekken, er kunnen haarscheurtjes in zitten.

Lekkende ontsteking geeft vaak bij hogere toeren dezelfde rare artifacten. Als dat niet werkt kun je de bobines doormeten, zoek in wphb de weerstandwaarden, multimeter erop en je weet het.

Ik kan wel meer tips plaatsen maar ik vermoed dat dit het wel eens zou kunnen zijn, klinkt zo bekend…..

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 28 januari 2016 12:39 AM
  [ # 6 ]
VTRrider schreef:

Er zijn ook een paar banale testjes die je kan doen die niks kosten en een paar dingen kunnen uitsluiten…

Wbt ontsteking: Kabels en doppen kunnen gaan “lekken”, even inspuiten met water en starten, goed kijken of er ergens een vonk over slaat. Als je echt lef hebt pak je de kabels vast, als het pijn doet, dan begin je met nieuwe kabels en doppen. Dan de verdeler bekijken, deze willen (bij andere typen auto’s, saxo weet ik nog niet zo goed) ook vaak lekken, er kunnen haarscheurtjes in zitten.

Lekkende ontsteking geeft vaak bij hogere toeren dezelfde rare artifacten. Als dat niet werkt kun je de bobines doormeten, zoek in wphb de weerstandwaarden, multimeter erop en je weet het.

Ik kan wel meer tips plaatsen maar ik vermoed dat dit het wel eens zou kunnen zijn, klinkt zo bekend…..

Het is een bobinegalerij. Ik vermoed ook dat deze het is.
Iemand misschien een wphb op pdf ergens?

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 01 februari 2016 06:34 PM
  [ # 7 ]

Brandstofpomp gewisseld, maar helaas geen resultaat…

Injectorrail los gehaald en startmotor laten draaien:  Alle 4 netjes pulserende stroompjes geven.

Blijft voor mij over (op volgorde van verdenking):

- bobine
- bdp ofwel krukassensor
- lambda sensor

Anyone?

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 08 februari 2016 10:19 PM
  [ # 8 ]

Opgelost. Was de bobine. Hopelijk heeft een ander ook iets aan dit topic.

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 08 februari 2016 10:19 PM
  [ # 9 ]

Opgelost. Was de bobine. Hopelijk heeft een ander ook iets aan dit topic.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook