Saxo 1.4 VTS slaat slecht aan
juhroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-2016

Gepost: 05 januari 2016 12:11 PM

Hallo Citroen rijders,

Allereerst zal ik mij even voorstellen. Ik ben Jeroen, 23 jaar jong en werk in een vrachtwagengarage.

Zelf rij ik bmw en mijn vriendin rijd een saxo 1.4 vts van 2000
Een heerlijk klein autotje alleen heeft hij nu een probleem.

Sinds kort slaat de auto niet meer vanzelf aan. Als er gas gegeven word onder het starten doet hij het wel. Na een paar seconde spelen met het gas spelen blijft de auto stationair lopen. Onder het rijden doet hij het gewoon normaal.

Na wat zoeken kwam ik erachter dat de stappenmotor te laat gaat regelen. Als ik mijn hand op het gat houd voor de lucht en de motor word gestart schieten de toeren 1 keer omhoog en valt de motor uit. Pas daarna gaat de stappenmotor werken en zuigt hij lucht. Door het spelen met het gas is het dus op te vangen.  Hier heb ik dus een nieuwe stappenmotor voor gekocht maar het probleem blijft precies hetzelfde.

Dit probleem doet zich voor bij zowel warme als koude motor. En soms slaat hij wel gewoon aan zoals het hoort.

Wat ik de afgelopen tijd heb gedaan:

Startmotor vervangen
Beurt (ook bougies, benzinefilter enz)
1 injector vervangen(gaf storing)
carterventilatie buiten gehangen(er kwam nogal wat olie in het luchtfilter terecht)

Dit probleem is een tijd na al deze reparaties ontstaan, er staan momenteel ook geen fouten in.
Voor de rest een prima auto. Alles werkt zoals behoren.

Ik heb in de andere topics gezocht maar kom niet echt hetzelfde probleem tegen.
Komt iemand dit probleem bekend voor? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Gr Jeroen

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 05 januari 2016 02:40 PM
  [ # 1 ]

Plakt de luchtklep niet in het gasklephuis? Heb ik ook wel eens meegemaakt, stappenmotor vervangen, en er later achter komen dat het niet de stappenmotor was, maar dat het schokkerige gedrag van de luchtklep werd veroorzaakt door vuil in het gasklephuis en koek in de scharnierpunten van de klep. Was niet bij een Saxo overigens, maar feitelijk maakt dat niks uit, principe is hetzelfde….

Neem deze tip met een korrel zout als je het gasklephuis al goed gereinigd heb Wink

Eventueel ook temperatuursensor gasklephuis nazien, kan ook narigheid geven, kijk eerst even of er wezenlijk verschil is bij warme of koude motor.

Profiel  
 
VTRrider
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 28-12-2015

- BX 1.4
- BX 1.9 diesel
- Saxo 1.4 538 Sport
- Saxo 1.6 8V VTS
Gepost: 27 januari 2016 02:21 PM
  [ # 2 ]

Fijn dat je daarna ook niks meer hoort….

Mocht je het opgelost hebben is het altijd goed om dit even te melden Wink

Profiel  
 
juhroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-2016

Gepost: 27 januari 2016 03:20 PM
  [ # 3 ]

Vtrrider.

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ga er deze week wat mee doen. De afgelopen weken geen tijd gehad in verband met een vakantie. Ik laat het je weten als het gelukt is uiteraard!

Profiel  
 
geronimo76
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 02-11-2011

Gepost: 28 januari 2016 12:42 AM
  [ # 4 ]

Heb een soortgelijk probleem gehad. Was de temperatuursensor.

Koud starten moest je gas geven en doorstarten. Warme motor geen probleem. Sensor vervangen en klaar. 5 min klusje.

Maar bij jou doet ie het willekeurig?
Al uit laten lezen?

Gasklep schoonmaken is ook wijs, en zo gebeurd.

Profiel  
 
juhroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-2016

Gepost: 28 januari 2016 01:47 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de auto uitgelezen. Alle sensoren lijken goede waardes te geven. Hij doet het zowel warm als koud. Het lijkt alsof de nullastklep pas na enkele seconde gaat werken na het starten.

Profiel  
 
juhroen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 05-01-2016

Gepost: 09 februari 2016 09:30 AM
  [ # 6 ]

Even een update,

Ik heb de gasklep gereinigd. Deze was een beetje vettig maar niet schrikbarend. Probleem blijft. Ik heb gelijk de apk even uitgevoerd. Wat mij opviel aan de 4gas meting is dat hij na het starten(met het nodige gas bijgeven) veel en veels te rijk draait. Na een seconden of 10 trekt dit wel weer bij. Ik krijg zelf de indruk dat het ergens met een signaal naar de nullast klep verkeerd gaat. Een temperatuur sensor zou misschien de boosdoener kunnen zijn maar welke moet ik dan precies hebben?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook