Koelvloeistof verversen, stappenplan
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 15 februari 2016 01:29 PM

Binnenkort wil ik mijn koelvloeistof vervangen. De KVS die er nu in zit is niet zo mooi van kleur meer (lees: bruin).

Onderstaande stappenplan wil ik hierbij volgens, vergeet ik hierbij zaken?

- Alle ventielen los, radiatordop eraf
- Onderste radiatorslang loshalen, oude KVS eruit laten lopen
- Systeem spoelen met tuinslang
- Radiatorslang er weer op (ventielen dicht) en vullen met nieuwe KVS tot ‘vol’ bij radiator dop.
- Motor aanzetten
- Ventiel bij thermostaat los en lucht laten ontsnappen, ondertussen KVS bijvullen als het zakt
- Ventiel thermostaat dicht als geen lucht meer uitkomt
- Ventiel bovenste koelslang (naar kachel) los en zelfde procedé als bij ventiel thermosstaat
- Alle ventielen dicht, motor even laten draaien tot ook geen lucht meer ontsnapt bij radiator

Klaar(?)

Heb ik alle ventielen/stappen hierbij gehad?

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 15 februari 2016 01:42 PM
  [ # 1 ]

Tijdens vullen ventielen open. Elk ventiel sluiten zodra er kvs uitkomt. Dat zal waarschijnlijk in de volgorde thermostaathuis, radiateur, kachelslang zijn.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 februari 2016 02:38 PM
  [ # 2 ]

krijg je het hele blok leeg met alleen een slang eraf?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 februari 2016 03:08 PM
  [ # 3 ]

Niet dus.
Aan de voorkant van het blok zit ook nog een aftapplug.

En ik zou het blok niet laten lopen tijdens vullen/ontluchten.
Gewoon alledrie de ontluchtingspunten open, je ziet vanzelf welke als eerste overloopt.
Die sluiten, verder vullen tot de volgende overloopt, enz.

Dan vullen tot net onder radiateurdop.
Warmdraaien, dus tot minstens de thermostaat opent.
Af laten koelen, dop eraf en dan alle ontluchtingspunten 1 voor 1 nog even open, indien nodig nog wat kvs bijvullen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Kunderax
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 04-09-2015

Gepost: 15 februari 2016 05:21 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties tot zover! Zal het komend weekend gaan uitvoeren.

Saxo 1.4i VTS (‘98)
Xantia 1.8i

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook