Een C3 Pluriel weer opknappen voor familie
WGS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-2016

Gepost: 15 februari 2016 03:36 PM

Geachte leden van het Citroën-forum,

Ik zal mijzelf kort introduceren: mijn naam is Steven Verstoep, 22 lentes jong, woonachtig in het Zuid-Hollandse Gouda. Al vanaf jongs af aan een enorme Peugeot-fanaat. Sinds een paar jaar in het bezit van twee prachtige 205’en (al zeg ik het zelf…): een 1.1 XR in een zeldzamere beige ex- en interieur kleur uit 1991 en een witte 1.1 CJ cabriolet uit datzelfde bouwjaar. Jullie vragen jullie na het lezen van deze eerste regels uiteraard af wat deze Peugeot-fanaat te zoeken heeft in de wereld der Citrofielen. Welnu, familie van mij is in het bezit van een Citroën C3 Pluriel. Een autootje waar men sinds de aanschaf nog altijd enorm veel plezier aan beleeft. Afgelopen winter zat men echter in dubio over wat er moest gebeuren met deze C3. Optisch is de auto niet in onberispelijke staat doordat deze altijd buiten staat. De rubbers van het dakje zijn inmiddels ook behoorlijk minder geworden. Verdere complicaties zijn er bij mijn weten niet met het dak. Eigenlijk wilde men de auto van de hand doen, maar bij het vertellen van dat verhaal zag ik direct enige twijfel. Men is kennelijk toch van het autootje gaan houden en afstand ervan doen zou klaarblijkelijk pijn doen. Ik heb toen direct aangeboden te helpen bij het vinden van een oplossing om deze Pluriel weer op te knappen. En daar stond men gelukkig voor open. Dat zal jullie deugd doen!

Toen ik wat jonger was, heb ik jaren bij een autopoetsbedrijf gewerkt. Ik beschik hierdoor over behoorlijk wat machinale poetservaring en heb tevens nog de materialen en spullen om een auto een volledige poetsbeurt te geven. Bij het optische verhaal kan ik dus zelf als helpende hand fungeren.

Het verhaal van de dakrubbers ligt mogelijk wat gecompliceerder. Ik heb e.e.a. op internet geprobeerd te vinden, maar die poging strandde toch vrij snel. Wellicht weten jullie waar men terecht kan voor deze rubbers, inclusief montage? Onderdelen alleen volstaan eigenlijk niet, aangezien ik allerminst een begenadigd sleutelaar ben. In die zin besteed ik dit liever uit. Een indicatie van de kosten zou ook helpen. Wellicht zijn er ervaringsdeskundigen vertegenwoordigd op dit forum?

Voor de duidelijkheid heb ik wat foto’s van de huidige stand van zaken, welke hieronder staan.
Wellicht valt jullie direct iets op bij het zien van deze foto’s.

Ik ben een leek voor wat betreft de C3 Pluriel en zijn dakmechanisme, dus ik laat me graag voorzien van advies door liefhebbers die dit wel weten. Één ding staat buiten kijf: deze C3 Pluriel blijft behouden en zal de komende tijd opgeknapt worden. Die opknapbeurt wordt nu -mede met jullie advies- op poten gezet.

Ik hoor het graag!

Groet,
Steven

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 15 februari 2016 03:47 PM
  [ # 1 ]

Johan Oldenhage in Nieuw-Vennep, een specialist met verstand van Pluriel-daken.

En nog in de buurt ook!

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
Delta
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 10-05-2014

Gepost: 16 februari 2016 04:35 PM
  [ # 2 ]

Zolang het dak niet lekt, zijn de rubbers goed!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 16 februari 2016 04:53 PM
  [ # 3 ]

Toch is enig preventief onderhoud aan het dak op z’n tijd best wel nuttig.

O.a. het smeren van de geleiderails in de bogen en de kabelgeleidebuizen in de dakcassette.

Dat kan veel problemen voorkomen.

Zie het artikel in CitroExpert 113 van vorig najaar.
http://www.citroexpert.nl/magazines/lezen/citroexpert-113-sep-okt-2015

Ook dat preventieve onderhoud kan Oldenhage verzorgen.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
WGS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 15-02-2016

Gepost: 19 februari 2016 12:41 AM
  [ # 4 ]

Hartelijk dank voor alle tips!

Groet,
Steven

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook