Motortemperatuur
kawai1981
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-2015

Gepost: 18 februari 2016 09:07 PM

Hallo leden,

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een Citroen C3-1 1.4 benzine uit 2008.
Het bleek dat de motor helemaal niet goed op temeperatuur kwam en daarom is de thermostaat vervangen.
Echter vraag ik me nog steeds af of het nu in orde is. De motor komt nogal langzaam op temperatuur en blijft meestal hangen tussen 60-80 graden.

Zie bijlage voor de metingen (De C3-2 meting is gedaan met een stuk snelweg erbij).
Als vergelijking heb ik mijn C4 1.6 benzine uit 2009 ook verwerkt in het diagram. Deze wordt zoals te zien in het diagram veel sneller warm.

Wat zou de bedrijfstemperatuur moeten zijn van mijn C3?
Is het verloop van het warm worden normaal?

Graag advies!

Afbeelding Bijlagen
coolant.png
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
kawai1981
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-12-2015

Gepost: 24 februari 2016 09:13 AM
  [ # 1 ]

Niemand?

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 24 februari 2016 11:49 AM
  [ # 2 ]

Dat 1.4 blok is geen moderne constructie, dus die warmer langzamer op dan de “modernere blokken” en daarnaast is waar je rijdt van heel grote invloed:“Moderne” blokken worden gemaakt om snel op te warmen ( dubbele thermostaat, eerst de cilinderkop en kachel opwarmen.. etc. en dat alles oor ee paar gram minder CO in de NEBC test..)
Kijk een naar je grafiek van de C8” Duidelijk dat daar de ventilatoren aangaan om de temperatuur te verlagen, waarschijnlijk in de file gestaan of in de stad gereden?
Nu voor je C3: Kijk eens bij 10-11 minuten: De temperatuur schiet omhoog, en dan bij net iets onder 100 graden gaan de ventilatoren werken, een paar keer achter elkaar: Als je de laatste 10 minuten op de snelweg gereden hebt is de temperatuur daling logisch: Je krijgt te veel lucht door de radiator: De thermostaat verlaagt de doorstroming, maar dat gaat traag, en daarom daalt je temperatuur nog langzaam: Je motor maakt niet genoeg warmte ( lees is te zuinig en efficient) zodat zelfs bij een dichte thermostaat de temperatuur daalt tot 80 graden ( je C4 doet dat ook !).
Ja, de temperatuur stijgt langzaam, als je rustig rijdt lijkt me dit niet abnormaal.
Wat je kunt doen bij “koud” weer ( onder de 10 graden), is een stuk van de radiator afschermen ( simpel met een karton..), maar dan moet je wel uitkijken dat je de temperatuur in de gaten houdt..

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook