Remaccu stiefkindje
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2009 03:46 PM

Regelmatig zijn er draadjes over vaak aanslaan van de pomp en vaak is de voorraadbol de boosdoener. De remaccu blijft echter meestal onderbelicht als potentiele boosdoener. Bij de handgeschakelde modellen (2-gats remaccu) is de remaccu niet alleen voor het remmen. Hij staat gewoon via een dunne leiding in serie met de voorraadbol. Vanaf de remaccu gaat dan een dikke leiding naar de verbruikers. (eigenlijk een 2e voorraadbol dus)
Ik kwam hier vandaag achter. Mijn HD-pomp lekte een beetje en bij het kopen van een gereviseerde besloot ik gelijk maar een nieuwe remaccu te kopen, die bol was door mij nog nooit vervangen, de andere 5 wel in de afgelopen 5 jaar.
Resultaat: pomp slaat niet meer elke 5 s aan, maar elke 40 s!!
Dat verbaast me trouwens wel; als een van de 2 bollen plat is verwacht je een verdubbeling van die tijd bij vervangen.
Of zou mijn 5 jaar oude voorraadbol ook al de geest gegeven hebben?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 mei 2009 12:25 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij kan je voorraadbol nooit plat zijn als je pomp pas na 40 sec aanslaat.

Maar als een der beide bollen plat is, kan je pomp wel heel erg vaak aanslaan.

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 24 mei 2009 12:59 AM
  [ # 2 ]

Vreemd verhaal: Je remaccu dient als “noodvoorraad druk” als je hydraulisch circuit ergens lek is. Er zit toch een kogel in, waardoor de druk wel de remaccu in kan, maar er niet uit?
Bovendien: Als je nergens inwendig drukverlies hebt in het systeem, slaat de pomp maar heel soms aan, kapotte remaccu of niet…

Citroen!

Profiel  
 
Mr. Smith
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1182
Geregistreerd: 21-12-2005

Gepost: 24 mei 2009 02:32 PM
  [ # 3 ]
DriverD schreef:

Vreemd verhaal: Je remaccu dient als “noodvoorraad druk” als je hydraulisch circuit ergens lek is. Er zit toch een kogel in, waardoor de druk wel de remaccu in kan, maar er niet uit?
Bovendien: Als je nergens inwendig drukverlies hebt in het systeem, slaat de pomp maar heel soms aan, kapotte remaccu of niet…

Ik heb altijd gedacht dat de Remaccu voor de remmen dient ?
Ook al heb je geen drukverlies en is je voorraadbol op druk ?
Tis dus niet zo dat de remaccu druk eerst wordt aangesproken en dan bijgepompt wordt ?

La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 24 mei 2009 04:36 PM
  [ # 4 ]

Ja, zo werkt dat wel, maar als je remaccu overleden is neemt de pomp en HD regelaar en de voorraadbol deze functie weer over net als bij de D’s zonder remaccu. De remaccu is een extra stukje actieve veiligheid in het remcircuit

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 26 februari 2016 11:04 PM
  [ # 5 ]

waar ongeveer zit de remaccu. ben namelijk bang dat ik het zelfde probleem heb!

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 februari 2016 11:09 PM
  [ # 6 ]

Links voor op de chassisbalk ter hoogte van het LHM vat

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
snoekhuizen
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 20-01-2015

Gepost: 26 februari 2016 11:23 PM
  [ # 7 ]

Hoe kan je deze het beste vervangen/benaderen,van onder de Auto of bovenlangs? Meeste LHM olie lekt onder de auto in het midden aan het einde van de motor. het is niet giga veel maar mijn remmen zijn traag en dan ineens vol aanwezig. rustig remmen is dus een probleem.

Citroën Dspecial 1972
Citroën C-Crosser 2,2HDi
love

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 26 februari 2016 11:24 PM
  [ # 8 ]

bovenlangs.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 27 februari 2016 12:17 AM
  [ # 9 ]

Daarna je voorremmen wel ontluchten!
Jouw klacht wijst op lucht in de remmem

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Rogier23
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 233
Geregistreerd: 21-02-2015

Gepost: 27 februari 2016 09:30 PM
  [ # 10 ]

En hoe krijg je de voorraadbol er uit, van een regelaar die links naast het blok zit ? Bijna niet bij te komen, zeker niet als hij vast zit.
Onderlangs ?

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 27 februari 2016 09:33 PM
  [ # 11 ]

Kan ook bovenlangs, maar dan moet je de drukregelaar meenemen.
Wel meer werk, want alle leidingen moeten dan ook los.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook