Citroën Saxo: de bonk van 2 naar 3 in MB3-312 Automaat, TU5JP 1.6 8v:
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 februari 2016 07:06 PM

De automaat van de Saxo van mijn dochter heeft het bekende probleem dat hij in de stad wanneer je rustig rijdt een bonk/klap geeft tussen 2 en 3.
De vacuummodulator zou de boosdoener zijn. Die is echter niet meer leverbaar net als vele andere onderdelen. Bart Ebben heeft een vervanger voor deze modulator en die heb ik er vandaag ingeschroefd. Het ding kost 100 euro en het probleem is niet verholpen. Wie weet raad?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 26 februari 2016 08:22 PM
  [ # 1 ]

Er is mij verteld dat het een Renault bak zou zijn.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 26 februari 2016 09:44 PM
  [ # 2 ]

Als Bart Ebben zei dat het probleem dan verholpen is, eerst dat ding terugbrengen.

Het is dus niet het bekende probleem.
Zou het een motor of baksteun kunnen zijn? Ruim of het rubber uitgehard?
Aandrijfas.
Laat hem eens schakelen met de wieltjes in de lucht, op een brug of krik.
Olie en filter al vervangen?

Gr. Wim.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 26 februari 2016 09:44 PM
  [ # 3 ]

Dat klopt, de MB3-312 werd door Renault, Peugeot en Citroën gemonteerd.
Het is niet zo dat Bart dat gezegd heeft, die heeft er echt geen verstand van.
En het is overduidelijk een schakelprobleem tussen 2 en 3 bij lage motorbelasting. Ga je vol op het gas, schakelt hij als boter. Het is het probleem wat bijna elke MB3 bak geeft. Wie heeft de oplossing?

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 01 maart 2016 02:16 PM
  [ # 4 ]

Er komt niet veel, dus we puzzelen zelf nog maar even door:
Op de eerste afbeelding een doorsnede van de normale 253005-vacuummodulator, zoals deze in de bak geschroefd zit.
De pen fungeert als aanslag op maat 0 en behoudt deze stand bij voldoende snelheid. Rijd je nu in de stad, en gaat het allemaal wat rustiger, dan trekt het motorvacuum de pen wat terug mbv een membraan en de schakeldruk wordt verlaagd. Dan schakelt de bak rustig en zoals het hoort in de stad.

Op de tweede afbeelding is de vervangende modulator afgebeeld. Dit is dan een vaste aanslag en er beweegt niets meer. Grote vraag: hoe diep moet dat ding nu in de bak worden geschroefd? Er zit geen aanslag aan en in principe kun je net zover draaien totdat het ding in de bak valt.

Ik heb dus nu deze vraag ook bij Bart Ebben neergelegd. Zij zoeken het nu even haarfijn uit. Het hoort namelijk wel te verdwijnen dat harde bonken met schakelen. Wordt vervolgd…..

Afbeelding Bijlagen
normale.jpgvervangende.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Bas94
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 01-12-2014

Gepost: 05 maart 2016 01:44 PM
  [ # 5 ]

Heb hetzelfde probleem met mijn 1.4 automaat.
Alleen bij mij zit er wél een modulator in, maar geen vacuum.

Zijn er mensen die er verstand van hebben en kunnen beamen dat dit kan kloppen?
Of hoort deze er wel te zijn.

(zelfde probleem: bij veel gas schakelt hij prima, maar bij weinig gas de bekende bonk)

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 maart 2016 05:14 PM
  [ # 6 ]

Vanaf de aansluiting op het gasklephuis waar de map-sensor zit, kun je zo een rubber vacuum slang naar de modulator toe brengen. Je kunt dan zien of het werkt. Het ding van Ebben werkt niet. Ik stuur hem van de week terug. Er wordt beweerd dat de latere automaten helemaal geen modulator meer hadden maar alleen een rubber prop in dit gat.
Ik ga op zoek naar een oplossing.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 05 maart 2016 05:14 PM
  [ # 7 ]

Vanaf de aansluiting op het gasklephuis waar de map-sensor zit, kun je zo een rubber vacuum slang naar de modulator toe brengen. Je kunt dan zien of het werkt. Het ding van Ebben werkt niet. Ik stuur hem van de week terug. Er wordt beweerd dat de latere automaten helemaal geen modulator meer hadden maar alleen een rubber prop in dit gat.
Ik ga op zoek naar een oplossing.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 05 maart 2016 05:52 PM
  [ # 8 ]

Ja probeer een keer zonder slang erop.

En in Limmen zit een Citroen bak revisiebedrijf, bel die anders eens.

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook