halfautomaat: af en toe niet ontkoppelen
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 10 maart 2016 09:52 PM

Hallo,

Mijn DS20 halfautomaat heeft altijd probleemloos geschakeld. Vorig jaar stelden we vast dat de koppelingsplaat zo goed als op was. Deze werd vervangen zodat we zonder zorgen naar 60 jaar DS in Parijs konden vertrekken. 800 probleemloze kilometers, behalve dan dat het schakelen me wat te snel en hierdoor wat schokkerig en bruusk verliep. Thuis heb ik de schakeltijd wat verlengd waardoor het schakelen veel zachter verliep.  Sedertdien is het me een paar keer overkomen dat de wagen niet ontkoppelt bij terugschakelen van 3 naar 2 met pijnlijk gekraak tot gevolg. Je krijgt de auto dan ook niet meer in zijn één. Manueel ontkoppelen met schakelaar onder dashboard is dan de enige oplossing. Voor hetzelfde geld rij ik opnieuw 50 of 100 kilometer probleemloos maar vroeg of laat is het weer krak. Ik heb nu het gevoel dat het vaker en vaker begint op te treden. Meer als de vrije slag van de koppeling gecontroleerd en systeem ontlucht heb ik nog niet gedaan. Ik heb ook geprobeerd om de auto opnieuw wat sneller te laten schakelen door het wieltje, waar geen borging meer opzit trouwens, wat proberen bij te stellen maar ik heb het gevoel dat dit nauwelijks verschil oplevert. Het lijkt alsof deze niet meer reageert op in- of uitdraaien. Heeft iemand een idee waar te gaan zoeken ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 maart 2016 10:49 AM
  [ # 1 ]

Ik zou beginnen met de halfautomaat af te stellen volgens het WPH.

Daarna zou ik de centtrifugaal regelaar verdenken. Er kan ook lucht in je ontkoppelcylinder zitten..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 14 maart 2016 12:07 AM
  [ # 2 ]

Het klopt wel dat ik altijd wel rem tijdens het terugschakelen. Opnieuw ontluchten staat woensdag op de planning. Kan er eventueel een beginnend lek in de centrifugaalregelaar zitten zonder verder afwijkend gedrag ? Dit kan ik wel controleren dacht ik door te kijken of er bij draaiende motor LHM uit de retourslang van de centrifugaalregelaar komt heb ik gelezen. Mag er helemaal niets uitkomen ?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 14 maart 2016 10:32 AM
  [ # 3 ]

Uit mn hoofd zitten er twee retouren. 1 moet nagenoeg droog zijn, de andere geeft af en toe lhm.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 14 maart 2016 02:34 PM
  [ # 4 ]

even de middagpauze benut om de slang (de dikste zonder ribbeltjes en achteraan op het vat als je voor de wagen staat) van het vat te ontkoppelen en in een flesje te vangen.
Eenmaal op stationair toerental loopt er een straaltje uit van 1 à 1.5 mmm.
Straks even op zoek naar de 2e ?

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 14 maart 2016 09:11 PM
  [ # 5 ]

Achteraan zit er ook een overloop slang. Hier komt geen druppel uit stationair en ook niet bij inhouden rem of in eerste versnelling zetten. Kunnen we de centrifigaalregelaar hiermee uitsluiten?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2016 10:32 AM
  [ # 6 ]

lijkt inderdaad ok.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
cx-tasy
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 63
Geregistreerd: 03-04-2011

- DS 7 Crossback 4x4 E-tense
- ID/DS ds 20 hydraulique
- CX 25 TRD Turbo 1
Gepost: 15 maart 2016 08:02 PM
  [ # 7 ]

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/236362/

Hier lees ik wel een reply in een ander topic dat er geen stroompje LHM uit de retourleiding mag lopen

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 15 maart 2016 09:08 PM
  [ # 8 ]

Uit de een wel en de ander niet. Kijk ff in het WPH.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook