BX Chic motor loopt niet / niet goed
kick-it
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010

- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gepost: 04 april 2016 06:21 PM

Hoi BX liefhebbers.

Sinds enige tijd loopt mijn BX Chic uit 1991 niet lekker meer.
Wanneer ik haar start, loopt ze niet goed stationair en moet ik wat gas bijgeven, maar na een paar minuten rijden, loopt ze weer prima.

Totdat op een dag tijdens het wegrijden bij een stoplicht, de BX de geest gaf.
De motor viel uit. De motor starten lukte en hij draaide heel even, maar viel dan meteen uit. (geen benzine?)
De BX de stoep op geduwd en nog een paar keer proberen te starten. Benzinepomp gaat aan en het relais hoor je klikken, maar meteen na starten viel ze weer uit.

Onder de motorkap gekeken en alle stekkers los/vast gemaakt en opnieuw geprobeerd, nog steeds het zelfde.
Na ongeveer een half uur startte ze weer en liep als een zonnetje.?
Direct naar huis gereden en de computer uitgelezen.
Code 33. (Enige code die er uit kwam)
Ook weer geprobeerd te starten en in het begin liep ze onrustig stationair, maar na een minuut liep ze prima stationair voor ongeveer 3 minuten en toen begon ze weer te stotteren, geen benzine en viel ze weer uit.

In het boek staat:
-Gaskleppotentiometer (Die is niet voor stationair draaien toch? Meer voor gasgeven en loslaten hiervan?), maar een verdachte kan ook de MAP sensor zijn.

Andere verdachten:
- Benzinepomprelais. (Nagekeken en hoor die klikken)
- ECU. (Lijkt mij niet heel waarschijnlijk, heb niet getest, weet niet hoe)
- MAP sensor. (Verklaart wel het moeilijk stationair draaien van de motor, niet het uitvallen, toch?)
- Stappenmotor (Die was wel wat vies, heb ik schoongemaakt. Geen verschil met hiervoor.)

Het slangetje naar de MAP sensor ziet er nog goed uit, is er een manier om de map sensor te testen?

Heeft iemand nog 1 van deze of alle items liggen? Het liefst in de buurt van Amsterdam.
Iemand nog een idee wat het zou kunnen zijn?
Wil graag weer met mijn BX rijden. Smile

Alvast voor alle tips en trucs.

Profiel  
 
Rougefurio
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2462
Geregistreerd: 03-07-2007

Gepost: 04 april 2016 07:21 PM
  [ # 1 ]

Hallo kick-it,

Op mijn XM V6 heeft in 2012 korte tijd deze nieuw gekochte MAP-sensor gezeten. (Korte tijd, omdat de MAP-sensor niet de oorzaak van mijn problemen bleek te zijn en omdat de auto daarna een nieuwe computer kreeg, die de sensor overbodig maakte. Zie mijn draadje in het XM-gedeelte over inhouden, horten en stoten.)

Ik heb echter geen idee of deze sensor ook geschikt is voor jouw BX; dat zou je moeten uitzoeken, bijvoorbeeld door je kenteken in te voeren bij een of andere onderdelenleverancier. Mocht de MAP-sensor inderdaad de oorzaak zijn van jouw probleem -eerst uitzoeken!- en mocht de mijne ook op jouw BX passen -ook uitzoeken!-, dan wil ik hem wel voor een zacht prijsje aan je overdoen.

Afbeelding Bijlagen
P4040005.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 06 april 2016 06:10 PM
  [ # 2 ]

Dit stukje…

kick-it schreef:

[...]niet goed stationair en moet ik wat gas bijgeven, maar na een paar minuten rijden, loopt ze weer prima.

Doet mij vermoeden dat het niet om je MAP gaat maar wel degelijk om de gaskleppotmeter. Ik heb dit bij enkele 1.4tjes gezien, waaronder die van mij, en bij al deze wagens lag het aan de gaskleppotmeter.

De gaskleppotmeter heeft weldegelijk te maken met je stationairloop, deze potmeter geeft namelijk aan de ECU door hoe ver jouw gasklep open staat. Zo ziet de ECU dus of je wel of geen gas geeft, maar ook of de stappenmotor z’n werk wel doet. Het lijkt er nu op alsof jouw ECU niet ziet hoe ver de gasklep open staat, en daarom alle toevoer afsluit.

Ik weet dat deze potmeters voor de 1.4 motor redelijk te vervangen zijn, mits je weet wat je doet, en dat je bij die motoren anders je gasklephuis moet vervangen. Voor een 1.6 durf ik dat niet te zeggen, daar heb ik weinig tot geen ervaring mee.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
kick-it
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010

- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gepost: 07 april 2016 10:31 AM
  [ # 3 ]

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Bij nader onderzoek ziet het er naar uit dat de stappenmotor stuk is.
Heeft iemand er nog 1 liggen? Zou er enorm mee geholpen zijn. Smile
Het is de versie die in het gasklephuis zit.

Gaskleppotmeter geeft goede waardes aan, bij doormeten.
Maar ik zal kijken of ik deze ook kan vervangen.

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 07 april 2016 11:19 AM
  [ # 4 ]

Zijn die het zelfde als in een 1.4 TU?
Want dan heb ik beide nieuw liggen.

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
kick-it
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010

- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gepost: 07 april 2016 11:41 AM
  [ # 5 ]

Dank je wel voor je aanbod, ik weet alleen niet of ze het zelfde zijn.
Ik moet even kijken op mijn stappenmotor, welk nummer erop staat.
Die van de 1.6 ziet er zo uit:

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 07 april 2016 12:09 PM
  [ # 6 ]
kick-it schreef:

Dank jullie wel voor jullie reacties.

Bij nader onderzoek ziet het er naar uit dat de stappenmotor stuk is.
Heeft iemand er nog 1 liggen? Zou er enorm mee geholpen zijn. Smile
Het is de versie die in het gasklephuis zit.

Gaskleppotmeter geeft goede waardes aan, bij doormeten.
Maar ik zal kijken of ik deze ook kan vervangen.

Ik zou de potmeter dan lekker laten zitten. De fouten zijn dan namelijk al volledig verklaard: de ECU stuurt de stappenmotor aan om gas te geven, maar de potmeter laat geen gewijzigde waarde zien omdat de gasklep dicht blijft. Dit kan twee oorzaken hebben: kapotte potmeter, of kapotte stappenmotor. Een stappenmotor die kapot is zou eigenlijk een andere code moeten veroorzaken, omdat er dan geen spanning overheen kan (ik heb hetzelfde gehad met een kabelbreukje bij de stappenmotor, ECU gaf een stappenmotor code aan). Maar kennelijk is hier dus de stappenmotor op een ander punt overleden (overmatige vervuiling van binnen wellicht?). De ECU denkt dan dat de potmeter stuk is omdat er van de stappenmotor geen fouten terug komen en er toch geen gas gegeven wordt, vandaar de foutcode.

Brengt mij echter op het volgende punt: heeft deze 1.6 Chic wel een stappenmotor, of is dit een elektroklep? Mijn vraagbaak is wat onduidelijk. (“Vanaf 1991 wordt op alle modellen en motoren het Bosch Motronic-brandstof-inspuitsysteem toegepast.” - en aangezien daar alles via de ECU geregeld is, houdt de beschrijving daar praktisch op.)
Wat leeswerk leert mij namelijk dat er verschillen zijn tussen de verschillende Chic uitvoeringen, en dat nou net de stappenmotor/elektroklep 1 van die verschillen is.

karel schreef:

Da’s nou precies het verschil tussen een chic met krulletters (BDZ motor met G5 injectie) en CHIC-letters (BDY motor met G6 injectie).

Een G6 heeft een stappenmotor achterop het injectiehuis, de foto hieronder is een G5.


Even geleend uit een oud topic hier over de 1.6 Chic - het zou gaan om dat ding middenop met het blauwe dekseltje, dat is dan de elektroklep.

Hoe de stappenmotor van de G6 er uit ziet, da’s voor mij nog even een vraag, maar dan heb je nu in ieder geval wel al meer info om het juiste onderdeel te gaan zoeken. Laughing Als het die ene is waar je het plaatje van postte (al weet ik dat niet zeker, ziet er uit als de Magneti Marrelli stappenmotor uit mijn 1.1 AX), dan is het sowieso niet de stappenmotor van de 1.4, die is namelijk groot, rechthoekig en van Bosch.

G5 en G6 zijn het makkelijkst uit elkaar te houden doordat de G6 verdelerloos is en de G5 nog een verdelerkap heeft.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
kick-it
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010

- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gepost: 07 april 2016 12:49 PM
  [ # 7 ]

Dank je wel voor de snelle reactie.

De stappenmotor op mijn Chic ziet er niet uit zoals die op de foto.
Hij zit achter op het gasklephuis en is een echte stappenmotor.
Ik zal vanavond kijken welk type motor het is.

Profiel  
 
kick-it
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 70
Geregistreerd: 12-06-2010

- BX SPORT
- AX GTI
- AX 1.4 Furio
- AX First 1.4 D
- BX Chic
Gepost: 07 april 2016 03:15 PM
  [ # 8 ]

Stappenmotor nummer: B04/00 A1 15 1

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook