In dit topic zal ik de voortgang bijhouden ivm de Citroën DSpecial die ik gekocht heb.
Ik heb de auto op dit moment nog niet in bezit dus ik kan niet op alle vragen antwoorden. Ik weet ook niet alles over de DS, dus misschien stel ik domme vragen of zeg ik rare dingen. Ik leer echter graag bij dus tips zijn welkom
Op zaterdag 23 april zal ik de auto bij mijn oom in België ophalen en naar Nederland vervoeren.
Over de auto zelf:
Het gaat om een donkerblauwe DSpecial, die in 1974 door het stadsbestuur van Antwerpen is aangeschaft als vervoersmiddel voor onder andere ambtenaren van de gemeente. Het leuke hieraan is dat allebei mijn grootouders rond deze periode voor de stad Antwerpen werkten en dus misschien wel in deze wagen hebben (mee)gereden.
De donkerblauwe kleur kan ik alleen maar plaatsen als zijnde “Bleu d’orient” die volgens alle bronnen in 1974 niet meer op de DS geleverd werd. Ik heb ook een foto van het plaatje met chassisnummer, en dit wijst dan weer op een auto uit 1975. De code is namelijk van het formaat 10 FD 6xxx.
Hierover zoek ik wel verder alles uit als de auto en alle papieren in mijn bezit zijn. Op dit moment zit al het papierwerk in de auto.
De wagen is een jaar of 7-8 geleden door mijn oom volledig functionerend weggezet in zijn (droge maar niet bepaald stofvrije) stalling, en is daarna niet meer van zijn plek af geweest. Dit betekent dus in ieder geval benzinetank, leidingen en carburateur schoonmaken, olie verversen en leidingen schoonmaken, nieuwe accu en nieuwe banden. Voor de zekerheid zal ook de LHM vervangen worden. Is het noodzakelijk (of raadzaam) om nog andere delen van het hydraulische systeem schoon te maken en/of te vervangen? Of kan hiervoor best eerst de motor draaien om dan te kijken hoe het hydraulische systeem zich gedraagt?
Het interieur (of in ieder geval de stoelen/zetels) zijn recent voordat de auto in stalling ging helemaal opnieuw bekleed. Hier is behalve eens goed schoonmaken dus niet meteen veel werk aan.
Dit in tegenstelling tot de lak. De ruimte waar de auto stond werd behalve als stalling ook gebruikt als rommelhok, bouwplaats en weet ik wat nog meer. Al die jaren heeft de auto hier gestaan zonder stofhoes, en de huidige eigenaar was zo slim om ‘m even af te wassen met een spons en kraanwater voor ik kwam kijken. De lak is hierdoor dus erg dof en zit helemaal vol oppervlakkige mini-krasjes. Gelukkig heb ik allerlei detailing spullen liggen
Onder de linker koplamp is een stukje uit de lak, net als op de motorkap. Op het scherm achter het rechter achterportier komt wat roest door de lak heen.
De kofferbak is helemaal gestript omdat hier een nieuwe drempel in is gelast. Daarna is de bekleding niet opnieuw aangebracht.
Enfin, genoeg gekletst: tijd voor een paar foto’s (met de telefoon gemaakt in de stoffige garage)
De wagen in zijn geheel:
Voorkant (hier zie je in wat voor rommelhok de auto staat):
Plekje onder de koplamp:
Plekje op de motorkap:
Roestplekje zijscherm achter portier:
Huidige staat van de kofferbak:
Onder de kap ook helemaal verstoft:
Interieur is wel super netjes
Zo is de hele lak er aan toe:
En nog een groothoek foto voor de grap kijk die rommel eens
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)









Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mooi ding zeg. Nette voorbollen erop. Over die stof zou ik niet inzitten.
Over lang stilstaan zijn meerdere topics geschreven, ff zoeken.
In jouw situatie misschien iets anders, als het jouw oom is kun je daar wel wat klussen. Pesoonlijk zou ik idd de lhm vervangen, denk eigenlijk dat het niet per sé nodig is. Wel altijd checken of die motor niet vastzit.






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Voor de kleur waarin je DS de fabriek verliet: kijk even of het ronde plaatje er nog hangt, onder de motorkap, tegen het schutbord, in de hoek rechts. Op je foto van de motorruimte net buiten beeld. Er staat daar AC, 3 cijfers en 2 letters op. Dit is de kleurcode, de letters zijn niet belangrijk (oorspronkelijke verfleverancier)..
Nette snoek hoor! En altijd leuk als de geschiedenis gekend is.
Modeljaar 1975 begon voor Citroën al na de zomer van 1974. Ik dacht steevast na het zomerverlof een nieuw modeljaar.




Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Leuk om deze wagen hier voorgesteld te zien worden! Ik volgde ‘m al op Club France (Koen88). Je hebt een zéér goede plek uitgekozen om ‘m voor te stellen en ondersteuning te zoeken. Ik ga dit projectje hier ook volgen, en het aanbod om te komen helpen staat uiteraard nog steeds.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Mooie wagen. Weet je zeker dat het een DSpecial is? Ik zie nogal wat kenmerken van een DSuper namelijk. Maar goed de meedraaiende koplampen, rvs deurklinken en raamslingers kunnen er natuurlijk ook later ingezet zijn. Dat geldt immers net zo hard voor de pallas schildjes op de C-stijl.
Zeker weet ik voorlopig nog niets :p
Ik ben ongeveer anderhalve maand geleden eens gaan kijken bij de auto, en daar heb ik toen deze reeks foto’s gemaakt.
Die pallas schildjes vind ik zelf niet echt wat op een niet-pallas auto, tenzij ook alle andere pallas accessoires aanwezig zijn. Hiervoor ga ik dus wel eens kijken voor een vervanger. Daarnaast begrijp ik helemaal de redenering niet om een DSpecial plaatje op de kofferklep van een DSuper te hangen, ik zou dan ook een Pallas plaatje verwachten.
Over de RVS handgrepen en raamslingers en de meedraaiende koplampen kan ik helaas op dit moment niks meer vertellen dan wat er op de foto’s te zien is. Ik vond wel deze foto van het plaatje met chassisnummer nog, hierop staat duidelijk Dspécial geschreven (met en zonder flits voor de leesbaarheid van geprinte delen en gestanste delen)
Ook nog een foto gevonden van het dashboard. Ik zie hier niets bijzonders aan, maar misschien een kenner wel?
En een foto van de supermoderne radio-cassette speler met op zijn kop hangende Panasonic speaker daar gaan we dus op zijn tijd ook wat aan doen
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)
Geweldig leuke auto ! Altijd mooi om een auto dans son jus te zien. Tenzij je alleen van perfect/ bijna nieuw houdt, zou ik de lak eerst maar eens wat polijsten en hier en daar wat bijtippen, en dan eens zien of je hem mooi genoeg vindt. Dat achterspatbord is natuurlijk snel vervangen of gerepareerd.
Ook als niet alle onderdelen origineel zijn, is het leuk om die auto te hebben, zoals hij destijds werd gebruikt lijkt me, anders gaat het persoonlijke er wel af…
Polijsten en bijtippen is inderdaad wat het plan is maar eerst weer laten rijden!
Zo’n auto heeft een geschiedenis en dat vind ik niet erg als je dat een beetje ziet. Als ie alleen maar in een showroom staat en nooit buiten komt is het ook zo zonde…
Ik ga ‘m zeker weer mooi proberen maken, maar het zal dus niet een brand-new DSpecial worden
Vandaag kwam de pakketjesman met mijn nieuwste aanwinst: een polijstmachine! Eerst maar oefenen op mijn 206 en wat auto’s van vrienden en familie voor we aan de DS beginnen. Iemand een idee of de Citroën lakken van de jaren ‘70 redelijk hard of zacht zijn?
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Verschil tussen DSpécial en DSuper was niet zo heel groot op de export België-wagens. In Frankrijk was het een uitgekleed basismodel, hier waren o.m. inbox trompetten, grepen, raamklinken en naar ik meen ook grote wieldeksels standaard die jaren.
Ik kan me voorstellen dat de DSpécial als goedkoopste D-model bij ons moest concurreren tegen Taunussen, Opels en Volvo’s van eigen fabricage waarover geen invoerrechten te betalen waren (of toch enkel op die onderdelen die bij het moederbedrijf werden betrokken, niet op de assemblage). Pré EEG tijd. Tijd die ik zelf niet heb gekend, zou leuk zijn als hier wat meer over bekend was. In de boeken vind je eigenlijk alleen maar de specificaties voor de Franse markt gedetailleerd beschreven.
Bvb hier, met wat ironische ondertoon.
http://www.nuancierds.fr/DT DSpecial.htm
In Frankrijk werden DSpécials en Dspécials confort geleverd. Het uitgeklede model was een lokkertje in de prijslijst en had o.m. geen stuurbekrachtiging. De jouwe heeft stuurbekrachtiging want dik stuur en meesturende koplampen (ik meen dat dit laatste eveneens een standaard was op BE export, zeker in Frankrijk optie op ID)
Mijn ex-DSuper uit 1974, Belgische wagen, week op het zicht niet af van jouw DSpécial, ik vraag me af wat de verschillen precies waren. Wellicht enkel het vermogen (Solex carb ipv. Weber).
Betreffende de lak: dit zal geen Citroën fabriekslak zijn want geen door de fabriek geleverde kleur. DS’en in fabriekslak zijn trouwens uitermate zeldzaam aan het worden…
De inox deurgrepen horen op je wagen, voor modeljaar 1975 werden licht afwijkende geleverd maar wel in RVS ipv. verchroomde kunststof.
De ‘custodes’, wasbordjes op de C-stijl zullen velen nog wel liggen hebben, voor Franse DSpécial hoort een fijne ribbel, voor een Belgische wellicht een brede ribbel idem DSuper of DS Confort. TBC.














































Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gauthier schreef:
Betreffende de lak: dit zal geen Citroën fabriekslak zijn want geen door de fabriek geleverde kleur.
Waarom niet? Ik zie een ds in Bleu d’orient en da’s een fabriekskleur hé.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Zoals TS al aangaf, niet in de laatste productiejaren.














































Totaal aantal Berichten: 43353
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik had een 100% originele bleu d’orient dspecial, gebouwd eind 1974. Kun je dat verklaren?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Dat de wagen stuurbekrachtiging heeft kun je ook zien aan de twee hydrauliek leidinkjes langs het stuurhuis.
Die radio is echt erg 😄






Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007
- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Ergens in de lakkerij nog een blik Bleu d’Orient gevonden met nog genoeg in voor minstens 2 snoeken?
Of een speciale bestelling, en ze moesten meteen een serie van XXX wagens doen en ze kozen om de rest op DSpécials te verspuiten en als stockwagens te verkopen?
Waarvan er ééntje naar stad Antwerpen is gegaan, omdat het voor burgemeester Craeybeckx niet teveel mocht kosten?









Totaal aantal Berichten: 829
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Er zijn toch wel meer voorbeelden van id/ds-en die opties af fabriek hadden die niet op de optielijst stonden? Meen me te herinneren afwijkingen in de kleur van het dak. Geen idee of dat lastig was om te ritselen.
Dank voor alle reacties, ik leer in sneltempo
Ik kan me ook voorstellen dat een klant als Stad Antwerpen waarschijnlijk meerdere wagens in 1 keer bestelt en dat er daarom wel wat geregeld kan worden wat kleur betreft. Ik heb zo’n vermoeden dat ze enkele jaren eerder ook al een aantal donkerblauwe DSpecials gekocht hadden en deze in dezelfde kleur wilden hebben?
Ik wilde daarnet even mijn “de originele DS” openslaan op de pagina over Belgische wagens, maar dat boek is helaas al ingepakt voor de verhuizing (wat niet helemaal de bedoeling was )
Nog dik anderhalve week en dan is het zo ver
Peugeot 206 1.1i Bleu de Chine (2004)
Citroën DSpécial Bleu d’orient (1974)