DSpécial 1973: enkele vragen
steemans jos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2016

Gepost: 10 mei 2016 09:06 PM

Hallo,
Sinds enkele maanden ben ik ook trotse bezitter van mijn Belgische snoek.
zij is en d speciale 20.l van 1973 met 118000 km.
hoofremcylinder heb ik reeds vervangen (lek op vloermat) besteld bij citrotech zeer tevreden over deze firma.
nu mijn vraag is!
wanneer moet de voorraadbol worden vervangen ,of hoe kan deze testen of deze goed is?
hoe dikwijls mag de hd pomp opspringen als deze stationair draait op de normale rijhoogte ?
ds heeft nergens lekken zowel motor als hydrolique .
rijdt verder prima maar ik wil wel wat gerustheid bij langere ritten!!

graag hoor wat
vriendelijke groeten
Steemans jos

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 10 mei 2016 09:49 PM
  [ # 1 ]

Hoe vaak de pomp inspringt wordt niet alleen bepaald door de druk in de voorraadbol. Als de pomp vaak druk moet leveren dan kan er net zo goed ergens anders een intern lek zijn.

Je kunt een indruk krijgen van de staat van je voorraadbol door de motor af te zetten als het systeem goed op druk is. Vervolgens contact weer aanzetten zonder de motor te starten. Nu net zo veel keer rempedaal intrappen totdat de hydrolamp gaat branden. Als voorraadbol goed is, moet je minimaal zo’n 20-30 keer kunnen remmen voordat dit gebeurt.

Ook dit geeft weer geen volledige garantie over de voorraadbol, als er ergens anders een lek is, kan je voorraadbol nog steeds goed zijn. Maar om een lang verhaal kort te maken als de lamp als na een paar keer remmen gaat branden, dan weet je in ieder geval zeker dat je aandacht moet gaan besteden aan je hydroliek.

Profiel  
 
steemans jos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2016

Gepost: 10 mei 2016 10:05 PM
  [ # 2 ]

Ok bedankt voor de snelle reactie,zal alvast eens uitproberen !

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 mei 2016 10:07 PM
  [ # 3 ]

ga uit van minimaal 45 seconden rust tussen werken van de pomp. dus: rrrrr-T dan 45 sec. stil en dan weer rrrr-t.

als dat veel korter is, dan de hoofd bol demonteren en (laten) testen.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
steemans jos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-05-2016

Gepost: 10 mei 2016 10:30 PM
  [ # 4 ]

ik zal er eens op letten hoelang zij erover doet !
bedankt.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1329
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 11 mei 2016 12:51 PM
  [ # 5 ]
Erict schreef:

Hoe vaak de pomp inspringt wordt niet alleen bepaald door de druk in de voorraadbol. Als de pomp vaak druk moet leveren dan kan er net zo goed ergens anders een intern lek zijn.

Je kunt een indruk krijgen van de staat van je voorraadbol door de motor af te zetten als het systeem goed op druk is. Vervolgens contact weer aanzetten zonder de motor te starten. Nu net zo veel keer rempedaal intrappen totdat de hydrolamp gaat branden. Als voorraadbol goed is, moet je minimaal zo’n 20-30 keer kunnen remmen voordat dit gebeurt.

Ook dit geeft weer geen volledige garantie over de voorraadbol, als er ergens anders een lek is, kan je voorraadbol nog steeds goed zijn. Maar om een lang verhaal kort te maken als de lamp als na een paar keer remmen gaat branden, dan weet je in ieder geval zeker dat je aandacht moet gaan besteden aan je hydroliek.

Let op; deze test is alleen geldig wanneer je achterremmen netjes zijn afgesteld. Door het achterremsysteem van de DS is het mogelijk te rijden met een enorme vrije slag in de achterremmen. In dat geval kost het remmen elke keer een paar cc meer dan wanneer de achterremmen netjes op een haartje van aanraken zijn afgesteld. Zo kun je deze test uitvoeren en na een paar keer remmen al de druklamp aan hebben, terwijl je voorraadbol nog prima is.

Ik ben nu aan mijn derde DS en tot nu toe elke keer was de stuurbekrachtiging de grootste boosdoener van een zeer korte interval (4-8 seconden bij alledrie) Alledrie de keren keurig opgelost door een citrotech revisie stuurbekrachtiging. Ik heb hier in Zuid-Afrika nog nooit een DS gehoord met een interval van meer dan 20 seconden. De meesten hebben rond de 6 seconden. 2 kennissen hebben op aanraden van mij ook een citrotech stuurbekrachtiging laten komen en ook bij hen was het probleem hiermee opgelost. Maar je hebt gelijk; eerst de voorraadbol testen!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook