Citroën C35 stofkap homokineet vervangen
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 01 maart 2016 04:24 PM

Binnenkort moet m’n citroen c35 camper door de APK en 1 van de mankementen is een scheur in de stofkap van de homokineet links.
Deze wil ik binnenkort dus vervangen.
ik heb all wat rond gezocht en las dat hier wel een universele kap overheen past. Klopt dit?

Dit is de eerste keer dat ik zoiets doe.
Kan iemand mij vertellen wat de beste manier is om deze kap te vervangen?

Alvast bedank voor jullie hulp,
Groetjes Sander

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 maart 2016 10:56 PM
  [ # 1 ]

Hoi Sander,

wat heet universeel….

De homokineet aan wielzijde is nogal fors uitgevallen (circa 110-115mm uitwendig) en de hoes moet flink kunnen plooien om de maximale hoek die de homokineet maakt op te vangen.

De grootste hoes voor de eerste generatie jumper zou moeten passen, zie bijvoorbeeld:
http://www.mister-auto.co.uk/en/joint-boot-with-accessories/skf-vkjp-3265_g90271_a050VKJP!3265.html

Citroen heeft altijd aangegeven dat je de hoes over de tripode koppeling heen moet rekken, met grote kans op scheuren (een klein scherp randje is genoeg om zo’n uitgerekte hoes kapot te snijden). Volgens Fiat kan je de homokineet aan de wielzijde er gewoon af tikken. Aangezien het dezelfde aandrijfassen zijn, heb ik dat de laatst paar keer zeer succesvol toegepast. Idioot dat citroen het nooit heeft beschreven in de werkplaatshandboeken voor onze bussen.

De hoezen aan de bakzijde zijn identiek aan de laatste versie van de HY en zijn ook op sommige typen DS toegepast, zie bijvoorbeeld:
https://www.franzose.de/de/Citroen-DS-11CV-HY/Alle/Manschetten-Antriebswelle/ANR33142/

succes met sleutelen en met de vieze vette vingers! (grijs/groen/zwart vet tot achter je oren als je niet oplet bij dit soort klusjes)

kortom niet zomaar een “universele” hoes proberen!!!

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 15 maart 2016 03:20 PM
  [ # 2 ]

bedankt!
dat is precies het antwoord wat ik zocht.
helaas werkt de 1e link niet meer.

ik ga komend weekend aan het bestellen en dan aan het knutselen.

nogmaals bedankt voor de uitleg

groetjes Sander

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 maart 2016 11:01 PM
  [ # 3 ]
Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 15 maart 2016 11:05 PM
  [ # 4 ]

Ok, ook deze link doet het niet. Kies een hoes voor de zwaarst gemotoriseerde versie van de Jumper (2.8hdi/jtd) en controleer de maat van de hoes in de beschrijvingen.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
sanderversteegh
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 49
Geregistreerd: 27-10-2015

Gepost: 16 mei 2016 10:25 PM
  [ # 5 ]

Ik heb de kap aan de wiel kant, de kant van de homokineet, vervangen. De andere was nog goed.
Paste aan de koppeling perfect. De ass was te klein voor de opening van de hoes maar er zat all een opvulring op de ass. De klem ring was dus ook wat te groot. Heb dus maar goede kwaliteit tie-rips gebruikt. Bij mijn mening had de hoes iets meer plooien mogen hebben. Staat niet helemaal strak maar wel strakker dan de oude.
Zijn net terug van weekendje weg. Met een paar problemen met de dynamo na probleem loos gegaan. De stof-kap Zit tot nu toe goed en stevig maar ik houd het in de gaten.

groeten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook