C3 als caravantrekker
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 25 mei 2016 03:53 PM

Is er iemand die ervaringen heeft met een C3 1.4 (eerste model) als caravantrekker?
Ik moet de vragen aanpassen/toelichten:

Wij hebben een C3 uit 2007 gekocht, vandaar de vraag. De caravan die we hebben is vrij licht en de C3 heeft een trekgewicht van geremd 1130 kg. Op papier moet het dus goed zitten.

Dan een vraag over de (TU)motor. Die motoren hadden in het verleden last van een lekke koppakking. Ik heb op de bekende plek niets kunnen ontdekken. Maar ik kan mij heugen dat PSA dat in 1 van de laatste bouwjaren onder de knie had. Zit ik goed met die gedachte?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 26 mei 2016 09:19 AM
  [ # 1 ]

Wat noem je een vrij lichte caravan en wat is het maximum toegestane gewicht van de caravan? En wat is het leeg gewicht van de C3?
Ik heb jaren terug een paar weken in een C3 1.4 gestuurd, fijn karretje, maar om daar nu een caravan mee te trekken?
Ik zou dan niet verder willen gaan als een Eriba Puk of Pan o.i.d. Predom is ook zeer geschikt voor lichte auto’s. Maar een lichte caravan met een “normale” hoogte en breedte zou ik niet echt zien zitten met een dergelijke kleine auto. Niet vanwege het gewicht dus, maar vanwege de windvang en dus de stabiliteit bij moeilijkere omstandigheden.

Niet lullig bedoeld, maar het is toch wel handig om zo’n vraag te stellen voor dat je een auto koopt als je al een caravan hebt. Wink

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 26 mei 2016 01:23 PM
  [ # 2 ]

Vwb die laatste reactie heb je gelijk. De cx hadden wij de laatste tijd voor dagelijks vervoer en dat is een beetje onpractisch gebleken. Mijn vrouw rijdt er bovendien ook niet prettig in. Dus uitgekeken naar een ander wagentje en zagen we deze staan. Mooi onderhouden en hij wordt keurig met beurt, APK en garantie afgeleverd.

De caravan is een oudje, een Knaus 325 uit 1978, 700 kg. Mag nog van een witte kentekenplaat voorzien worden. De uitstapjes die we maken zijn relatief klein, dus zeker geen Spanje oid.
En mocht hij de caravan wat moeizamer trekken ga ik kijken of ik een soort kap aan de voorzijde kan maken. Om de stroomlijn wat te verbeteren. We krijgen de C3 eind volgende week.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 26 mei 2016 01:37 PM
  [ # 3 ]

Ik heb gereden met een C3 1.4 automaat met een 900 kg beladen caravan: Zolang je niet de bergen in gaat gaat dat, want het eigen gewicht van de C3 is redelijk hoog. Op de snelweg in Duitsland of Frankrijk krijg je het moeilijk op de lange hellingen, dat word dan dus kruipspoor. Vroeger wisten we niet beter…

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Eemspoort
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 25-10-2008

- C35 Neba Coryfee Special 2.5D integraal-camper
Gepost: 26 mei 2016 01:39 PM
  [ # 4 ]

Een CX onpraktisch? Hoe kan dat nou. Maar of je er prettig in rijd is heel persoonlijk idd. Wink
Mwoah, zo’n Knausje moet ie toch wel kunnen doen, lijkt me. Maar net wat ik zeg, zo vierkant en hoog zou zijwind wel eens vervelend kunnen zijn met een C3. En zijwind hebben we genoeg in NL, dus ook op relatief kleine uitstapjes wel belangrijk. Smile

*edit* Kijk aan, iemand met ervaring! Smile

Ex Citroëns:
‘87 Acadiane
‘92 BX Deauville 1.4 LPG
‘03 C5 Break Ligne Prestige HDi-110

Profiel  
 
dirkvdmei
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009

- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Gepost: 26 mei 2016 01:45 PM
  [ # 5 ]

Heb precies zo’n zelfde vakantiehuisje als jij Ruud.
Ben ik meerdere jaren mee op vakantie geweest, getrokken door mijn Citroen GSA 1.3, met 4 personen en een meer dan volle kofferbak.
Meestal met bestemming Moezel en Luxemburg.
Ging best goed, als je geen haast had. Dat moet jou C3 toch ook kunnen???

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 26 mei 2016 02:20 PM
  [ # 6 ]

Dank mannen. De koeling zal bij de GSA ieder geval geen probleem zijn geweest Dirk… Ik zal binnenkort eens de ervaringen hier plaatsen.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook