Citroen Xsara 1.8 1998
Vrolijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-2016

Gepost: 11 mei 2016 11:54 PM

Ha allen,

Ik heb een vraag over mijn Xsara uit 1998. Deze is namelijk kapot en staat nu bij de garage. Ik heb daar een diagnose laten maken over wat er kapot is en wat hoeveel de reparatie zou moeten kosten. Aangezien deze kosten nogal hoog waren(rond de 700 euro), hoopte ik wat antwoorden te krijgen of er een mogelijkheid bestaat dat ik dit zelf kan gaan repareren.

Wat er volgens de garage kapot is, is het volgende:
Stuurbekrachtigingspoelie is afgebroken, de multiriem is beschadigd een een spanningsband(deze laatste weet ik de naam niet meer zeker van) moet ook vervangen worden.

Mijn vragen hierover zijn: als ik zelf een 2ehands poelie koop, is dit er makkelijk in te zetten?

Bestaat er een mogelijkheid om een kortere multiriem te kopen en de stuurbekrachtigingspoelie te bypassen om zo zonder stuurbekrachtiging verder te rijden? En zou een auto hiermee door de APK-keuring komen?

Ik hoop antwoord te krijgen, alle hulp en antwoorden zijn meer dan welkom!

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 12 mei 2016 10:44 PM
  [ # 1 ]

Het idee van zonder stuurbekrachtiging verder rijden kun je onmiddellijk laten varen, ik heb eens een paar kilometer gereden met mijn xsara omdat mn multiriem onder het rijden brak.
Het is absoluut niet te doen, het is namelijk veel zwaarder dan rijden met een auto waar geen stuurbekrachtiging opzit omdat je ook tegen de druk van de dan niet werkende pomp moet draaien. Daarnaast kan ik me niet indenken dat het de stuurinrichting daar beter van wordt.

Nog los daarvan, volgens mij is het wel degelijk een afkeurpunt voor de apk. De stuurinrichting dient voor zover ik weet te werken zonder mankementen. En een niet werkende bekrachtiging lijkt mij een mankement.

Als de poelie alleen van de as af is, dan is ie wellicht nog te vervangen met een nieuwe maar als de as afgebroken is zou je hooguit nog op de sloop kunnen kijken voor een complete pomp.

En het belangrijkste advies, zorg dat je weet waar je aan begint. de multiriem is best kwetsbaar en erg belangrijk. En het ding te slap of te strak kan leiden tot breuk of snellere slijtage. Als ie breekt dan is dat vrijwel altijd onder hoge belasting, dus al rijdende valt ineens de stuurbekrachtiging weg en een kilometer of 10 verder sta je met een lege accu omdat ook de dynamo op de multiriem zit.

Ben je een handige sleutelaar, dan zou ik op zoek gaan naar een goede 2e hands pomp bij en je voorbereiden op een middagje sleutelen en vermoedelijk ook schelden aangezien niets van die riem op erg bereikbare plekken zit. Razz

Hou er ook rekening mee dat bij het vervangen van de pomp het stuursysteem ontlucht en opnieuw gevuld zal moeten worden.

Profiel  
 
Vrolijk
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 11-05-2016

Gepost: 29 mei 2016 04:40 PM
  [ # 2 ]

Super bedankt voor je reactie!

Ik heb er even wat tijd overheen laten gaan om te bedenken wat ik wil gaan doen. En ik ben nog niet zo ervaren in het sleutelen aan auto’s, maar wil er toch mee beginnen. Dus ben nu van plan een 2ehands pomp te gaan bestellen en ook een nieuwe multiriem. Daarom heb ik nog een vraag,

waar moet ik rekening mee houden met het bestellen van een pomp en van een multiriem? Een nieuwe riem ziet er online nieuw vrij betaalbaar uit. Hoe kom ik erachter welke ik precies moet hebben?

En wat betreft de pomp: een aantal sloopbedrijven hebben me wat aangeboden via internet, maar hoe weet ik of zij het juiste onderdeel voor mij hebben?

Volgens de offerte van de garage wilden zij ook nog de spanrol vervangen en een inline filter monteren.
Ik heb wat gezocht naar waar die inline filter voor zou moeten dienen, maar kon er niet echt achter komen. Kan iemand me dat misschien uitleggen?

Veel vragen, ik hoop erg dat iemand me de nodige uitleg kan geven. Alvast heel erg bedankt in ieder geval!!!

Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 01 juni 2016 09:52 PM
  [ # 3 ]

Ik zou om te beginnen op zoek gaan naar een exemplaar van de Haynes manual voor de Xsara, daar staat een hele hoop nuttige informatie in over onze auto’s. En ook zaken als lengte van riemen, aantrekspanning van moeren/bouten en complete beschrijvingen hoe een klus uitgevoerd moet worden.

Bij de riem moet je in ieder geval letten op de breedte, de vertanding en de lengte. En verder alleen bestellen bij bedrijven waar een eventuele verkeerde gewoon terug gestuurd mag worden.

Bij de sloopbedrijven zou ik of langsgaan met de oude of even vragen om een foto van het onderdeel zodat je zelf kan vergelijken. De meeste zoeken op basis van chassisnummer en dat werkt in de meeste gevallen prima.

Het filter doet bij mij geen belletje rinkelen en wat betreft de spanrol, het is raadzaam om die meteen mee te vervangen. Dat ding kost niets, is best slijtgevoelig en als je alles er toch al af hebt liggen is het een eitje om dat ding meteen mee te nemen.

En het aller belangrijkste, neem er de tijd voor als beginner, lees je in. bestel onderdelen en vergelijk of het klopt met wat er nu zit. Zorg dat je beschikt over alle gereedschappen die je nodig hebt en een bij voorkeur droge werkplek met assteunen of een brug.
Maak een lijstje met wat je nodig hebt, en denk ook aan dingen zoals vloeistoffen voor de stuurbekrachtiging en de spullen om die te ontluchten.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook