




Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Forummers,
Ben momenteel bezig met het doorsmeren van de DS (fusees, stab stang lagers ed.) Na het overlijden van mijn pa is het aan mij om de boel rijdende te houden. Veel meegekeken en meegeholpen, maar de simpelste dingen blijken bij het zelf doen soms toch al lastiger. Nu heb ik voor vele sleutelaars een simpele vraag, maar ik wil er zeker van zijn dat ik het doorsmeer-klusje op een goede manier ga klaren. Dacht dat we eerst altijd molykote gebruikten, maar op de kast heb ik nu twee andere kokers staan. Beide geelachtig vet, ene wat dikker/taaier dan het andere. Fotootje van gemaakt en nu is de vraag: Is één van beide goed bruikbaar voor dit klusje (doorsmeren van de fusees, stab stang lagers, en overige zaken rondom de ophanging voorzijde)? Of beter ander vet gebruiken? Graag hoor ik van jullie.
Dank
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou dat EP vet nemen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik zou die multipurpose gebruiken. Het belangrijkste is om regelmatig door te smeren. ( volgens mij belangrijker dan de kwaliteit van het vet..) Die “heavy duty” lijkt me voor grotere lagers en zal ook wel dikker zijn. EP wil zeggen bijzonder geschikt voor tandwielen.
To err is human, not to err is divine.












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Doorsmeer film:
Omdat alles oud en niet meer zo strak is zou ik juist dikker vet nemen. Dat verdwijnt minder makkelijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Misschien wil de TS het alleen bij standaard doorsmeren houden
Nog even een tip wat betreft de fuseekogels, zuinig aan doen. Anders blaas je de beschermhoes eraf…
Bij veel auto’s zijn de nippels van de fuseekogels al vervangen door een moertje…
Doorsmeren van die kogels is niet persé noodzakelijk
Als er nog genoeg vet in zit dan is het wellicht ook de overweging waard om te wachten tot oktober. Dan is er weer een 10K workshop van DS-TT. Doorsmeren komt dan zeker aan bod, net als het verversen van de motorolie en het filter (ook zo’n handigheidje) en het stellen van de kleppen. Meer informatie is te vinden via DS-TT waar je ook gelijk kunt inschrijven.
http://www.ds-tt.nl/cursussen-en-workshops/workshop-10-000-km-beurt/





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Dank voor de reacties. Denk dat ik voor de EP2 ga zoals Bogaard vermeldde. Iets dikker, iets taaier en zal er niet zo snel tussenuit komen.
Voor wat betreft de 10K workshop. Die handelingen lukken mij wel, echter ik vroeg me enkel af (gezien de keuze die ik had tussen twee patronen) welke ik het beste kon gebruiken.
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Nog gecondoleerd met het overlijden van je vader trouwens…
Recent gebeurd?





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Tweeënhalve maand geleden, de DS was net gemaakt (achterremcilinders vervangen). Echter, er staat nog een grotere uitdaging te wachten: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/229495/P75/
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën
Sterkte met het verwerken van het verlies…
Je zal hem wel missen, ook met het sleutelen…
Leuke kar!
Vind ik persoonlijk de fraaiste DS. 2e neus met LHM…
Veel succes en veel foto’s graag!












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
H@ns schreef:
Doorsmeren van fuseekogels is niet persé noodzakelijk
Hoe kan je dat nou zeggen? Daar komt juist enorm veel kracht op. Zeker op de onderste!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Vandaar de aanduiding EP, wat staat voor Extreme Pressure.
Ze moeten wel vet hebben, maar dat zit al opgesloten in de hoes.
Ik ken geen moderne wagens waarbij de kogels doorgesmeerd moeten worden.
Als je toch gaat doorsmeren moet je wel af en toe de hoes leegmaken als ie op springen staat.
Dat werd vroeger nooit of zelden gedaan bij de dealers…
Een lekke hoes is funest…
Ik kan me herinneren dat nieuwe fusees werden geleverd zonder nippels, alleen een boutje.
Permanent gesmeerd werd er bij verteld.
En persoonlijk zou ik Molykote nemen, maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd
Nou had ik toch altijd gedacht dat de smeernippel van de fuseekogels in het wiellagerhuis zit: Dan komt het nieuwe vet van onder door de fuseekogel en daarna in de stofhoes. Als je er te veel in doet “bolt” de stofhoes op en moet je hem leegmaken. Ik zal nog eens kijken als ik weer een wiellagerhuis in m’n hand heb.
Kapotte stofhoezen is APK afkeur…
Die fuseekogels zijn een contructie uit de jaren 50, die moeten dus echt nog gesmeerd worden en bij het “doorsmeren” ook van nieuw vet voorzien worden.
In “moderne” auto’s zijn de fuseekogels “gesmeerd voor het leven”, dat kan omdat de materialen beter zijn, de smeermidellen beter zijn en beter tussen de metalen blijven zitten. Daarbij zit er vaak een veer is die de speling opheft etc.
Maar zo’n moderne fuseekogel is ook een weggooi product: Als hij speling heeft is hij vaak droog, en dan moet je er een nieuwe inzetten. Die in de DS zijn nog bijna “gemaakt voor de eeuwigheid”, je kunt ze nastellen zolang ze niet beschadigd zijn. Een ze beschadigen als je ze zonder vet laat werken.
Dus aan CharlesdeGaulle21: Volg zoals je van plan bent gewoon het fabrieks-smeerschema en het blijft heel lang heel.
To err is human, not to err is divine.
Citroensmgz schreef:
Dus aan CharlesdeGaulle21: Volg zoals je van plan bent gewoon het fabrieks-smeerschema en het blijft heel lang heel.
Ik wil niet betweteren hoor:
Maar doorsmeren is denk ik wel zinvol, maar met mate en opletten dat je de hoes niet opblaast…












































Totaal aantal Berichten: 25673
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En na een paar jaar draaiden de dealers er permanent nippels in. Scheelde tijd. De stofhoes is boven open en heeft geen klem daar. Daar kan het ver eruit. De hoes klapt er nooit af.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>