Gordels te ver opgerold - hoe weer uit te rollen?
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 24 juli 2006 12:52 PM

(ik twijfel of ik dit onder XM of Mechanisch moet plaatsen)
Ik heb een setje gordels uit een sloop XM gehaald, maar daarbij zijn ze te ver opgerold en ik krijg ze ook niet meer afgerold.
De behuizingen ten weerzijden van de gordelrol zijn met twee smeltpennen dicht gemaakt (ergo: openen = slopen, wat ik liever nog even uitstel).
Langzaam of snel er aan trekken maakt niet uit, kan ‘m maximaal een centimeter er uit trekken.

Confused: Iemand een idee hoe de gordel af te rollen is?

Het enige wat ik los heb gekregen is het kapje over de slipblokkering en de slipblokkering zelf, maar dat hielp niks.

Het betreft Electrolux gordels, stickers: op de een 550161600 318 452 en op de ander 550161700 318 451 (een van die twee zal wel een serienummer zijn). Op de Electrolux site is niks te vinden en uit de microfiches en handboeken die ik her en der gevonden heb word ik ook niet veel wijzer.
Fotootje (links slipblokkering gedemonteerd, rechts volledige unit):

(klik voor groot)

Profiel  
 
robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-09-2004

Gepost: 24 juli 2006 01:07 PM
  [ # 1 ]

gordels in de juiste positie houden wil ook wel eens helpen (niet ondersteboven) en ook op die manier monteren. Krijg je ze echt niet meer los, dien je inderdaad de kapjes los te halen en de blokkering even te lossen. En daarna uitgerold houden!!!! lijmklem erop ofzo…

Profiel  
 
msk69
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 56
Geregistreerd: 22-04-2006

Gepost: 24 juli 2006 01:49 PM
  [ # 2 ]

Ze moeten precies in de goede hoek staan, anders zit de blokkade erop.. Heb het ook een keer gehad met nabouw van gordels achterin, links en rechts verkeerd om, zelfde probleem..

Groet, Marco

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3210
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 24 juli 2006 04:23 PM
  [ # 3 ]

Idd, je moet het huis precies in dezelfde hoek houden zoals ie gemonteerd is, een paar graden anders en hij wordt geblokkeerd.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 24 juli 2006 05:31 PM
  [ # 4 ]

Dank allemaal, als dat het is dan ben ik heel blij Very Happy
Vanavond maar even kijken of ‘t me lukt de hoek van een XM B-stijl na te bootsen Wink
Wordt nog leuk dan in m’n HY waar ze in moeten komen als die hoek zo nauw komt. Heb ze helaas niet getest voor ik ze uit die XM schroefde, was ook eigenlijk meer een bijproduct van het stoelen er uit schroeven - ik ga er echter vanuit dat er erg weinig aan kapot kan (zit geen motor, explosief of wat dan ook in tenslotte).

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 24 juli 2006 05:57 PM
  [ # 5 ]

Ik kreeg, toen ik riemen haalde voor achter in mijn BX, ook de tip om er voor demontage een flinke knoop in te leggen. De medewerker van GAOS (demontagebedrijf in Emmeloord) vertelde dat ze verloen waren als ze te ver opgerold zijn. Of dat klopt kan ik je niet vertellen helaas.

Wat de hoek betreft, zit dat wel goed in de HY, in de BX zitten de voor-riemen vrijwel loodrecht omhoog. In de HY zullen ze ook zo komen als je de originele punten in die kollom gaat gebruiken.

Profiel  
 
bx-cannes
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005

- GS/GSA 1220 Club
Gepost: 24 juli 2006 06:24 PM
  [ # 6 ]

is het ook niet zo dat er iets met een magneet in de gordelhouder zit? pas wanneer je de gordel in het frame plaatst wordt hij ontgrendeld. Vorig jaar moest ik twee gordels vervangen van mijn BX voor de apk. die gordels kon ik pas uitrollen toen ze in het frame werden gezet.

Profiel  
 
stoterstangen90
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2230
Geregistreerd: 30-06-2005

Gepost: 24 juli 2006 09:20 PM
  [ # 7 ]
bx-cannes schreef:

is het ook niet zo dat er iets met een magneet in de gordelhouder zit? pas wanneer je de gordel in het frame plaatst wordt hij ontgrendeld. Vorig jaar moest ik twee gordels vervangen van mijn BX voor de apk. die gordels kon ik pas uitrollen toen ze in het frame werden gezet.

pas toen zat in de juiste positie.

<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 24 juli 2006 09:55 PM
  [ # 8 ]

Bij de BX zit er een kogeltje in voor de vergrendeling. Het is inderdaad zo dat het kogeltje alleen goed zit, als de gordel in de juiste positie zit. Kortom, lig je met je auto op de kop, laat de gordel niet los, omdat het kogeltje een klemmetje dan niet aandrukt, en dat klemmetje vergrendelt de boel.
Ik snapte laatst niet waarom mijn gordel het niet meer deed, bleek dat ik links en rechts omgewisseld had. Dan zit dat kogeltje dus net niet goed Very Happy
K heb toen dat systeempje eens uit elkaar gevist om te kijken hoe het allemaal werkte (met een oude gordel).

edit: Het kan zijn dat dat kogeltje vettig is, en niet goed heen en weer wil. Schudden voor gebruik wil dan ook wel eens helpen! (dus gordel in juiste positie houden en even schudden, zodat het mechanisme weer los kan klikken)

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 24 juli 2006 10:44 PM
  [ # 9 ]

Nou, het was inderdaad precies wat al meermalen genoemd is: perfect rechtophouden en je kunt ‘m afrollen. Geweldig! Very Happy

Alleen dankzij de wet van Murphy (waar ook mijn HY naar genoemd is, MurpHY) heb ik nu nog 1 werkende over… bij het ophangen om ze even met wat chemicaliën te behandelen (het weer zit er een beetje in) flikkerde er dus eentje naar beneden, lande op een hoek en dus is de kant waar de veer in zit (zat) dus opengesprongen en de andere kant klinkt niet helemaal goed meer.

GoofBlikscha, heb je daar toevallig foto’s van (van een uitelkaar liggende gordel)?

Al denk ik dat ik maar op zoek moet naar een andere want het is geen veilig idee een gebeunde gordel te hebben. Er staat HF D2 op, gevoel zou dan zeggen D = droite = rechts, maar op de ander staat HF L2.

Profiel  
 
GoofBlikscha
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2680
Geregistreerd: 16-01-2005

Gepost: 24 juli 2006 10:59 PM
  [ # 10 ]

Ik heb even gauw een gordel open gemaakt, alleen het mechanisme dat ik omschreef gefotografeerd. aan de andere kant zit nl de veer, en bij een vorig gordel expiriment sprong deze er uit.

Zo zit alles als je auto recht staat:
 

En zo als je de gordel een beetje scheef houdt:
 

En als de witte ring met tandjes tegen gehouden wordt, grijpt de blokering in.

Het was trouwens een gordel van het merk Ecia of zo iets. Ik heb laatst een van een ander merk open gemaakt, werkte volgens het zelfde principe.

BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993

Profiel  
 
LEiPiE
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 142
Geregistreerd: 23-07-2006

- HY HY78
- Berlingo 1.6 16v Multispace
Gepost: 25 juli 2006 02:24 AM
  [ # 11 ]

Wat je met lijm, geduld en soms verstand op nul al niet kunt doen: de gordel zit weer in elkaar. De veer was er uitgesprongen (luxe probleem want dan rolt ie niet zelf op) en ‘t balletje-palletje-systeem was gebroken (minder fijn want dan blokkeert ie nooit).
(klik voor photoalbum met meer detailfoto’s)
Nu alleen nog even uitvinden welke ik precies gesloopt heb (links of rechts)  Wink

Profiel  
 
willingeprins
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 27-08-2010

Gepost: 25 juni 2016 11:12 PM
  [ # 12 ]

Hallo allen,
10 jaar later kom ik weer dit probleem tegen in een Citroen GSA; de gordel is helemaal opgerold en rolt niet meer af. Als volgt opgelost: rechtop in de bankschroef gezet en met de rubberen steel van een klauwhamer tegen de achterkant getikt, tewijl ik rustig de gordel probeerde uit te trekken. En ja hoor: de blokkering ging los en het inbouwen kon verder gaan. Wel even een tijdelijk knoopje in de gordelgelegd.
Groet, Erik.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook