kapotte telefoonmodule Jumper te vervangen door gebruikte?
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 29 juni 2016 11:35 PM

Geachte lezers,

Ik heb een vraag over een telefoon module uit mijn jumper bouwjaar 2014.In combinatie met het blijven knipperen van de totaal kilometerstand en het niet werken van de bleu and me met stuurbediening heb ik de bus laten uitlezen in de garage en het volgende blijkt uit de uitleessessie.
Deze telefoon module blijkt kapot te zijn cambus code 1733
Na het resetten en ook het los koppelen van de accu blijft kilometerstand knipperen en de module doet nog steeds niets.
Nu ben ik op zoek naar een andere telefoon module en loop ik tegen het probleem dat de garage zegt dat het op chassisnummer geproduceerd moet worden om zo alles weer correct te laten functioneren via de radio en stuurwiel bediening.Hun zeggen dat er een nieuwe in moet…....de kosten hiervan zijn buitensporig…..
heb ik het nog niet over het inlezen van de computer gehad…..ook enorm duur.

Ik zou graag willen weten of een donor module van een schade bus wel zou kunnen werken na het inlezen op de boord computer van de bestelbus??????
Op het productnummer van de module vind ik aardig wat aangeboden modules uit sloop voertuigen dus dat is geen probleem….de dealer wil mij alleen aan een nieuwe module helpen en de garantie die drie en halve maand over mijn 2 jaar garantie loopt is voor hun niet belangrijk genoeg om een klant tevreden te houden.

Wie o wie heeft er een duidelijk antwoord over het gebruiken van een module uit een sloop bus in mijn eigen bus.

Alvast bedankt voor jullie tijd.

Mvg Erwin

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 juni 2016 10:27 AM
  [ # 1 ]

Die worden niet op chassis geproduceerd maar er wordt bij de installatie het chassisnummer ( VIN nummer eigenlijk)  ingezet omdat hij dan met de BSI kan communiceren. Dat kan officieel alleen een dealer. Er kunnen wel verschillen in de modules zijn tussen de boujaren…

Dat die module invloed heeft op het werken van de kilometer teller lijkt me heel vreemd. Dat de Bluetooth niet werkt lijkt me dan weer logisch als de module niet goed is.
Heb je die module er al eens uitgehaald en dan gekeken of je kilometer teller goed functioneerd? Als die module er niet in zit heeft hij ook geen invloed op de rest van de Jumper.
Nog iets: als je bij een PSA product foutcode 1733 krijgt duidt dat normaliter op een fout met de versnellingsbak. Wat hebben ze nu echt uitgelezen?

Hoofdvraag: heb je ERGENS in de Jumper iets aangesloten op het elektrisch systeem dat NIET origineel is: autoradio/om het even wat? Daar kunnen die moderne auto’s met “bussen” NIET tegen. ( Tenzij je precies weet hoe dat moet..)
Ik denk dus dat er iemand “trial and error” reparaties over jouw rug wil uitvoeren: Als we de module uitwisselen zal het wel werken… Ik geloof daar niet zo in.
Misschien tijd om eens naar een andere dealer/verdeler gaan ?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 30 juni 2016 06:06 PM
  [ # 2 ]
Citroensmgz schreef:

Die worden niet op chassis geproduceerd maar er wordt bij de installatie het chassisnummer ( VIN nummer eigenlijk)  ingezet omdat hij dan met de BSI kan communiceren. Dat kan officieel alleen een dealer. Er kunnen wel verschillen in de modules zijn tussen de boujaren…

Dat die module invloed heeft op het werken van de kilometer teller lijkt me heel vreemd. Dat de Bluetooth niet werkt lijkt me dan weer logisch als de module niet goed is.
Heb je die module er al eens uitgehaald en dan gekeken of je kilometer teller goed functioneerd? Als die module er niet in zit heeft hij ook geen invloed op de rest van de Jumper.
Nog iets: als je bij een PSA product foutcode 1733 krijgt duidt dat normaliter op een fout met de versnellingsbak. Wat hebben ze nu echt uitgelezen?

Hoofdvraag: heb je ERGENS in de Jumper iets aangesloten op het elektrisch systeem dat NIET origineel is: autoradio/om het even wat? Daar kunnen die moderne auto’s met “bussen” NIET tegen. ( Tenzij je precies weet hoe dat moet..)
Ik denk dus dat er iemand “trial and error” reparaties over jouw rug wil uitvoeren: Als we de module uitwisselen zal het wel werken… Ik geloof daar niet zo in.
Misschien tijd om eens naar een andere dealer/verdeler gaan ?

Hartelijk dank voor je reactie.
Er is in mijn bus een code uitgelezen die zegt dat er een cambus fout aanwezig is.
De unit van de telefoon heb ik reeds verwijderd om te kijken of er verschil is met het knippren van de km teller, helaas geen verandering.
Er is niets aan de bus veranderd/aangesloten die er voor kan zorgen dat er een storing onstaat!!!
Bij de dealer zeggen ze dat de module stuk is en dat er een nieuwe ingelezen moet worden…........
Ik heb op internet ook gelezen dat de stekkerverbindingen van de electronica zeer slecht en goedkoop zijn en deze nog wel eens wat kunnen veroorzaken!!!!!
Tip om uit te proberen via internet was….accu los en de accu kabels minimaal drie minuten aan elkaar kruisen….dan zou de kilometerteller moeten stoppen met knippren??
De dealer is alles behalve eerlijk in zijn informatie en ik speel dit hoog op bij hun, tot nu toe geen resultaat….maar ik geef niet op.
Wie zegt mij dat het dus niet aan de module ligt maar wie weet aan een slechte stekkerverbinding?
Ik ben overgeleverd aan de grappen en grollen van citroen….
De bussen zijn gewoon fijn om mee te werken…we hebben er drie in het bedrijf.
Ik heb nu een gebruikte radio met telefoon module klaar liggen uit een demontage bus van 2014, maar bij de dealer kunnen ze me niet vertellen of het werkt in de bus waarvan de module stuk is.
Ik wil dus de radio en kapotte module vervangen voor een andere bij elkaar horende set uit een ander voertuig,  maar of het zal werken weet niemand…....zucht.
Ik spendeer bakken met geld voor het onderhoud en de veiligheid van de auto voor het personeel die ermee rijd, om ongelukken te voorkomen, maar dat is niet te bespreken bij de dealer.
Ze zijn groot geworden over de rug van de consument helaas.

Ik weet het antwoord niet, ik hoop er achter te komen….we houden vol.

Mvg Erwin

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 30 juni 2016 06:16 PM
  [ # 3 ]

De storing zou kunnen zijn ontstaan door de mp3 aansluiting werd ook nog gemeld.
Als ik mijn mobiel erop aansluit dan gaat deze even laden en weer uit daarna het zelfde keer op keer….hij blokt dus de puls af in de usb aansluiting van de mp3 unit….ook zo vaag!!!

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 30 juni 2016 06:28 PM
  [ # 4 ]

Je bedoelt CAN-bus: Dat is de communicatie bus die in je Jumper zit: Als je met een foutuitleesapparaat op de diagnose stekker een fout uitleest dan komt die via de can-bus uit een van de aangesloten apparaten. Ik zou toch die foutode en de betekenis nog eens opvragen, want foutcode P1733 is volgens Citroen en Peugeot een probleem met schakelen tussen de 3e en 4e versnelling.
Als je garage echte bedoelt dat je een “can-bus” fout hebt, d.w.z. een fout in het Can-Bus systeem dan heb je een veel groter probleem maar dat geloof ik niet.
Ik vroeg je niet of je iets aangesloten hebt dat problemen kan veroorzaken, ik vroeg je of er uberhaupt iets extra’s is aangesloten want veel mensen onderschatten dat je in een “moderne” auto niets meer mag aansluiten dat met de can-bus te maken heeft, dat geld al voor een radio, een antenne, een CD wisselaar maar ook voor extra achterlichten etc, een trekhaak en zelfs voor een laadklep. Het probleem daarmee is dat bij die can-bus alles met alles gekoppeld is, en dan zie je de problemen wel eens op een plek die geen relatie lijkt te hebben.  Ja, als je de accu relatief lang loshaald dan worden de “computers” gereset. D.w.z. accu los, 10 minuten wachten, accu vast 5 inuten wachten, contact in eerste stand 10 minuten wachten en dan starten. Ben je waarschijnlijk wel datum en tijd kwijt.. 
Dat met die stekkers valt wel mee, natuurlijk zitten er geen “vliegtuig” kwaliteit stekkers in en er zijn bij alle auto’s wel eens problemen met de stekkers. De meest voorkomende stekker problemen zijn overigens door vocht in de stekker. Condensatie van vocht is dan ook een probleem in het algemeen: Waarom: Die “can-bus” gebruikt relatief kleine stromen en is dus veel gevoeliger voor storingen. Als iemand per ongeluk eens een kop koffie of een glas water in het dashboard heeft doen verdwijnen, dan weet je al niet meer wat er gebeurt.

Ik zou toch m’n licht eens opsteken bij een andere dealer of een citroen specialist die genoeg van de moderne Citroen’s af weet. Als ik zo’n goede klant met 3 bussen kon krijgen zou ik wel een stap extra doen als ik dealer was. Vraag die andere dealer maar eens wat hij rekent als je de radio en module van een bus op de andere wil overzetten ?

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 30 juni 2016 07:16 PM
  [ # 5 ]

Beste,

Geen extra dingen zoals u opnoemd.
Geen trekhaak
geen extra lichten
geen wisselaar
geen laadklep

Gewoon niks extras…..

Gezeur is begonnen in de mp3 is het vermoeden.
Daarna geen mp3 en geen telefoonmodule meer die werken.
Het is inderdaad een can bus fout met code….U1733 ?
Communicatie fout met radio is de omschrijving

Geen water of koffie over de radio of ook maar in de buurt van de radio gemorst.
Maar het probleem van vocht in een stekker kan dus ook de oorzaak zijn?
waarom wel puls vanuit de mp3 aansluiting naar de telefoon met aan/uit tijdens opladen?
Komt er op neer dat het een probleem kan zijn die dus ergens anders zit?

Mvg Erwin

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2016 12:19 AM
  [ # 6 ]

Allemaal duidelijk. Sorry dat ik aannam dat er iets gemonteerd was, ben er even wat dieper in gedoken.
En inderdaad die U1733 is een canbus fout, even verder moeten zoeken. Ik ben zeker geen CanBus specialist.
Error U1733, knipperende kilometer teller gegevens en ook opgetreden nadat er een USB stick was gebruikt.  Ook een Blue en Me systeem, maar in een Fiat, schijnt vaker voor te komen in Fiat 500’s en Alfa’s.
Hun conclusie: De USB stick triggert een fout in de module, die “weet niet meer wat te doen” en communiceert dan niet goed meer met de CanBus.
Een oplossing: Accu los voor 30 minuten, alles gereset en probleem weg. Werkt niet altijd.
Iemand had ook de Blue en Me module van de laatste software laten voorzien, maar er was ook iemand die de hele module had vervangen.
Je idee om dus een andere module uit een andere Jumper erin te zetten is dus zo slecht nog niet. Als je dat wil doen moet je nog een dealer vinden die dat wil doen.

Even over dat Bleu and Me: Dat is een systeem van Fiat en Magneti Marelli: Hoe komt dat in je Jumper terecht?  Omdat die dingen door “SevelSud” gemaakt worden, een Joint Venture tussen PSA en Fiat met een Fabriek in Italie.
Dat verklaard misschien waarom de Citroen dealer het er moeilijk mee heeft komt bij Citroen alleen in de Jumpers voor, en electronica en autodealers is niet altijd een goede match.  Misschien kun je eens bij de Lokale Fiat dealer vragen of hij dat probleem met de Blue and Me kent en er wat aan kan doen? Ik weet alleen niet of je met de Fiat diagnose apparatuur iets aan een Jumper kan doen, dat kan best afgeschermd zijn, zo ver rijkt mijn kennis niet.
Ik denk dat je niet verder hoeft te zoeken naar kabel fouten etc, want als dit zo ook bij Fiat voorkomt dan is het probleem denk ik nu wel duidelijk.

Succes,

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 01 juli 2016 11:37 AM
  [ # 7 ]

Beste,


Hartelijk dank voor deze duidelijke antwoorden,
Eindelijk wat meer duidelijkheid…..joepie!!!!
Maar dan nu ....wat zou een mogelijke eerste stap kunnen zijn op de blue and me weer te laten werken?
Moet dan eerst het probleem mp3 worden geelimineerd?
Want als de mp3 de boosdoener is dan zou het zo kunnen zijn dat de telefoon module geblokt wordt in zijn functioneren?
Of staat deze los van de telefoon module en zou er dus alsnog een andere module in moeten.
Kan een andere radio met telefoonmodule met vin nummer ingelezen worden op een auto met een eigen vin nummer of is dit niet mogelijk dat u weet?

Ik zal het navragen bij mijn universeel garage die mij wel met alles (wat mogelijk is bij hun) helpt.
In elk geval vee;l informatie die mij goed stemt deze ochtend…...veel dank!!!!

Grt Erwin

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 01 juli 2016 12:36 PM
  [ # 8 ]

Ik denk dat het probleem in de telefoon module zit, daar waar je de MP3 ingestoken hebt. 
Als je een andere er in wilt zetten moet je daarin de VIN van je auto configureren als ik het goed begrijp, en daarvoor heb je de dealer tools nodig.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 01 juli 2016 01:15 PM
  [ # 9 ]

De mp3 ingang zit in het dahbord middenvak verstopt, niet direct op de radio, alleen de bediening gaat wel over de radio natuurlijk. Weet zelf niet of de box ook te maken heeft met de mp3 afspeelfunctie….zou best kunnen.
Ik ga vanmiddag even een half uur de stroom eraf halen en daarna kijken wat er zal plaatsvinden..hoop t goeie maar denk het niet.
Heb net dealer gebeld in woerden met de vraag over het inleren van de donorradio en unit in mijn bus mogelijk was…...dat wist wederom niemand daar…maak maar een afspraak om te kijken of het lukt?????????????? wat een pie….ls bij de dealer!!!!!
Het is echt niet normaal dat niemand eerlijk/de waarheid kan of wil vertellen…..ik denk wederom dat het een geld verdienerij is.

Heb drie dealers om antwoorden gevraagd…..niemand weet iets bij citroen, lijkt wel of het ze niet interreseerd.

Grt
Grrrr steeds bozer wordende consument.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 04 juli 2016 10:05 AM
  [ # 10 ]

Even een update,

Ben afgelopen donderdag wederom naar de dealer geweest voor antwoorden over bovengenoemd geval…...geen idee hadden ze daar.
Ik een gesprek met aftersales manager aangevraagd en deze zou spoedig contact opnemen….we zullen zien????
Eigenlijk wel raar dat de radio uit het demontage voertuig met radio code wel gewoon actief te gebruiken is in mijn eigen bus….ook de cd speler en radio bediening stuur??????
Dat na alle verhalen over inlezen met vin nummer van de radio in de bsi…dit heeft dus nog niet plaatsgevonden maar het werkt wel!!!!!
Is er dan een mogelijkheid dat de module die stuk is het ook zou kunnen gaan doen als ik de gebruikte module uit het demontage voertuig erin zou zetten????
Ik zou denken dat de radio en module uit het sloop voertuig dus code/vin nummer vrij zijn mbt het inleren van deze op mijn eigen voertuig….zou dat kunnen?? en hoe kom ik erachter of deze twee items vanaf fabriek code vrij zijn?

Hoop dat er iemand is die dit zou kunnen weten.


Nog steeds wachtend op bruikbare antwoorden van de dealer….ook andere dealers geven geen duidelijk en begrijpbare antwoorden.


Ik hou jullie op de hoogte.

MVG Erwin

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 04 juli 2016 10:42 AM
  [ # 11 ]

Ik zou denken:
Als je er een kan omwisselen kan dat met de andere ook. Misschien hebben ze wel “geen” code ingebouwd omdat dat met de mix BSI van Citroen en Radio van Fiat/MagnetiMarelli te veel werk was om te ontwikkelen. Als het werkt zonder inlezen dan zit er “koppeling” in, anders zou het vanaf aanschakelen niet werken. Maar dat is de radio, werkt je Blue and Me module nu ook? De beste manier om te testen is gewoon er in zetten en aansluiten. Kan eigenlijk niks mee mis gaan, als hij niet herkend wordt werkt het niet. Als het werkt blijft het werken. Als het origineel materiaal is gaat er ook niets kapot als het niet werkt.
Vergeet niet dat je bij de meeste Citroen Dealers het “standaard” Citroen antwoord krijgt voor alle “moderne” Citroens. De installatie in de Jumper is “een vreemde eend in de bijt”, met die Magneti Marelli Blue and Me en de rest Citroen/PSA. Ik ken de installatie uit de Jumper ook niet verder/beter.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 04 juli 2016 10:47 AM
  [ # 12 ]

Hallo daar,

Ik dacht plots….waarom werkt de radio van de andere auto wel na het invullen van de anti-diefstal code????
Ik ga gewoon kijken of het lukt met de gebruikte module(hoort ook bij de radio die ik nu heb dus overeenkomen zal het dan wel)
Tis wel peugot maar ach…..das ook uit dezelfde fabriek.

Vreemd maar proberen waard denk ik…..want te verliezen heb ik niks meer.

Grt erwin

Profiel  
 
sandererwin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 29-06-2016

Gepost: 04 juli 2016 06:08 PM
  [ # 13 ]

En Uiteindelijk de verrassing van de dag.
Vandaag zelf naar het demontage bedrijf gereden met de vraag of ik de module mocht uitproberen.
Stekker erin ,contact aan, radio aan en module die aan ging en dus gewoon wel werkte.
Deze middag mijn eigen originele radio op de auto en module aangesloten…....geen enkel probleem het werkt!!!!!!
De sukkels bij de dealer….......
Het enige wat nog niet is opgelost is het knipperen van de kilometer teller.
zou de oplossing kunnen zijn dat in de module bij apparaat indentiteit de radio code moet worden ingelezen om het knipperen van de km teller te laten stoppen?
Maar alles werkt dus wel zonder het vin nummer in te hoeven lezen, het schijnt dus idd zo te kunnen zijn dat de radio,s tegenwoordig een eigen protocol uitvoeren bij activeren in ander voertuig.(wel de radio code invoeren natuurlijk)

Ik de antwoorden als leek en de dealer geen idee om het op te lossen…...TE GEK VOOR WOORDEN.

Alleen het knipperen nog en dan mag dit topic dicht….kan niet wachten.

Mvg Erwin

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook