Hydraulisch lek
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 mei 2016 09:43 PM

Aan het begin van de avond tijdens het rijden een raar luchtje en bij het stoplicht rook onder de motorkap vandaan. Kap open en rondom de voorraadbol alles nat. Nu zag ik met draaiende motor bij een tik van de HD-pomp een straaltje LHM uit de zijkant van een slang komen. De slang loopt vanuit het vat naar de voorraadbol. Ik was net mijn woonplaats uit op weg naar Rotterdam. Onder de auto redelijk wat LHM, maar dat lijkt misschien erger omdat het geregend had en de LHM zich met water vermengd. Ik besloot terug naar huis te rijden en dat ging tot m’n verbazing goed. Vering, diravi en remmen ging prima en ook geen lampjes die aan gingen. Is die slang simpel te vervangen of is het beter dit door de garage te laten doen? In dat laatste geval: Kan ik dan zonder problemen daar naar toe rijden? Ik heb altijd een fles LHM bij me.
Wat mij de laatste tijd ook al opviel was dat de pomp na ca. elke 10 seconden een tik gaf.
Betreft een cx 20 uit 1983 met Douvrin motor.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Wimlex
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 101
Geregistreerd: 04-01-2016

- Ami 8 berline
- CX 20re
Gepost: 22 mei 2016 10:09 PM
  [ # 1 ]

Neem aan dat de slang in de bocht gescheurd (uitgedroogd) is bovenaan de veerbol.Is makkelijk zelf te verhelpen door kapotte stuk eruit te knippen en een nieuw stukje slang er tussen te zetten dmv koper pijpje van de goeie dia in te steken en met slangklemmen weer vast te zetten.Dit is de goedkoopste manier.Dit is mijzelf ook op vakantie overkomen wel te weten 5 jaar geleden, het zit nog zo.

gr wimlex

Ex visa club 1983, Ex bx 14 e 1986
Ex. Cx 20re 1987, Ami 8 1974, berlingo 1.8 1999


Liever een oude franse, dan een nieuwe japanse!

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 22 mei 2016 10:43 PM
  [ # 2 ]

Zou een brede slangenklem op zich niet voldoende zijn?

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 04 juni 2016 03:08 AM
  [ # 3 ]
rf schreef:

...Ik besloot terug naar huis te rijden en dat ging tot m’n verbazing goed. Vering, diravi en remmen ging prima en ook geen lampjes die aan gingen. Is die slang simpel te vervangen of is het beter dit door de garage te laten doen? In dat laatste geval: Kan ik dan zonder problemen daar naar toe rijden? Ik heb altijd een fles LHM bij me.
...

Om je een idee te geven: als de lekkage niet in het hogedrukgedeelte zit, en je LHM-druklampje correct functioneert, gaat het lampje ruim van tevoren branden, zonder dat vering of besturing uitvallen. Remmen horen pas enige tijd na vering en besturing uit vallen.
Omdat een reparatie ter plekke geen optie was, heb ik op die manier een keer mijn CX met lekkende voorste hoogteregelaar vanuit het buitenland terug naar NL gereden. Zelfs als het waarschuwingslampje ging branden duurde het, in kilometers gemeten, nog een flinke tijd voordat de besturing ging haperen. Gek genoeg bleef de vering intact. Maar geloof me, haperende besturing wil je eigenlijk niet meemaken, want het is een redelijk eng gevoel, namelijk alsof je de auto helemaal niet meer kunt besturen… Dus echt alleen in noodsituaties. en eigenlijk is het de categorie ‘don’t try this at home’ / ‘nood breekt wet’.
Overigens was telkens 1/4 of 1/2 liter LHM voldoende om het lampje weer uit te laten gaan en de volledige functionaliteit te herstellen.

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 04 juni 2016 01:52 PM
  [ # 4 ]

Het bleek een retourslang te zijn waar een scheurtje in zat. Heb het kunnen afdichten met rubber en een slangenklem. Lek dus (voorlopig) verholpen. Daarnaast heb ik de cx afgelopen dinsdag ingeruild op een C3.
Ik mis het zweven wel…..Heb het gevoel dat ik wel weer eens terugkeer naar een HD geveerde Citroen.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
Palas
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 256
Geregistreerd: 26-01-2016

Gepost: 04 juni 2016 07:46 PM
  [ # 5 ]
rf schreef:

... Daarnaast heb ik de cx afgelopen dinsdag ingeruild op een C3.
...

Dan hebben ze je hopelijk toch wel geld toe gegeven hë? Smile

Profiel  
 
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 712
Geregistreerd: 02-08-2004

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 11 juli 2016 01:53 PM
  [ # 6 ]

Nou, de C3 is van korte duur geweest. Binnen een maand hadden we zoveel problemen dat we de C3 aan de garage konden teruggeven met inruilbedrag en CX terug.
En afgelopen weekend weer 500 km gereden(zweefd…).

De retourslang lekt nog steeds niet, dat lijkt dus goed te zitten.
Maar de pomp tikt nu zo elke 10 seconden. Ik zal dus binnenkort naar de garage moeten om te laten checken of dat de pomp is of de voorraadbol, misschien met lek membraam. Ik verdenk het laatste, want bij de koude start is de cx na ca 20 sec op rij-hoogte. Lijkt dus of die pomp oke is.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25378
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 juli 2016 02:38 PM
  [ # 7 ]

Is niet de pomp.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook