ervaring LPG G3 installatie Vogels (Coupé 180 pk VTS) + een probleempje?
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 juli 2016 09:44 AM

Hallo beste forumleden,

Momenteel ben ik aan het overwegen om een LPG G3 installatie te laten inbouwen op de plek van het reservewiel. Heb meerdere offertes opgevraagd van erkende inbouwers en kom op een goede neer van Vogels VGI G3 voor €1550 incl. BTW en 3 jaar garantie. Heeft iemand goede ervaringen op LPG rijden met een 2.0 16v 180 pk versie C4 coupé?

Dus: Wat is jullie mening over mijn situatie? De investering waard ook na 141.000 km in een 2.0 16v 180 pk met bijbehorend geluid uit versnellingsbak??

Mijn C4 heeft momenteel 141.000 km gereden, motorisch in orde, maakt een mooi rustig motorgeluidje (bij stationair zeker!) en geen piepjes of kraakjes vanuit het onderstel Smile Het is een waar genot om in deze auto te rijden. Alleen een storing van het LaneDepartureWarning system maar de stekker vanaf de cameratjes onderin de bumper zit niet goed aangesloten. Heeft een tijdje goed gedaan maar heb hem niet goed terug aangesloten vermoed ik. Hij ging stroef erin. Maar dat terzijde, stoelverwarming van de bestuurdersstoel doet het niet, althans het lichtje brandt wel van de stoelverwarming alleen wordt hij niet warm. Doormeten is lastig omdat het allemaal ingepakt zit en je komt er nauwelijks bij met de meetpennen.

Het enige waar ik mij echt om druk maak is een geluid dat volgens mij vanuit de versnellingsbak komt. Een ronkend/schurend en echt hees geluid dat hij alleen produceert als de auto:
- op temperatuur is
- accelereert (alleen bij gasgeven, als je bergaf gaat en hij in de vrij toch accelereert hoor je het niet!)
- in de versnelling 1 (heel erg hoorbaar), 2 (ook nog erg), 3 (redelijk erg), 4 (stuk minder), 5 (weinig) en de achteruit niet.
- de bak schakelt verder gewoon soepel.

Als je in de vrij gas geef dan hoor je het niet, dus dan moet het haast wel uit de versnellingsbak komen. In de auto zit nog de originele koppelingsset.

Alle vragen of opmerkingen en zelfs tips zijn welkom!!!

Alvast bedankt beste mensen Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 juli 2016 10:05 AM
  [ # 1 ]

Op de versnellingsbak zal ik niet ingaan: daar heb ik te weinig kennis van.

Je schrijft de installatie praktisch gezien in één keer af: Je auto wordt er niet meer waard door. Een belangrijke vraag zal dan ook zijn: Hoe lang denk je de auto nog te gaan houden?
Een volgende vraag is dan ook: Hoe snel verdien je de installatie terug? Hoeveel bedraagt de toename in motorrijtuigenbelasting? Hoeveel neemt je brandstofverbruik toe? (bij mijn C5 is het ongeveer 10% extra verbruik).
Hoeveel kilometers rijd je? Blijf je dat doen?

Mijn C5 (oke, ik maar 136 paardjes) rijdt inmiddels 400.000 km rond met een Vialle LPi.
Een keer de injectoren (en het spruitstuk) moeten vervangen na een backfire door een lekke injector en inmiddels is drie keer (twee keer bij mij) de pomp (Vialle kwaal, ik weet niet hoe Vogels dat doet) vervangen (bij gasspecialist 800 euro per keer, kan ook goedkoper)

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 juli 2016 11:32 AM
  [ # 2 ]

Ik heb wel wat research gedaan en gerekend. Rekeninghoudende met 10% brandstofvebruik en extra belasting erbovenop en gemiddeld 35.000 km met uitzicht naar 40.000 (i.v.m. werk) zal ik de installatie binnen 1 jaar eruit hebben. Ik tank ook straks 1 of 2 x per maand in belgië daar is het op z’n goedkoopst zo’n € 0,28 per liter. Dus dan heb ik het nog sneller eruit.

Ik blijf de auto zo lang houden totdat hij dure mankementen krijgt van ver boven de 1000 €...

Dus jou ervaring is goed met LPG?? Aanrader? Loopt de motor nog altijd soepeltjes / olieverbruik valt mee? Netjes 400.000 km, zou ik ook wel willen halen Smile

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6065
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 19 juli 2016 12:44 PM
  [ # 3 ]

Citroëns kunnen meestal prima op LPG.
Waar je wel op moet letten is dat je de juiste injectoren gemonteerd krijgt, gezien het vermogen van je auto.
Verder is het Vogels VGi, net als alle Landi Renzo/AEB aanverwante merken, prima als gasfabriek.
Ik heb een Volvo 850 met Vogels G3 en dat werkt schitterend.
De kilometerstand van jouw auto mag geen bezwaar zijn voor de inbouw, hoe lager hoe beter. Wel moet je je inderdaad afvragen hoelang je met de auto denkt te gaan doen.
Nieuw inbouw verdien je zo’n beetje in 1 tot 2 jaar terug, afhankelijk van hoeveel je rijdt. Wil je voordeel, dan zul je dus tenminste 3 jaar door moeten na de ombouw. Tenzij je een ton per jaar rijdt, dan gaat het vluggerder Very Happy

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 juli 2016 03:28 PM
  [ # 4 ]

Mijn C5 loopt prima op LPG en het olieverbruik valt (zeker in vergelijking met anderen) heel erg mee.

Nu moet ik bekennen dat ik het olieverbruik niet heel strak bijhoud: Als er wat bij moet vul ik bij en als mijn voorraad op is koop ik bij en dat houd ik niet bij.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 19 juli 2016 03:38 PM
  [ # 5 ]

Reken met 35.000 - 40.000km per jaar eens uit of diesel niet goedkoper is?

Verder ben ik eigenlijk erg benieuwd naar het geluid dat je versnellingsbak maakt, ik heb met mijn 137pk VTS namelijk vergelijkbare issue’s maar weet niet zeker of het mijn koppeling (vorig jaar vervangen onder BOVAG garantie, paar maand later buiten de garantie kwam het weer terug) of van de bak komt.

Als dat zou kunnen, wil ik het geluid eens vergelijken.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 juli 2016 03:50 PM
  [ # 6 ]

Omslagpunt Diesel/G3 bestaat in het algemeen niet: De vaste lasten voor een diesel zijn hoger dan voor een G3

Voor mijn C5 betaal ik 93/maand, voor een diesel zou dat 113 zijn.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 19 juli 2016 04:44 PM
  [ # 7 ]

In mijn geval zou dat duurder zijn, Diesel betaal je inderdaad stuk meer belasting en ik wil gewoon de 180 pk versie van de C4. De 2.0 diesel is trouwens ook een stukje langzamer en maakt minder ‘leuk’ racegeluid dat wat uit de uitlaat komt en je vind ze niet zo snel zó luxueus als ik nu mijn C4 heb Razz Maar komt mijn geluidomschrijving exact overeen als die van jou?

Iemand nog een idee wat dat geluid zou kunnen veroorzaken? Druklager?

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 19 juli 2016 05:35 PM
  [ # 8 ]

Mijn geluid is wat lastig te omschrijven, dus ben al tijden op zoek naar iemand met soortgelijke problemen zodat ik kan vergelijken. Wellicht heb jij daar ook wat aan.

De Citroën dealer vermoed dat de koppeling niet gecentreerd is bij montage of dat er anderszijds een fout gemaakt is bij het plaatsen van de nieuwe koppeling vorig jaar. Hoe dan ook, om er achter te komen of dat inderdaad het probleem is, moet de boel uit elkaar en dan begint direct de teller te lopen natuurlijk.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5007
Geregistreerd: 03-08-2004

Gepost: 19 juli 2016 09:00 PM
  [ # 9 ]

Je zou kunne afwachten wat het is en dan repareren of het eerst uitzoeken en verhelpen voor je gas inbouwt….


Het lijkt me dat het een probleem is wat je vroeger of later zult moeten oplossen of wat je zal doen besluiten de auto een schop te geven.

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 20 juli 2016 11:39 AM
  [ # 10 ]

Hmm ik vind het een lastig geval. Ik laat de auto op korte termijn apk keuren (moet toch gebeuren) en dan vraag ik er meteen naar wat dat kan zijn, of het echt ‘kapot’ kan gaan en hoe duur de reparatie ervan is. Als de versnellingsbak eronder uit moet dan is het “kaaa-chjieng”!

Afhankelijk van wat daar uit komt laat ik LPG inbouwen of niet. I’ll keep you updated!

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 20 juli 2016 01:24 PM
  [ # 11 ]

Weet je zeker dat het de bak is?
Kan het geen geleiderol zijn van de multiriem, die wat giert als het op temperatuur komt?

Daarnaast, al zou je de bak moeten vervangen en dan meteen de koppeling meenemen, is dat dan reden om afscheid te nemen?
Als je die km gaat maken krijg je toch wel kosten te verwerken (banden, uitlaat, die koppeling dus)....

Wil je dat niet, waarom niet meteen een private lease oid?

Profiel  
 
Rene1994
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 144
Geregistreerd: 12-07-2014

Gepost: 20 juli 2016 03:06 PM
  [ # 12 ]

Ik weet het helaas nog niet zeker. Het is een vom-vom-vom achtig geluid. De frequentie van het geluid is evenredig met de snelheid waarmee je rijdt. Dus niet van de toeren die je maakt afhankelijk en dus de multiriem.

C4 Coupé 2.0-16V VTS 180
Saxo 1.4 VTS I

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook