Tijdens het starten van mijn auto komt er zwarte rook en zwart vocht uit de uitlaat. Dit laatste blijkt olie te zijn. Het enige wat ik kan bedenken is dat er dus motorolie in de cilinders komt. Nu vraag ik mij af of dit zou kunnen gebeuren doordat de afdichtingrubbers van de klepstelen niet goed meer zijn. Tijdens stilstand zou dan olie in de cilinders kunnen komen, welke tijdens het starten verbrand en deze als zwarte rook uit de uitlaat komt. Na een korte rit is dit namelijk over.
Als jullie denken dat dit een mogelijkheid is, dan wil ik deze afdichtingen vervangen. Kan iemand mij dan aangeven hoe ik te werk dien te gaan. Ik kan mij voorstellen dat als ik het een en ander loshaal, dat de klep in de cilinder zou kunnen vallen. Hoe zou ik dit dan kunnen voorkomen?




Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Ik vraag me af of zwarte rook door olie wordt veroorzaakt. Bij mijn 2CV had ik olie die bij stilstand in de cilinder drupte. Dat gat enorme blauwe wolken, echt gênant.
Zwart vocht doet me denken aan een slechte verbranding, waardoor roet en condens mengen. Had ik afgelopen week bij het opstarten van mijn gereviseerde motor. En werd veroorzaakt door een defecte condensator bij de verdeler.
blauwe rook komt door verbranding van olie door slijtage van zuigerveren of klepgeleiders. Zwarte rook komt door een veel te rijke verbranding door een fout in de carburateur of door een te laat ontstekingstijdstip.
Rinus














































Totaal aantal Berichten: 43355
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Zwarte rook en zwart vocht is vrij normaal als je een DS motor start. Al mijn ds’en hadden dat. Het is een combinatie van condens en roet.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dickesse: het vocht wat uit de uitlaat komt, voelt duidelijk als motorolie. Vandaan de suggestie over het in de cilinder komen van olie via de klepstelen.
Olga: enkele maanden geleden heb ik de uitlaatgassen laten controleren en deze zijn dusdanig bijgesteld, dat zij zouden moeten voldoen.
Waterman: de zwarte rook uit mijn uitlaat is vele malen erger, dan ik bij andere DS’en zie. Vandaar de vraag of het mogelijk is dat er motorolie in de cilinder komt.



















Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
een test om te zien of je seals lek zijn, met een goede warme motor, op de snelweg met 120km,p.uur van het gas gaan, en in je spiegel kijken, of een tje achterin, of volg auto, eigenlijk nog beter, zie je nu een grote walm dan is dit vaak de seals, door dat je het gaspedaal los laat onstaat er een vacuum in de cilinder, dus met andere woorden hij zuigt alles aan,
let wel je moet natuurlijk niet de afgelopen tijd alleen maar heel kleine stukjes hebben gereden, want dan, is de hele uitlaat vergeven, je moet dan eerst even de motor flink schoon branden, door een flink stuk te rijden.
de truc om seals te vervangen is een adapter in je bougie gat doen waar een luchtslang op kan, zuiger in zijn hoogste stand,en dan veer eraf.
Als ik bij een lange rit het gas loslaat zie ik geen zwarte rook achter de auto.
Als de auto warm is en ik start deze weer, dan is het prima en zie ik geen zwarte walm uit de uitlaat.
Een tijdje terug heb ik in een weekeinde enkele lange ritten gemaakt. Ik ga er dan van uit dat de uitlaat schoon is. Toen ik de volgende dag de auto startte, kwam er weer een zwarte walm uit de uitlaat.
Dus volgens mij is dat dus ook niet het probleem.