ontluchtingspunten
iceman_70
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 20-10-2015

Gepost: 07 maart 2016 04:54 PM

Ik heb gisteren de distributieriem vervangen van onze C3 Pluriel 1.4 HDI uit 2005. 6 uurtjes bezig geweest, maar het ging goed mede dankzij de RTA en feedback die ik op dit forum vond.

Enige wat ik niet direct kan vinden zijn de ontluchtingspunten van het koel circuit ...
In de RTA staat : “Sluit iedere ontluchtingsschroef zo gauw er koelvloeistof uitkomt”, maar de enige die ik vind, is die op de slang die naar het verwarmingstoestel binnen gaat ...

Zijn er nog andere ontluchtingspunten op de motor ?

Alvast bedankt !

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 maart 2016 04:56 PM
  [ # 1 ]

Volgens mij niet, de radiateur ontlucht automatisch met een slangetje naar het expansievat.

Dus ook de waterpomp vervangen?

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
iceman_70
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 20-10-2015

Gepost: 07 maart 2016 05:26 PM
  [ # 2 ]

jaja, was een setje van SKF, compleet met waterpomp en spanrol.

Bedankt voor de feedback !

Profiel  
 
trbst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 10-08-2016

Gepost: 10 augustus 2016 02:37 PM
  [ # 3 ]

Ik zou ook graag mijn koelvloeistof willen vervangen in mijn C3 1.4 vti van 2012. Ongeveer 2 jaar geleden het niveau wat moeten bijvullen maar had totaal geen idee dat er zoveel verschil in koelvloeistoffen bestaat. Ik vrees ervoor dat het mengsel dat er nu in zit zijn “long-life” eigenschappen verloren heeft. De originele vloeistof is rood/bruinig van fabriek af en diegene die ik gebruikte om bij te vullen (ong. 15 tot 20cl) was blauw (en was zeker geen G12)aangekocht in een doe-het-zelf zaak. Het belangrijkste is wel dat het niveau sindsdien stabiel is gebleven. Heb al gezocht naar onluchtingspunten maar zie er niet direct zitten. Moet ik delen van mijn aanvoerkanaal verwijderen die naar de luchtfilter gaan om die ontluchtingsnippels te zien? En zijn er ontluchtingsnippels op de leiding naar de interieurkachel? Heb elektronische airco dus kan manueel geen schuif openen om te ontluchten/bijvullen. Foto’s zouden natuurlijk enorm helpen. Alvast bedankt voor de nodige tips.

Profiel  
 
iceman_70
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 20-10-2015

Gepost: 10 augustus 2016 02:58 PM
  [ # 4 ]

Snel een foto op het net gezocht ... de verluchtings nippel zit op de bovenste van die 2 zwarte buizen in het midden van de foto ...

Om het koelwater te vervangen, maak je best de bodembescherming vooraan los, en trek je de onderste slang aan de radiator los (ik dacht aan de bestuurderszijde). Dan draai je de verluchtings nippel open, en loopt alles leeg ...  Ik heb dan via het expantievat met een tuinslang proper water doorheen het circuit gespoten. Terug alles netjes laten leeglopen, slang vast gezet, en alles gevult met de correcte vloeistof…

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 10 augustus 2016 04:43 PM
  [ # 5 ]

vaak zit er op het thermostaat huis ook nog een.

Profiel  
 
trbst
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 10-08-2016

Gepost: 10 augustus 2016 05:34 PM
  [ # 6 ]

Heel erg bedankt voor jullie reacties. Ga het de komende weken eens verversen. Het waterhuis zit toch op rechtse zijde van de motor niet? Zal daar eens zoeken naar een ontluchtingsventiel.Als nieuwe koelvloeistof is het type G12 waarschijnlijk goed of bestaan er meerdere soorten in?

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 10 augustus 2016 07:37 PM
  [ # 7 ]

Nr. 3 is de ontluchting van het thermostaathuis.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook