Hulp bij keuze nieuwe Berlingo
CVijftien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 23 juli 2016 11:02 AM

Beste Citroen liefhebbers,

Ik rij momenteel met een Berlingo 1.6 HDI-75 bouwjaar 2007 met 200.000 km.
Ik overweeg om deze te vervangen, door een nieuwe Berlingo, omdat er teveel kosten zitten aan te komen.
Mijn voorkeur gaat uit naar een benzine versie. maar weet niet wat de beste
keuze is, de 1.6 VTI 95 of PureTech 1.2 110. Mijn eerste bezorgdheid is het verbruik,
de PureTech is op papier zuiniger, maar is dat ook zo in realiteit?
Hoe zit het met het rijplezier van de VTI 95, is deze motor krachtig genoeg
voor de Berlingo?  De reden dat ik niet direct voor de PureTech kies heeft te
maken met de turbo. Ik ben niet echt voorstander van de downsizing toestanden.
Een turbomotor rijdt fijn, maar na een aantal jaren en/of kilometers komen er kosten
die er bij een atmosferische motor niet zijn.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met deze motoren, ik hoor graag hun mening.

Alvast bedankt.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 23 juli 2016 11:27 AM
  [ # 1 ]

Mijn ouders hebben een Berlingo uit 2009 (nieuw model) met een 1.6 16v met 90pk. In mijn ogen is dit een beetje te weinig voor een auto van bijna 1500kg. Nu is een VTi een heel ander blok dan de TU in m’n ouders auto, maar ze hebben wel ongeveer hetzelfde vermogen. In mijn bescheiden mening zou ik voor de 110 gaan, ondanks dat dit een gedownsized turbo blok is. Als je met een turbomotor rijdt zoals je zou moeten (langzaam op laten warmen, afkoelen, motor niet gelijk uitzetten na rit etc) denk ik dat een PureTech geen slechte keuze zal zijn. De allerlaatste tip die ik heb is dat je een proefrit moet maken. Dan merk je pas het verschil tussen de twee motoren.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 23 juli 2016 11:34 AM
  [ # 2 ]

Mijn collega’s hebben een Picasso gereden met een 1.6 VTi, 120 pk (5 versnellingen), niet echt een fijn blok om mee te rijden. Als je er 80/100 km/h mee rijdt denk je al bijna dat hij opstijgt, onbegrijpelijk dat daar geen 6-bak in is gelegd, of andere bak-verhoudingen zijn toegepast;

Privé rijdt ik een DS3 1.2Vti met 82pk, dat motortje staat meer dan prima zijn mannetje; die 1.2Vti met 110pk wederom uitgekozen tot ‘engine of the year’ (ik dacht voor de derde keer op rij)

http://www.ukipme.com/engineoftheyear/results.php?id=2

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
aura
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 27
Geregistreerd: 27-06-2013

- ZX 1.8i Aura Break
- Berlingo Multispace
Gepost: 25 juli 2016 12:41 PM
  [ # 3 ]

Ik rij al 3jaar (21000km) met een Berlingo 1.6 VTI 95 (5bak) voornamelijk korte afstanden en de motor is inderdaad maar net krachtig genoeg om de > 1400 kg zware koets op dreef te houden.  Op zich geen drama gezien de wegen toch meestal overvol zijn en bezaaid zijn met flitspalen.  Het verbruik ligt zo rond of ietsje boven de 7 liter per 100km, dit onder voorwaarde dat je de (zwakke) motor gewoon zijn gangetje laat gaan en niet als eerste als een gek wegspurt aan de verkeerslichten. De versnellingsbak is kort en zo rij je vlug in hoogste versnelling ; het nadeel is uiteraard dat snelwegen aan hoge snelheden (waar je dat al nog kan doen ??) aan hogere toerentallen moeten gereden worden.  In tegenstelling tot de 1.2 (3cyl)turbo heeft de 1.6 VTI minder Koppel/trekkracht (slechts 152Nm want géén turbo) en deze trekkracht kan wel van pas komen om een aanhanger te ‘trekken’, want met een 1.6 VTI een aanhanger trekken en de Berlingo zelf ook nog eens volladen en dan nog een heuvel/bergop beklimmen worden je zenuwen wel op de proef gesteld.  Verder is de 1.6 VTI goedkoper in aanschaf en je (afwezige) turbo kan niet stukgaan.  Het rijplezier zal wel hoger liggen bij de 1.2 turbo.  Het is een keuze dat je maakt.  Het verbruik zal lager liggen bij de 1.2 turbo bij gelijke belasting in vergelijking met de 1.6 VTI.
Dus ...als je er graag wat vaart in houdt en een soepele (koppelrijke) motor wil of meestal volgeladen rondrijdt, zou ik wel voor de 1.2 turbo kiezen.  Die heeft meer kracht in pk’s én !! vooral koppel.

Profiel  
 
CVijftien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 25 juli 2016 08:22 PM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb besloten om voor de 1.2 PureTech te gaan.
Binnenkort ga ik deze dan bestellen.

Ik zal hier dan posten wat mijn bevindingen zijn.

Profiel  
 
CVijftien
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 17
Geregistreerd: 22-12-2006

Gepost: 14 augustus 2016 10:27 AM
  [ # 5 ]

De nieuwe Berlingo 1.2 PurTech is besteld.
Ondertussen rij ik nog met de 1.6 HDI - 75.Met deze heb ik nu ernstige motorproblemen.
Na een tussenstop startte ik de motor weer, deze sloeg wel aan maar had totaal geen kracht.
Stapvoets rijden ging nog net tot op een parking (gelukkig maar 50m verder). 
De wagen start dus nog wel maar maakt een heel raar, rauw, geluid en heeft totaal geen kracht meer.
Stapvoets rijden is nu zelfs niet meer mogelijk. Verder produceert hij dan een grijs zwarte rook. 
Na een 10 tal seconden valt de motor dan weer uit.  Er brandt geen ‘check engine’ lampje. De auto heeft
200.000 km op de teller.
Heeft iemand een idee wat de oorzaak hiervan kan zijn?
De turbo lijkt me nog in orde, geen voelbare speling en het ‘wieltje’ draait nog mooi rond.
Het maakt me nu niet meer zoveel uit dat de wagen defect is maar uit technische nieuwsgierigheid
had ik toch graag geweten wat de oorzaak is van dit motorfalen.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook