Jeroen’s CX’en: 2000/2200/2400
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2016 10:31 AM

Vanwege mijn speurtocht naar een andere ontsteking voor mijn 2200 dan die contactpuntjes heb ik besloten om hier maar een topic te starten. Ik kan me voorstellen dat dit ook interessant kan zijn voor anderen en wellicht dat er nog waardevolle input komt.

Ter intro: ik bezit op dit moment 3 CX’en:

1) CX 2000 uit 1975. Een OerCX in een zeer belabberde staat maar met ONK. Origineel in Bleu Delta, nu een soort van gerold blauw met vogelpoep vlekken.

2) CX 2200 uit 1975. Ook een OerCX. Op de contactpunten en de condensator na, zijn alle ontstekingsdelen vervangen. Helaas met een flinke deuk, maar die krijg ik er nog wel uit (niet opgelet met inrijden van de loods; geen diravi dus andere draaicirkel). Daarna nog een bakrevisie: sychro van 2 naar 1 is kapot. En dan nog een keer naar de spuiter.

3) CX 2400 Pallas uit 1977. Uiteraard laswerk aan de dorpels dankzij die mooie chromen afdeklijsten. En een uitgewoond interieur, maar loopt wel erg mooi. Dit is meer het lange baan project.

Goed, voor wat betreft de ontsteking heb ik eigenlijk 2 opties staan:
1) Velleman kit, maar dat vind ik geen optie vanwege al het gepruts werk. Het zal vast goed functioneren, maar ik wil de auto ook een beetje origineel houden.
2) een ontstekingskit van bijvoorbeeld sparcon. Dit komt op de plek van de contactpuntjes en is dus mooi weg te werken. Is uiteraard wel wat duurder, maar goedkoper dan de 123ontsteking van de DS (ik ga er vanuit dat die niet past op een 2200; klopt dat?)

Wat ik me nog afvraag: moet de bobine vervangen worden bij 1 van bovenstaande opties? Zijn er meer aanpassingen nodig?

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4720
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2016 01:31 PM
  [ # 1 ]

Leuk onderwerp, ik wil het ook al een tijdje maar iets met prioriteiten.
Enfin, wat ik tot nu toe heb gevonden:

Velleman: werkt meer dan prima. Je gebruikt de punten alleen nog om het ontstekingsmoment te triggeren, het vermogen zal geschakeld worden door de transistors in de kit. Goedkoop en betrouwbaar, punten gaan véél langer mee (wegens minder slijtage door inbranden), dus ook minder vaak stellen. Het blijft mechanisch, dat wel. Verder moet je iets van vier draden extra trekken en ergens dus een kastje bij bouwen (rechts bovenop je binnenscherm is vaak plek).

123: Is geen standaard oplossing voor. Die voor de DS past niet, wegens inbouwlengte. En bij de DS heeft het blok een andere draairichting. ronvanzon is bezig geweest om eentje passend te maken. Zijn plan was om de 123-tune (instelbaar ding) in een standaard Ducellier behuizing in te bouwen. Daar heeft hij tekeningen van gestuurd, maar nooit gemaakt ivm risico en kosten.

GTi: standaard GTi ontsteking is in te bouwen en werkt goed. Vast wel te vinden, sommige onderdelen worden wat schaars.

Sparcon/accuspark/hotspark/pertronix/etc: werkt doormiddel van een hall sensor en magneetring. Geen slijtage meer, 1 keer afstellen, klaar. Hier was volgens mij wel een andere bobine benodigd, ivm een verschil in de primaire óf secundaire benodigde weerstand. Dat ben ik effe kwijt, later effe uitzoeken.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2016 02:19 PM
  [ # 2 ]

Ik heb een reactie van Sparcon: volgens hen heb ik geen nieuwe bobine nodig. Dus ik heb dat setje via mail besteld. Zou op voorraad liggen. Als het er snel is, is het volgens mij ook snel te monteren. Dus dan kan ik snel een review plaatsen van het stationair lopen in de loods (Geen APK; geschorst en onverzekerd; dus een rondje rijden doe ik nog even niet)

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4720
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2016 06:02 PM
  [ # 3 ]

https://www.youtube.com/watch?v=2lcx_Qr0KyM

Easy as pie. Alleen nog een strobe regelen, gegevens voor het afstellen en iets hoe je je vervroegingshoek kan aflezen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 juli 2016 07:18 PM
  [ # 4 ]

Dat zeiden ze bij Sparcon ook Smile

Ik ben benieuwd!

Foto’s volgen zodra ik er mee aan de slag ga!

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4720
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 juli 2016 09:48 AM
  [ # 5 ]

Ik lees hier en daar dat de minimale weerstand (aan de primaire zijde) van je bobine 1.4 Ohm moet zijn, anders kan de hall sensor te warm worden.
Standaard bobines zitten rond 3 ohm, bobines met voorschakelweerstand op ongeveer 1.5 ohm. De bobines die al die bedrijfjes verkopen zitten rond 3 ~3.3 ohm, dus ik vermoed dat dat een goede combi zal zijn. Je eigen exemplaar doormeten en je weet het.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 27 juli 2016 07:19 PM
  [ # 6 ]

Ik hoopte dat op basis van het typenummer bij Valeo te kunnen zien. Niet dus Smile wordt zaterdag even doormeten!

Profiel  
 
Gepost: 30 juli 2016 01:07 AM
  [ # 7 ]

Dat sparcon systeem heb ik nooit van gehoord maar in elk geval heeft een CX met een ontstekingsmodule absoluut een andere bobine dan eentje met puntjes!

Een forumlid (Shalom74) strandde onlangs met pech en kreeg van de automaterialenboer een bobine mee. Hij blij! Maar de auto deed nog helemaal niets! Allerlei dingen bedacht, vervangen, hoofdbrekers, afslepen naar huis, teleurstelling, twijfel etc.

Bleek uiteindelijk dat hij een bobine van een auto met contactpuntjes had meegekregen en dat werkt dus niet.
Dit ging wel over een CX 22 TRS systeem, maar volgens mij maakt dat voor het effect niet uit.
Ontstekingen met puntjes hebben altijd een voorschakelweerstand.  Ohms enzo heb ik even niet paraat, maar het komt in el geval niet overeen.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 30 juli 2016 01:05 PM
  [ # 8 ]

Sparcon levert elektronische ontstekingen
Net zoals 123 voor de DS.
ze maken ze daar opmaat voor ieder type auto.
Oude inleveren en hun zetten er een electronische in.

VgF

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
LaScarabée
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 11-06-2015

- BX 19 TRD
- CX 2400 Pallas
Gepost: 31 juli 2016 07:58 PM
  [ # 9 ]

Update! Sparcon proberen te plaatsen, maar dat lukte niet. Het past qua ruimte niet goed. Nu blijkt er op mijn ontsteking geen vacuümvervroeger te zitten en dat heb je dus wel nodig. Althans, daar ziet het naar uit.
Ik ga Sparcon morgen even een update sturen met bevindingen.
Of er een andere bobine nodig is, is me dus nog niet 100% duidelijk…

Wordt vervolgd!

Profiel  
 
Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6467
Geregistreerd: 10-02-2005

- CX 2000 Pallas
Gepost: 15 augustus 2016 02:12 PM
  [ # 10 ]
Nielsje schreef:

Velleman: werkt meer dan prima. Je gebruikt de punten alleen nog om het ontstekingsmoment te triggeren, het vermogen zal geschakeld worden door de transistors in de kit. Goedkoop en betrouwbaar, punten gaan véél langer mee (wegens minder slijtage door inbranden), dus ook minder vaak stellen. Het blijft mechanisch, dat wel. Verder moet je iets van vier draden extra trekken en ergens dus een kastje bij bouwen (rechts bovenop je binnenscherm is vaak plek).

Ik heb (volgens mij) een Velleman-kit op mijn rechter binnenscherm. Draden zijn echter van de bobine afgehaald en ik kan nergens een handleiding vinden voor de correcte aansluiting. Iemand enig idee?

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook