Slechte Compressietest op 1.8i 16v
farao69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016

- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Gepost: 23 augustus 2016 11:02 PM

Vandaag heb ik een compressietest laten uitvoeren op mijn C4 Grand Picasso 1.8I 16v uit 2008.  230.000km op de teller, altijd op LPG gereden, steeds lange afstanden met max 3200 toeren/min.
Resultaat: 1/5 ipv 1/8 of 9…  Dit lijkt op een versleten motor, maar hij start perfect, draait koud eventjes wat moeilijk op benzine maar verder geen enkel probleem, vermogen genoeg, geen verhoogd verbruik; 1 op 10 op gas, 1 liter olie op 4000 km, draait perfect, zoals altijd al. Pas mee op vakantie geweest naar Kroatië, volgeladen tot de nok en rijden als nieuw.
Het probleem is dat ik wat carrosserie schade heb opgelopen (3000 euro) en niet weet of het zin heeft dat nog te laten herstellen…
Zou het kunnen dat bij een warme motor de klepgeleiders beter afdichten of zo iets?
Kan er iemand dit verklaren?  De garagist vond het ook maar vreemd, maar een test uitvoeren bij een warme motor is onbegonnen werk, zoals je daar amper aan kunt onder de overhang van de voorruit…

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 augustus 2016 01:37 PM
  [ # 1 ]

Bij een motor die net gelopen heeft zal de afdichting bij de zuigers wel beter zijn denk ik.
De klepgeleiders hebben volgens mij niet met compressie te maken(de klep en de klepzittingen weer wel).
De kleppen zitten immers dicht bij de compressieslag.
Wel kan het olieverbruik daardoor toenemen, maar dat is jouw probleem niet…
Ik zou me geen zorgen maken als verder alles naar behoren werkt.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 24 augustus 2016 01:43 PM
  [ # 2 ]

Beste Farao,

Wat voor een soort compressie-test is uitgevoerd, een relatieve compressie-test of een met een analoog/digitaal metertje rechtstreeks in de bougie schacht geschroefd? Een relatieve compressietest gebruikt de stroom van de startmotor om de compressiewaarden van alle cilinders te bepalen. Daarnaast dient een compressietest altijd met een warme motor gedaan te worden!!. Aangezien de test met een koude motor is uitgevoerd zal de meting niet betrouwbaar zijn en zal opnieuw uitgevoerd moeten worden. Andere vraag is, waarom heb je een compressietest laten uitvoeren, wat was de aanleiding hiertoe?

Schade van 3000 aan een auto van 8 jaar oud met een respectabele km-stand zou ik niet meer laten repareren. Maar dat is een persoonlijke kwestie.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 24 augustus 2016 02:26 PM
  [ # 3 ]

Niet vergeten volgas te geven bij het testen?

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 24 augustus 2016 07:43 PM
  [ # 4 ]

Farao, als je alleen schade hebt, aan onderdelen die je zo kan vervangen, bv motorkap, deur, spatbord,  Dan kan je ook gaan kijken bij bedrijven die met 2de hands onderdelen werken, vaak zoeken ze dan ook op kleur op, en dan is het dus alleen plaatsen,  dit scheeld 40%,

Profiel  
 
farao69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016

- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2016 10:41 AM
  [ # 5 ]

Ok, bedankt voor de reacties; even een tussenstand:
- De compressietest is koud gedaan met een klassieke meter in de bougiegaten.  En ik veronderstel met volgas.
Koud, omdat bij een hete motor niet meer te werken is in de beperkte ruimte tss dashboardoverhang en motorkop; de bougies bij de 1.8 liggen behoorlijk diep tss de kleppendeksels…
- De carrosserie-schade is berekend door 2 carrosserie-bedrijven, en beiden komen op +/- 3250 euro uit, zonder “muziek” en met 2de hands onderdelen.
- De wagen heeft idd reeds 230.000 km, maar steeds op LPG, steeds lange afstanden, en op 3200 tr/min (110 km/hr).
- Hij heeft altijd hetzelfde olie- en brandstofverbruik gehad, rookt niet, start meteen, herneemt en trekt als nieuw.
- Mijn voorkeur is om deze wagen te laten herstellen; hij rijdt fantastisch, goedkoop (lpg), er zitten versterkte veren in, ik weet precies wat de onderhoudshistoriek is, en bovendien kost vervanging nu minstens 15.000 euro om er niet op achteruit te gaan.  Maar het blijft een moeilijke keuze, op de “kanteling”...
- Ik heb nog nooit en auto doorverkocht, bij mij gingen ze steeds helemaal opgereden naar de sloop, dat is een manier van auto hebben als een ander.

De vraag is nu eigenlijk: wie heeft er nog al eens een compressietest gedaan op dit type motor, koud én warm?  Blijkbaar lag deze motor ook al in bv de Xantia? Kan er zo veel verschil zitten tss koude en warme motor?

Profiel  
 
Gepost: 28 augustus 2016 01:51 PM
  [ # 6 ]

Ik heb een Xantia 1.8 16v break, 3 jaar terug aangekocht met 228000 km wat ik eigenlijk te veel vond maar er was geen andere te koop op dat moment in België.
Eens aangekocht heb ik een compressietest gedaan met een gewone compressiemeter van Gunson (resultaat uitgedrukt in bar) die je in het bougiegat schroeft.
Alle 4 cilinders gaven het zelfde resultaat, en het resultaat was zeer goed.
Ik weet de exacte waarde niet zeker meer maar het was volgens mij een 12 of 13 bar.
Nu zit m’n Xantia op 250000km en de motor doet het prima, olie verbruik is niet vaste stellen (olie wissel om de 10000km) en de motor trekt zeer goed zowel op hoge als lage toeren.

De waarde die jij opgeeft in je openingspost is dat in bar of hoe moeten we dat zien?

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 28 augustus 2016 02:15 PM
  [ # 7 ]

Neem ik aan zeg je….
Ik zou de test nog maar eens over laten doen, desnoods op 1 cilinder.
Hoe vaak worden er nog compressietests gedaan tegenwoordig, het is denk ik
geen routine klus meer voor de gemiddelde garage
Gas los en volgas maakt een wereld van verschil, lucht wat de motor niet aan kan
zuigen kan hij ook niet comprimeren.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 augustus 2016 03:27 PM
  [ # 8 ]

Eeeuuhh, reageert de gasklep wel, als je alleen op de startmotor, de motor laat ronddraaien, denk het niet, dus die zal waarschijnlijk open gehouden moeten worden,
Waar had je nou dan schade aan?  3000,- licht de hele zijkant in puin of zo,

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 28 augustus 2016 04:11 PM
  [ # 9 ]

Naar mijn weten heeft je C4 al een elektrisch gestuurde gasklep, d.w.z. geen gaskabel. Zo’n gasklep kun je niet manueel open zetten, tenzij je hem open haalt. Als je “volgas” geeft zonder dat de motor loopt, of op de startmotor laat draaien gaat de gasklep helemaal niet open: Je ECU vindt dan dat je aan het starten bent en zal met de stationair regeling de gasklep zo veel mogelijk dicht houden tot de motor loopt. Je moet dus om een goede compressietest te doen het gasklephuis loshalen van het inlaatspruitstuk.
Daarnaast heeft koud meten geen zin, tenzij je dit doet om te vergelijken met een warme motor, en dat je r slecht bijkunt is geen excuus om het niet goed te doen ( als het kan). Die 5 bar bij gesloten gasklep lijkt me trouwens redelijk, belangrijker is dat je geen verschil tussen de cilinders hebt.
Als je motor prima loopt, geen olie verbruikt en niet rookt zou ik me over de motor geen zorgen maken en zelfs niet proberen een correcte compressietest te doen.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
2cvMaarten
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1255
Geregistreerd: 30-04-2006

- 2CV 2cv6 special
Gepost: 28 augustus 2016 04:48 PM
  [ # 10 ]

Ik begrijp nog steeds niet waarom je de compressietest hebt uitgevoerd, je geeft aan dat je auto heerlijk rijdt (voldoende trekkracht) en geen olie of andere vloeistoffen verbruikt. In mijn ogen heeft zo’n test dan geen enkele zin. Daarnaast is deze ook niet goed uitgevoerd en ben je je nu zorgen aan het maken over iets wat totaal ongegrond is. Kortweg, lekker doorrijden!

Betreffende de schade, kijk eens bij Bart Ebben voor tweede hands onderdelen.

*2cv6 special 1986*

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 28 augustus 2016 05:15 PM
  [ # 11 ]
Citroensmgz schreef:

Naar mijn weten heeft je C4 al een elektrisch gestuurde gasklep, d.w.z. geen gaskabel. Zo’n gasklep kun je niet manueel open zetten, tenzij je hem open haalt. Als je “volgas” geeft zonder dat de motor loopt, of op de startmotor laat draaien gaat de gasklep helemaal niet open

Als liefhebber van oud spul heb ik daar niet bij stilgestaan.
Gasklephuis hebben ze vast niet losgehaald voor de compressietest, ergo de meting is hoe dan ook onbruikbaar.

Profiel  
 
farao69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016

- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Gepost: 28 augustus 2016 05:23 PM
  [ # 12 ]

Nogmaals bedankt voor de input allemaal!
Dat van die electrisch gestuurde gasklep die niet open gestaan zou hebben lijkt me een heel goeie uitleg!  En het is idd geen Citroëndealer die de test heeft uitgevoerd, een prima monteur maar je kan niet alles van alle modellen en motorisaties weten.
De meting was 5 bar dus.
Een motor met nog maar 5 bar bij een correct uitgevoerde compressie-test start waarschijnlijk slecht, rookt verschrikkelijk, verbruikt veel olie en brandstof en komt vermogen te kort, of zie ik dat verkeerd?
Misschien hebben jullie wel gelijk met de zin van die compressietest in vraag te stellen.
Wat de schade betreft; op een privé-parkeerterrein ben ik bij het wegrijden met een links bochtje over een 30 cm hoge betonblok gereden die in de dode hoek onder de zijruit zat, naast de auto.  Tss beide linkse wielen is de boel plat tot tegen de draagbalk.
Dus: beide deuren, drempel en onderste stukje van de voor- en achtervleugel zijn er aan. De bodemplaat is intact, de deuren sluiten nog goed en het regent niet binnen.
D’r staat hier blijkbaar ergens wel zo’n type in de zelfde kleur in de afbraak, dus…
Ik begin richting herstellen te denken.
Nog ideeën? Als ik er toch mee blijf rijden: wat zijn de klassieke storingen aan dit type?  Buiten een defecte motortemperatuursensor heb ik er nog niks aan stuk gehad eerlijk gezegd.

Profiel  
 
beremans
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011

- Xsara Picasso 16-16v
Gepost: 28 augustus 2016 06:32 PM
  [ # 13 ]

Ja, bv de deuren die zou je zelf kunnen doen, dan steek je de winst van de deuren, en het ombouwen van de electronica en panelen, in je eigen zak, hoef je alleen de kokerbalk te laten vervangen,  wel eerst even de prijs vergelijken, 
Dat als je het zelf doet, niet aan de zelfde prijs zit, zal wel niet, een deur geef je 150 a 200 euro voor, en dan zit je in de top,
Wel moet de deur demonteerbaar zijn natuurlijk, voor een leek,

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook