Vierbak vervangen door een vijfbak
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 26 augustus 2016 04:44 PM

Kan je een vierbak van een CX (laagdaks) Prestige 2400 uit 1976 met airco (Stork pomp) , vervangen door een vijfbak uit bvb een CX Prestige 2400 Injectie?
De aandrijfassen moeten in ieder geval mee vervangen worden dacht ik.

Mijn Prestige 2400 rijdt werkelijk perfect, enige nadeel is de 4 bak.Bij 120 km/u draait de motor 4000 toeren.  De motor heeft voldoende koppel (trekt probleemloos 30 km/u in z’n 4 zonder morren)  om er een vijbak aan te hangen.

Iemand een idee?

Stefan Willems

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 augustus 2016 07:09 PM
  [ # 1 ]

Ja, dat kan.
Let ook op dat je volgens mij een andere motorsteun nodig hebt, maar die is prima te kopen. (8 tientjes bij Basis).
Ik kan me heugen dat er ook iets is met een andere koppelingskabel, maar dat weet ik niet zeker.
Hoe het zit met de koppeling zelf weet ik niet precies.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 26 augustus 2016 08:06 PM
  [ # 2 ]

de steun van de bak ik zeker ook anders .

verder vermoed ik dat inderdaad de bovenste motorsteunen anders zijn .

Walter nice day

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Gepost: 26 augustus 2016 08:19 PM
  [ # 3 ]

Je neemt inderdaad dan best een 5-bak van een 2400ie Prestige of een 2400GTi dat maakt niet uit.
Indien de wagen waar de bak uitkomt geen airco heeft/had is dat geen probleem, de aircocompressorsteun van een 5-bak is er gewoon bij op te schroeven.
De Yorkcompressor vervang je best door de Sankyo/Sanden, bij mijn weten is de York niet geleverd op de injectie en daardoor dus ook niet op de 5-bak.
Aandrijfassen, koppelingskabel zijn zeker anders en net zoals Nielsje schreef is de motorsteun anders maar ook de baksteun en de reactiestang zijn anders.
Koppeling weet ik niet zeker maar in denk dat deze past, maar als je toch dit werk doet vervang deze dan ook door een nieuwe, of het moet zijn dat deze echt als nieuw is.
Hier moet je wel mee opletten, koppelingen voor de 2200/2400 en 2500 diesel met versnelingsbakken van voor ‘83 zijn niet meer leverbaar of passen niet!
Er zit een verschil in de koppelingsplaat, de drukgroep en druklager is geen probleem.
Passende koppelingsplaten vind je nog in oude stock zo kan je toch nog een nieuwe koppelingsset samenstellen.

 

Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 augustus 2016 08:37 PM
  [ # 4 ]

Ik doelde inderdaad op de baksteun. Verder heb je met een auto uit ‘76 waarschijnlijk nog twee motorsteunen boven, later werd dat 1 exemplaar.
Volgens mij kán het wel twee steunen boven en de 5-baksteun. Zeker weten doe ik het niet.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 augustus 2016 08:48 PM
  [ # 5 ]

Ik heb bij mijn 2400 prestige,....laagdaks
De aandrijfassen moet vervangen.of “nieuwe” samen stellen.
Motor steun rechts onder moet vervangen worden (lees ander type voor vijf bak).
Inplaats van twee hondebotjes boven terug naar 1
Andere baksteun.
Koppelings hevel heb ik aan moeten passen.
Splitter op de bak is anders.
En ik heb nu een sanden airco pomp zit met een andere steun aan de bak.andere spanner voor de Vsnaren aircopomp.
Als je dit laatste doet krijg ook een andere poelie op je waterpomp ( aandrijving sandenpomp)
En voor mij het lastigste te vinden; een andere hoge druk leiding van de pomp naar de ........( ben de naam even kwijt)
En niet te vergeten de stangetjes voor het schakelen.
Als je dit alles wat hier boven staat voor elkaar hebt kun je deze klus zonder problemen uit voeren.

Vriendelijke groet Frank

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Nielsje
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4721
Geregistreerd: 17-09-2012

- CX 2400 Pallas
Gepost: 26 augustus 2016 09:06 PM
  [ # 6 ]
F.SvM schreef:

Als je dit alles wat hier boven staat voor elkaar hebt kun je deze klus zonder problemen uit voeren.

Vriendelijke groet Frank

Mr. Green

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9126
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 26 augustus 2016 09:30 PM
  [ # 7 ]

Jullie vergeten het schakelschema-plaatje op de middenconsole! Laughing

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9321
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 26 augustus 2016 11:07 PM
  [ # 8 ]

haha

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
Stefan Willems
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 27-07-2015

- CX Prestige
Gepost: 29 augustus 2016 10:48 AM
  [ # 9 ]

Ok thanks voor alle nuttige informative!

Citroen CX Prestige Millésime 1976

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook