C3 Picasso LPG G3 slaat af bij koude start bij warm weer
Robian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2016

Gepost: 02 september 2016 03:55 PM

Al een aantal jaar slaat heb ik het probleem dat mijn C3 Picasso met LPG G3 installatie slecht loopt en sinds kort helemaal afslaat bij een koude start.

Het vreemde is dat de auto dit alleen doet als het buiten warmer is dan 19 graden Celcius. Hoe kouder de buiten temperatuur des te beter loopt de auto.
Als ik hem start dan loopt de auto 3 tellen goed en daarna lijkt hij op 3 poten te gaan lopen. Ook is er dan een sterke benzine lucht te ruiken buiten de auto.
Na pak hem beet 5 tellen slaat hij af.
Ik krijg verder geen meldingen in het display van de auto

Ik ben er al mee naar verschillende garages geweest waaronder de citroen dealer en niemand kan me vertellen wat dit veroorzaakt.

Wat heb is er al geprobeerd;
* nieuwe lambdasonde
* flesje door de benzine voor motor reiniging
* nieuwe bougies
* bij een gas specialist de hele gas installatie na laten kijken

Bij de garage krijgen ze geen foutmeldingen als de auto aan de computer hangt.
De garage heeft het er nu over dat ze twee temperatuur sensoren willen gaan vervangen ondanks dat deze volgens de computer goed werken.

Ik hoop dat iemand misschien dit probleem herkent en me de tip kan geven wat het verhelpt.

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 02 september 2016 04:05 PM
  [ # 1 ]

Ik mag aannemen dat ook jouw lpg-installatie dusdanig werkt dat de motor eerst op benzine draait, voordat de LPG-installatie gaat werken. Dit omschakelen gebeurt wanneer de koelvloeistoftemperatuur een bepaalde waarde, meestal zo’n 60°C, heeft bereikt.

Een onderdeel wat vaak vergeten wordt, maar veel geëtter kan veroorzaken, is de koelvloeistoftemperatuur sensor. Vervang deze maar eens, het is de groene die in het thermostaathuis zit. De blauwe hoeft niet vervangen te worden, die heeft geen effect op de aansturing van de motor. Deze staat in verbinding met de rode STOP lamp op je dashboard, die gaat pas branden als je motor te heet dreigt te worden.

Een goede garage zal met uitlezen en live-data bekijken beginnen, tijdens het warmdraaien, om het probleem te tackelen.
Er worden niet altijd storingen opgeslagen…...

Verder kun je nog:

- de MAP-sensor, gecombineerd met de luchtinlaattemperatuursensor eens goed reinigen,
- controleren of de verwarming van de lambdasondes goed werkt,
- een nieuwe bobine monteren,

Wanneer je motor op benzine perfect loopt komt eventueel de LPG-installatie (nog) aan de beurt, mochten er nog storingen zijn.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 02 september 2016 05:07 PM
  [ # 2 ]

@ Robian. Dit is het C4 Picasso Forum.
Mischien even naar het C3 overzetten voor nog meer reacties. Succes.

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Robian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2016

Gepost: 05 september 2016 01:01 PM
  [ # 3 ]

Ik dacht te lezen dat dit voor picasso was, dus niet alleen voor de c3

Profiel  
 
Robian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2016

Gepost: 05 september 2016 01:07 PM
  [ # 4 ]

GW-tje, dank je wel voor je uitgebreidde reactie.

De Lpg installatie werkt idd naar behoren. Dat was één van de eerste dingen die ik hen laten controleren.
Bij de citroen dealer hebben ze inderdaad niet live gechecked.
Aankomende woensdag zet ik hem weer bij de garage en gaan ze dat doen. Ik zal meteen de andere opties die je opgeschreven hebt uit printen en mee geven.

Bedankt voor het meedenken.

Profiel  
 
GrandPicasso
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 583
Geregistreerd: 04-03-2007

Gepost: 06 september 2016 12:37 AM
  [ # 5 ]
Robian schreef:

Ik dacht te lezen dat dit voor picasso was, dus niet alleen voor de c3

Sorry mijn fout. Je hebt gelijk. idiot

C4 Grand Picasso 2.0i 16V EB6V Exclusive
Blue Oriental   juli 2007
http://www.mijnalbum.nl/Album-8DOCB6AL-Foto

Profiel  
 
Robian
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 01-09-2016

Gepost: 07 september 2016 04:19 PM
  [ # 6 ]

Net een telefoontje gehad van de garage. Ze hebben de auto “live” uitgelezen en ze kregen geen enkele melding.
Ik ben dus weer terug bij af.

We gaan nu jouw tip proberen Gw-tje en de koelvloeistof sensor vervangen.

 

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 07 september 2016 09:04 PM
  [ # 7 ]

Je krijgt bij Live uitlezing ook geen melding. Het is de bedoeling dat een geoefend automonteur/diagnosespecialist aan de hand van de “live”-meetwaarden van de diverse sensoren en opnemers zich een beeld kan vormen waar het mis gaat.
Een defecte temperatuursensor of een versleten lambdasensor kunnen ze er zo uitpikken.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 10 september 2016 08:33 PM
  [ # 8 ]

Daar moet idd meer uit te halen zijn. Zoe zijn de injectietijden? Krijgen de injectoren wel stroom? Met een G3 installatie zit er een relais tussen die de injectoren uit kan schakelen, die zou problemen kunnen geven. Eventueel even een scope aan de injectoren hangen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
farao69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24
Geregistreerd: 21-08-2016

- C3 1.1i
- (Grand) C4 Picasso 1.8i 16v
Gepost: 15 september 2016 06:37 PM
  [ # 9 ]

Als je hem een paar minuten laat draaien, gaat het dan beter?  Mijn 1.8i op lpg start koud meteen, maar loopt eerst wat hortend en stotend.  Paar minuten laten doen en het is ok.  Op benzine herneemt hij zo wie zo slecht; zou te maken hebben met het motor management dat het nullast-mengsel helemaal wegregelt daar je op lpg geen verrijking nodig hebt op nullast en dat voel je dan op benzine.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook