2.0 8v HDI automaat: wiebel in t stuur, brommend geluid?
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 03 oktober 2016 02:30 PM

Hallo mede c5-rijders!

Mijn C5 heeft een hardnekkig kwaaltje: Het voelt alsof er een slag in het wiel zit en bij lage toeren optrekken komt er een brommend geluid uit het vooronder.

Ik weet niet of het een relatie heeft maar ik kom er niet uit Sad

“Slag in het wiel”:
Bij zachtjes wegrijden of zachtjes een bocht nemen voelt het alsof het stuur heel licht heen en weer gaat. Bij hogere snelheid is het niet meer waarneembaar tot op de snelweg; bij 120 dan komt het weer een beetje terug rond de 120. 110, of 140 en het is weer weg. Wielen zijn 2 keer gebalanceerd, velgen zijn recht (op het oog; gekeken bij het balanceer apparaat).

Brommen bij lage toeren:
Als de automaat van 2 naar 3 gaat rond de 50km/u dan bromt de voorkant van de auto, voor het gevoel komt het van de linker zijde. Bij meer toeren zakt het geluid weg. Hetzelfde is ook rond de 80 wanneer de automaat van 3 naar 4 gaat. Bij sportstand heeft hij dit niet want dan schakelt hij later. Op vakantie was het geen doen bij berg op, altijd moest de sportstand aan om het dreunen/brommen te voorkomen.
Dit was al met 2e hands asjes die bij de C5 kwamen toen ik hem kocht. Een andere korte as van de sloop bracht uitkomst (scheelde veel) maar na 3 maand ofzo is het geluid weer terug. Nu weer een andere korte as erin en het lijkt niet uit te maken. De gok is dat deze as net zo slecht is of dat het uberhaupt niet in de as zat. Ik sta op het punt om een nieuwe as uit Duitsland te laten komen gezien ze hier zo slecht te vinden zijn voor automaten. Iemand andere ervaringen op dit gebied wat ik eerst kan nakijken ?

Of zouden beide problemen gerelateerd zijn?

De auto is vorige maand uitgelijnd maar dat maakte nul verschil in het brommen/wiebelen. Ook zitten er nieuwe schijven en blokken op en zijn de klauwen gereviseerd. Schijven waren krom, maar ook dit maakt geen verschil in de problemen hierboven.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 03 oktober 2016 06:37 PM
  [ # 1 ]

Ik zou me op twee dingen concentreren:

1 motorsteunen: niet alleen maar kijken maar grondig testen met een koevoet of zo
2 toch weer die aandrijfassen. Niet echt eenC5 kwaal voor zover ik weet. Misschien een brak lager in het differentieelhuis? Geen oliezweten daar?

Verder ben je niet duidelijk over het effect van gas erop/gas los etc.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Matthijs309
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2028
Geregistreerd: 26-06-2006

Gepost: 05 oktober 2016 09:24 AM
  [ # 2 ]

Geen lekkages/zweet daar. Olie is vorige zomer 2 keer vervangen. Ik heb aan de binnenste kop gevoeld van de korte as, die lijkt wel losjes in het diff te zitten. Die kan een paar mm op en neer bewegen. Twee assen zijn besteld, dan vervang ik ze maar beide preventief voor nieuw om toekomstig gezeur uit te sluiten.

Ouwe mopperkont

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 06 oktober 2016 10:22 AM
  [ # 3 ]

Als die korte as kan bewegen in het diff huis is het raar dat daar geen olie uit lekt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook