Cruise control gaat soms en dan weer niet
HotShot845
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 01 januari 2010 04:27 PM

Heb sinds paar maanden last met de cruise control van mijn C3 1.4Hdi 16v Exclusive. Soms doet die het en dan weer niet, vreemd is wel dat eens hij gaat, wel blijft gaan, tot ik hem dan op pauze zet of eens geremd heb. Dan weigert hij ineens dienst te doen.

Heeft iemand hier raad over, wat te doen.

Dank bij voorbaat, Koen

Profiel  
 
jeroen-2cv
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008

- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Gepost: 01 januari 2010 05:31 PM
  [ # 1 ]

Ik heb dit probleem met mijn C3 1.4 HDi (50 kW) ook gehad, na 40.000 km
Gelukkig was dit (nog) binnen de garantie.
De electronische unit van de cruise-control is bierbij gewisseld.
De nieuwe unit (zit er alweer 165000 km in) heeft af en toe ook kuren, maar na de cruise-control een keer uit en opnieuw aan te zetten doet ie het wel weer.

De cruise control is niet het sterkste punt van de C3.
Het is een kwestie van mee leren leven Smile

Jeroen

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 03 januari 2010 05:08 PM
  [ # 2 ]

Eigenlijk maar een keer een probleem mee gehad. Maar de volgende keer was het weer over. Het ding een keer volledig uitschakelen (schuifje verzetten en de volgende keer weer aan) lijkt inderdaad de oplossing te zijn.

Profiel  
 
cedrie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 23-08-2007

Gepost: 04 januari 2010 12:05 AM
  [ # 3 ]

bij hielp het door de contacten bij de pedalen in te spuiten met contactspray.
2 maal gedaan bij vergelijkbare problemen. Na de eerste keer ruim drie jaar geen last meer gehad.

Profiel  
 
hubert
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12
Geregistreerd: 10-08-2008

Gepost: 27 oktober 2010 12:31 PM
  [ # 4 ]

Hallo, bij mij zat het probleem in het remlicht contact ,is nu vervangen en geen probleem meer

Profiel  
 
HotShot845
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 29-11-2004

Gepost: 28 oktober 2010 03:55 PM
  [ # 5 ]
hubert schreef:

Hallo, bij mij zat het probleem in het remlicht contact ,is nu vervangen en geen probleem meer

Binnekort geen last meer van, DS3 besteld gehad Smile

Profiel  
 
Autofan1985
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 448
Geregistreerd: 11-11-2009

- C2 1.4 VTR
Gepost: 29 oktober 2010 01:07 PM
  [ # 6 ]

Bij mijn C2 zat het hem in de schakelaars op het stuur.

En alvast veel plezier met de DS3. Wink

Profiel  
 
klokker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-03-2012

Gepost: 20 maart 2012 09:25 PM
  [ # 7 ]

Ik heb precies het zelfde, maar bij mij doet de CC het helemaal nu niet meer. Geen idee wat er aan te doen.
Ik heb een C3 HDI 1.4 uit 2003.
Iemand nog tips ?

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7527
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 21 maart 2012 12:40 AM
  [ # 8 ]

Nee - anders dan de schakelaar een paar keer verschuiven, de schakelaars bij de pedalen smeren/schonmaken en dan nog maar eens proberen. En anders toch maar eens naar de garage.

Profiel  
 
klokker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-03-2012

Gepost: 21 maart 2012 08:09 AM
  [ # 9 ]

Ja schakelaars bij de pedalen schijnt vaak de boosdoener te zijn, ga er vandaag eens naar kijken.

Profiel  
 
klokker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 20-03-2012

Gepost: 14 juni 2012 04:23 PM
  [ # 10 ]
hubert schreef:

Hallo, bij mij zat het probleem in het remlicht contact ,is nu vervangen en geen probleem meer

Inderdaad, was bij mij ook het geval nu. remlicht schakelaar vervangen en probleem is over, cruise doet het weer perfect.

Profiel  
 
Antho_wel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2016

Gepost: 15 september 2016 09:39 PM
  [ # 11 ]

Ik ben sinds juli 2016 de “gelukkige” eigenaar van een c3 1.4i 8v uit 2004
Ook hier problemen met de cc.
Vanaf handelaar naar huis werkte de cc prima.

Ik heb in de dagen daarna het stuur op mijn lengte afgesteld. Stuurkolom hoger, en stuur maximaal uit (naar me toe).

Paar weken de cc niet gebruikt.
Werkt niet meer. Ook geen gong bij inschakelen.

Forum bezocht en aan het knutselen geslagen:
Remlicht schakelaar:
Het “NO” contact voor remlichten werkt prima.
Het “NC” contact meet ohms niet goed door.
Schakelaar opengemaakt (palletje induwen, draaien…)
Contacten beetje opgeschuurd, en voorzien van likje vaseline.
Beide contacten weer okay.

Koppelingsschakelaar:
Die zit op een fijne plaats gemonteerd!! Shocked
Dit is een “NC” contact. Deze meet ohms ook niet goed door.
Openen van deze behuizing kostte iets meer moeite.
Gelukkig heeft een balpen een veertje.cheesewant het veertje van de schakelaar sprong weg…
Ook deze contacten een beetje opgeschuurd en voorzien van een likje vaseline.
Werkt weer prima.

Stuurcontacten:
Uit het stuur gefriemeld en voor zover mogelijk doorgemeten.
Aan/uit Schakelaar geeft spanning door. Op de “+” staat geen 12v maar ongeveer 3,65 volt. Zowel naar de min, als naar de massa.
De “+” en “-” en “pauze” schakelaars (NO microschakelaars) op het printplaatje ohms doorgemeten: okay.

Bij inschakelen van de cc klinkt de gong maar er gebeurt verder niets. Er volgt geen reactie na het indrukken van de “+”, “-” of de “pauze” knoppen.
Volgens mij komen alle “inputs” binnen, maar geeft de “PLC” (BSI???) om een of andere reden geen “output”

Wat kan ik zelf nog meten en of bepalen?
Heeft iemand een schema uit de vraagbaak of zo?

Gisteravond nog even de connectors van de zekeringkast onder de motorkap allemaal een keer los gemaakt en weer vastgeklikt.
Helpt tot op heden nog niet.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 15 september 2016 10:51 PM
  [ # 12 ]

Heb je de + - contacten ook gereinigd? Was bij mijn C8 pas het probleem. Unit opengefriemeld, contacten gereinigd met contactcleaner en een wattenstaafje.

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Antho_wel
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 08-09-2016

Gepost: 29 oktober 2016 09:20 PM
  [ # 13 ]

Beter laat dan nooit,

Had in eerder stadium deze contacten al eens bekeken en preventief schoongemaakt.

Hieronder een opsomming van wat ik ondertussen ondervonden heb:
Mijn probleem is nog niet helemaal opgelost, maar ik ben er inmiddels wel achter wat de oorzaak is. De CC krijg ik met een bepaalde handeling ook weer aan de gang. Hij blijft het helaas niet doen.

De oorzaak is toch de remschakelaar. Die had ik al schoongemaakt enzovoorts. Maar door een verkeerde afstelling van het uitschuifbare deel dat op het rempedaal komt, hebben de remlichten continu gebrand gedurende enkele tientalle ritten. Hierdoor is de schakelaar intern heet geworden en zijn er een aantal kunststof deeltjes vervormd. Hierdoor komt de schakelaar na het remmen net niet helemaal soepel in zijn uitganspositie als het rempedaal weer “boven” is. Normaal gesproken zijn dan de NC van de remlichten geopend, en de NO van de CC gesloten.
Er zit een zwaar punt in. Zo zwaar, dat het uitschuifbare deel niet blijft zitten op de tandjes maar inschuift met een aantal hoorbare klikjes.
Dan werkt de CC dus niet meer, want dan sluit het NO contact niet. Het NC contact van de remlichten blijven dan maar “net” open.

Dus: toch een paar tientjes investeren in een nieuwe remlichtschakelaar.

Vanwege omstandigheden niet eerder via Forum kunnen reageren/laten weten hoe de status is.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook