Carterontluchting filter installeren Xsara
Ericn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-10-2016

Gepost: 30 oktober 2016 08:37 PM

Beste leden/citroen liefhebbers,

Ik ben in bezit van een Citroen Xsara 1.4i uit 1998 en ik wou daar graag een carterontluchtings filter op zetten om op deze manier de boel schoon te houden bij de lucht inlaat, zodat de warmte/olie ook niet meer richting de luchtfilter gaan.
Nu weet ik enkel niet wat ik moet doen met wat ik over hou? Zoals u op de foto kunt zien blijft de koppeling nu over en zit ik dus ook met de gaten. Moet ik nu het koppelstukje en het gat in de lucht filterboks dicht maken met iets?
Verder vroeg ik mij af of ik het ook nog anders kan aansluiten, bijvoorbeeld het filtertje op de slang zetten die normaal op de lucht filter box zit, is dat een mogelijkheid? Dan behoud ik het koppelstukje dus en heb ik alleen nog het gat in de luchtbox.


Ik hoop dat iemand mij kan helpen!

Groetjes,
Eric

Afbeelding Bijlagen
image-2016-10-30.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
Greavous
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 29
Geregistreerd: 02-01-2015

- C5 PH1 2.0i 16v Break Ligne Prestige
Gepost: 02 november 2016 11:26 PM
  [ # 1 ]

Het plaatsen van alleen een filter op de carterontluchting is Nederland in ieder geval niet toegestaan, de dampen die uit het blok komen mag je niet zonder meer lozen in de atmosfeer en dat filtertje houdt de giftige dampen echt niet tegen..

Daarnaast is het voor de APK zelfs een reden om de auto af te keuren.

Daarnaast is het raadzaam om de gaten in de luchtbox af te sluiten aangezien die NA het luchtfilter komen en er dus potentieel lucht aangezogen wordt vanuit de meestal vuile motorruimte zonder tussenkomst van een luchtfilter. Dat is bepaald niet gezond voor t gasklephuis, de sensoren en de motor als geheel.

Wat je beter kan doen is een olievanger of catchcan er tussenzetten, die werkt gewoon met behulp van het vacuum dat de motor trekt in de inlaat. Daarbij is dat een geheel gesloten systeem en daardoor wel legaal.
Die filtertjes lozen puur door de overdruk van het carter waar normaal gesproken het vacuum in de luchtbox en aanzuigbuis meehelpt om de dampen uit het blok te krijgen. Per saldo kan de druk in het carter daardoor dus iets oplopen, dat kan bij gezonde motoren meestal geen kwaad maar met een auto op leeftijd zou ik daar iets voorzichtiger mee zijn.

Bedenk tenslotte dan ook even dat je die giftige dampen dus loost in de motorruimte, en dat vlak naast de motorruimte de aanzuiging zit van de verwarming/ventilatie van het passagiersdeel…

Profiel  
 
Ericn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 30-10-2016

Gepost: 02 november 2016 11:57 PM
  [ # 2 ]

Hallo, hartstikke bedankt voor uw reactie!

Ik heb inmiddels het hele filterhuis vervangen door een openluchtfilter en de carter filter op de aansluiting gezet die normaal naar de luchtfilter ging (die moest nu wel), dus de linker kant richting de inlaat zit nog zo als het hoort.
Giftige dampen wil ik uiteraard niet in de auto hebben en apk afgekeurd worden door dit zit ik ook niet op te wachten.
Dus zou u idee een gesloten systeem een goede zijn!
Enkel nu ik die open luchtfilter heb en dus niet meer de aansluiting waar de ontluchting normaal in zat, kan ik dan alsnog een gesloten systeem maken?
Verder hoop ik dat zoals het nu zit (een slang gewoon naar de inlaat en de andere kant het filtertje er op waar normaal de luchtfilter kwam
Geen kwaad kan als tijdelijke oplossing?

Groeten,
Eric

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook