Dynamo ontstoren?
Kostenzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 28 oktober 2016 05:57 PM

Als ik via de aux aansluiting naar muziek van mijn smartfoon luister zit er een “piep” geluid in dat met het toerental van de motor variëert.

Ik neem aan dat de dynamo de veroorzaker is. Enig idee wat ik er aan kan doen?

Alvast bedankt.

Kos

Profiel  
 
Kennie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 15-08-2007

Gepost: 31 oktober 2016 05:59 PM
  [ # 1 ]

een betere aux kabel nemen waarschijnlijk:)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 31 oktober 2016 11:33 PM
  [ # 2 ]

Klinkt als een aardelus.  Inderdaad beter kabeltje gebruiken.

 

Profiel  
 
Kostenzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 01 november 2016 12:39 AM
  [ # 3 ]

Een betere(afgeschermde) aux kabel oke, kan ik volgen.
De aardlus niet. De smartphone is nergens geaard. Ik ben leergierig, hoe zou die aardlus er dan uitzien?

Ik heb wat verder gezocht met de trefwoorden die jullie gebruikten:

http://www.mbklassiekerclub.nl/fluit-toon-autoradio-t14001.html

Een condensator 2,2 µF 110V is de oplossing.
Ik ga er eens achteraan.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 november 2016 10:16 AM
  [ # 4 ]

Wat een vreemde waarde is daar gebruikt, de spanning loopt nooit verder op dan 14.5 V en 2.2 microF is een erg lage capaciteit.
Ik zou voor 4700 microF en 16V gekozen hebben, beter vrkrijgbaar want een veel gebruikte waarde

Profiel  
 
Kostenzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 02 november 2016 07:19 PM
  [ # 5 ]

@nanko,

ja, 110V is veel. Maar als hij voor de gelijkrichter en stabilisator staat zou ik me hogere spanningspieken kunnen voorstellen. Hoe hoog weet ik niet.
2,2 µF is niet veel, maar het hoeft maar te werken.
Ik ga er in ieder geval achteraan en voor mijn part neem ik er twee 2,2 µF en 4500 µF en probeer beide uit.
Het is niet urgent, ik heb het druk genoeg, maar als ik resultaten heb zal ik ze hier melden.
In ieder geval bedankt voor het mee denken.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 02 november 2016 09:22 PM
  [ # 6 ]

Vreemd verhaal op die site, de condensator waar ze het daar over hebben komt
parallel aan de borstels en kan de fluittoon mi helemaal niet onderdrukken.
Toch is er iemand die verbetering meldt, ook iemand die geen enkel verschil merkt
De elco die ik voorstelde komt over de voedingsdraden van de autoradio

Profiel  
 
Kostenzer
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 28
Geregistreerd: 30-06-2007

Gepost: 02 november 2016 10:47 PM
  [ # 7 ]

Aha, vandaar de opmerking van 110V is veel, neem 16V. Logisch.
Zo heb ik laatst met twee kleine condensatoren de 50Hz brom uit het versterkt geluid van de laptop weten te halen. Klein omdat er anders te veel uitgefilterd werd.
Zoals aangegeven tzt ga ik aan de slag.
Bedankt.

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 02 november 2016 11:20 PM
  [ # 8 ]

Ontstoren doe je in zo’n geval met een “gewone” condensator, niet met een Elko. Hoeft ook niet groot te zijn want hij moet gewoon de hoogfrequente signalen afvoeren of blokkeren. Dat dat ding dan ook 110 volt kan is niet zo vreemd. Een “Elko” is gemaakt om energie op te slaan, niet om te ontstoren.
Parallel aan de borstels is logisch als de bron komt door de vonken die borstels veroorzaken, maar of dat helpt is vaak een kwestie van proberen.
Je kan ook met een hoogfrequent filter proberen te voorkomen dat er stoorsignaal in de aux terecht komt.
Als de afscherming van je kabeltje van aux naar smartfoon niet goed is vangt die draad “signaal” op. Omdat er maar heel weinig signaal op die verbinding staat is een klein beetje storing al merkbaar. Vandaar dat die draden ommanteld/afgeschermd zijn, maar dan moet die mantel wel aan de massa liggen om te werken, want anders vangt de mantel de storing op en dan wordt die daar weer doorgegeven.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
nanko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 12-03-2008

Gepost: 03 november 2016 08:00 PM
  [ # 9 ]

Fluiten was de klacht, er staat kennelijk wat rimpel uit de wisselstroom dynamo op het boordnet.
En die laagfrequente rimpel kan je met een flinke elco afvlakken.
Over de borstels kunnen wat vonkjes onstaan die in de luidsprekers als knetteren hoorbaar zijn.
De vonkjes zijn wel hoogfrequent en de spanningen kunnen door opslingering in de rotor aanzienlijk
hoger worden dan de boordspanning, om deze redenen is een kleinere capaciteit en hogere werkspanning
een goede keuze.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook