C15E temperatuurlampje
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 29 november 2016 11:21 AM

Goedemorgen,

Naast een aantal oudere Citroenen (Ami 8 Break, ID Break) ben ik sinds kort de zeer tevreden eigenaar van een C15E met 1100cc TU-blokje uit 1994. Het is die die hier ook stond aangeboden, degene met reclame voor Taco Tweewielers van michel16V uit Oostburg. Voornamelijk gekocht voor de winters, en als sjouwhulpje bij verhuizen en verbouwen.

Wagentje rijdt super en nog verbazend vlot met het lichte motortje en vierbak, maar sinds een paar dagen heb ik een gek probleempje. Een paar minuten na koude start, nadat ik ben opgetrokken naar 110-120km/u, zeg maar zodra ik op snelheid ben op de snelweg, gaat kort het temperatuurlampje branden. Ik heb geen instructieboekje (weet iemand dit toevallig te vinden in PDF?), maar het pictogram leek me vrij duidelijk. Is het rode lampje rechts onderin, een paar golfjes met een thermometer erboven.

Het lampje gaat ongeveer 5sec. aan en knippert dan één of twee keer. Daarna gaat het uit en blijft het gedurende de rest van de rit uit. Reproduceren lukt niet, vaart minderen en dan weer even met flink wat gas optrekken laat het lampje niet weer branden, het blijft verder uit. Koelvloeistofniveau is in orde, hij lekt (volgens mij) nergens, en de fan ging tot nu toe bij hoge temperaturen altijd netjes aan.

Enige dat anders is, is dat het precies deze dagen rond het vriespunt is buiten, maar dat lijkt mij juist geen reden voor te hoge koelvloeistoftemperaturen.

Herkent iemand dit probleem, of is er een of andere verklaring voor het branden van het lampje? Of heeft het lampje een andere functie?

Alvast hartelijk dank!

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 29 november 2016 01:28 PM
  [ # 1 ]

Is dus toch ook een 1100 cc met 4 bak geworden ondanks je scepsis voor dezelfde uitvoering in mijn exemplaar.

Ik denk dat je de sensor die onder de dop van het expansievat zit even moet schoonmaken, ik deed dat altijd even met een staalborstel.

Veel succes en plezier met deze C15

Rene ter Veer

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 29 november 2016 01:34 PM
  [ # 2 ]
75-amitolee schreef:

Ik denk dat je de sensor die onder de dop van het expansievat zit even moet schoonmaken, ik deed dat altijd even met een staalborstel.

Hoi Rene,

Bedankt voor de tip. Ik dacht alleen dat ik geen expansievat had, is dat mogelijk? Zal vanavond nog eens beter kijken, misschien heb ik hem over het hoofd gezien. En anders zit de sensor misschien ergens op de radiator?

Wat betreft jouw C15 en deze zal ik je even een PB sturen.

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 02 december 2016 11:30 AM
  [ # 3 ]

Het was inderdaad een sensor bij de radiator die slecht contact maakte. Alles schoongemaakt en sindsdien heeft het lampje niet meer gebrand. Bedankt voor de tip!

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 06 december 2016 09:14 AM
  [ # 4 ]

Opgelost, mag van mij een slot op (of kan ik dat zelf?)

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook