onregelmatige stationairloop
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 10 december 2016 03:43 PM

Al enige tijd loopt mijn auto bij koude motor onregelmatig stationair; ik moet hem boven de 2000 toeren houden om hem goed draaiend te krijgen; het lijkt er sterk op dat 1 van de bougies niet mee wil doen soms.
Laat ik hem langer als 10 seconden onregelmatig draaien dan gaat het motormanagement lampje branden, hou ik hem boven de 2000 niet.
Het is een 1.6 16v uit 2004, een TU4JP5 motor.

Draait de motor een 5 minuten op toeren dan zijn de kuren weg. Is de motor nog redelijk warm die dag dan is er verder geen probleem.
Bij het uitlezen kreeg ik de eerste keer de melding dat er vonkoverslag was. Na het wissen van de melding en wat stekkers schoonmaken de foutmelding dat cilinder 1 overslag had.
Nu net een nieuwe bobine er in gezet en de foutcode gewist, helaas probleem blijft aan de hand, nu de foutcode dat cilinder 4 overslag heeft.

Bij de vorige beurt nu 30.000km geleden zijn de bougies vernieuwd; misschien maar weer doen? Raar ook dat ik verschillende foutcodes krijg, allemaal over vonkoverslag maar met verschillende cilinders.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?

Ohw ja; het probleem doet zich zowel op lpg voor als op benzine, het is een lpi installatie van Vialle, deze wordt aangestuurd door het motormanagement van de auto naar wat ik begrijp.

Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 10 december 2016 05:55 PM
  [ # 1 ]

4 nieuwe bougies altijd eerst proberen.
Toch het goedkoopst.

Gr. Wim.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 10 december 2016 06:43 PM
  [ # 2 ]

Dat is inderdaad iets wat ik dan als eerste ga proberen!
En iemand enig idee waar de bobine zijn pulsen vandaan krijgt; wellicht in deze hoek; een sensor die slecht contact maakt of kapot is…..........

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 december 2016 01:28 PM
  [ # 3 ]

Net de bougies vervangen; zelfde probleem; foutmelding dat er vonkoverslag cilinder 4 is.
Naar wat ik begrijp heeft een tu4jp5 geen nokkenassensor maar alleen een krukassensor; wellicht dat daar iets niet goed zit en een fout signaal geeft?
Heeft iemand iets meer verstand van deze motoren?
En waar zit de krukassensor bij deze motor; iemand een idee?

Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 december 2016 02:49 PM
  [ # 4 ]

Niet lullig bedoelt, maar heb je de foutmelding eerder dan ook gewist? Het systeem onthoudt namelijk dat er wat mis is/was.

BPDsensor zit bovenop de bak thv van je vliegwiel onder je luchtfilterhuis.

Je bobine kan ook gewoon kapot zijn. Hoe oud is deze? Onregelmatig lopen bij koudstart doet mij denken aan een gesneuvelde tempsensor.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
JKER
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1342
Geregistreerd: 31-10-2005

- C4 (2004-heden) C4-II Puretech 130
Gepost: 12 december 2016 03:36 PM
  [ # 5 ]

Bij de 1.6 8v met een ‘zaagtand’ gedrag van het gas heb ik wel de ervaring dat het die sensor is, maar zoals TS dit gedrag bij een 16v beschrijft zou ik eerder de bobinerail verdenken, zeker nu de bougies al vervangen zijn.

Vorige week iets soortgelijks bij mijn C4 met dezelfde motor, waarbij het ding op 3 cylinders loopt. uitgezet, en weer gestart, tot nu toe niet weer voorgekomen, maar we wachten het even af….

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 december 2016 04:21 PM
  [ # 6 ]

De eerdere foutmeldingen heb ik gewist ja.
De bobine is juist net nieuw; wat ik eerder vermeldde, dit is dus niet het probleem. Kan een motor vonkoverslag geven door een temperatuursensor die niet juist werkt?

Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 12 december 2016 05:31 PM
  [ # 7 ]

Nee, maar een foutcode is maar een foutcode… Maw, het is niet zeker dát er daadwerkelijk vonkoverslag optreedt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 december 2016 05:48 PM
  [ # 8 ]

Ok, ik snap je ja; het lijkt echter wel heel erg op; echt het onregelmatig overslaan van de motor, alsof er af en toe een cilinder geen ontbranding krijgt.

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3539
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 12 december 2016 06:05 PM
  [ # 9 ]

Dus: Als je motor koud is loopt ie op 2 of 3 cilinders. Als je motor warm is of je laat hem boven de 2000 toeren/minuut dan loopt hij goed ?
Vonkoverslag wil zeggen dan de bobines registreren dat de vonk “overslaat” d.w.z. dat het er niet als een “gewone” vonk op de bougies uitziet. Eerst op cilinder 1, daarna op 4 toen je de bobines verwisseld had ?
Ik zou in eerste plaats denken aan de 3 V’s: Vet, vuil en vocht in de buurt van de bougies of de bobine schachten..dat slaat gemakkelijk door. Zie je daar iets, heb je daar al schoongemaakt ?  Kan zijn dat er een kleine beetje olie of koelvloeistof in de bougieschachten is of lekt ?  Anders kan het inderdaad de temperatuur sensor zijn waardoor je mengsel bij koude motor en stationair toerental verkeerd is en er af een toe een cilinder niet mee doet, dat kan gemeld worden als vonkoverslag, want zo intelligent is het systeem ook niet. Maar uit je foutmeldingen zie ik dat het altijd dezelfde cilinder is ?
Ik denk niet in eerste plaats aan een BDP sensor dan zou je motor bij veel meer toerentallen slecht moeten lopen.
Overigens: Ik denk dat je een TU5JP4 motor hebt ? Ik ken nog geen TU4JP5 Wink

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 december 2016 06:27 PM
  [ # 10 ]

Dank voor je reactie! Smile
Een tu5jp4; het is een 1.6 16v, het is helaas een partner en geen Berlingo Wink Denk dat het de Peugeot benaming zal zijn voor de 1.6 16v 80kw.

Als hij koud is hikt hij ja stationair ja; hij slaat af en toe een cilinder over; laat ik hem meteen boven de 2000 toeren draaien dan gaat het lampje van het motormanagement niet branden. (na langer als 10 seconden beneden de 2000 dus wel)
Na een 5 minuten en even doordraaien is het probleem weg en loopt hij goed.
Ik dacht dat de eerste melding cilinder 2 en 3 overslag was, na wissen werd het cilinder 1 overslag. Vervolgens nieuwe bobines en werd het cilinder 4 overslag.
Toen nieuwe bougies en bleef het cilinder 4 overslag. Foutcodes tussendoor gewist.

De bougieschachten zijn helemaal schoon; vandaag de nieuwe bougies er ook ingezet. De bobines zijn nieuw en dus ook schoon; stekker op bobine lijkt goed.(contactvlakken van bobine op cilinderkop had ik ook grondig schoongemaakt)
Dus dat ziet er allemaal perfect uit.

Het lijkt niet iedere keer dezelfde cilinder die overslaat ja; de laatste twee foutmeldingen waren echter wel gelijk, cilinder 4.

Dan ga ik die temperatuursensor een zoeken; ik denk dat ik hem op het blok wel weet te zitten; ik geloof dat die ook voor de meter op het dashboard is en zelf ook voor de aansturing van de elektrische vin.
Dank voor je reactie!

Juriaan

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
Juriaan
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 08-06-2006

Gepost: 12 december 2016 07:14 PM
  [ # 11 ]

ohw ik had de 4 en de 5 in de motorcode verwisseld zie ik nu in je reactie; haha; stom van me!:-)

DS & Xantia break excl lpg 2.0

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook