Dynamo turbo 1
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 augustus 2012 05:56 PM

Goedemiddag,
Mijn diesel turbo één laadt niet bij. Bij mijn speurtocht naar de oorzaak viel me het volgende op; Op de spanningsregelaar van de dynamo zit aan de stekkeraansluiting maar één pool. Het stekertje dat daar in gaat bevat twee polen. Rara hoe kan dat. Ik heb de auto zo gekocht dus ik weet niet zeker of het ooit goed geweest is maar ik denk van wel. Wie weet meer, kan dit zo werken? Het is dus een t1 uit 1984.

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 06 augustus 2012 09:32 PM
  [ # 1 ]

Het stekkertje waar jij het over heb zal waarschijnlijk van het laadstroomlampje zijn!!!Als je geen uitgaande spanning meet op de dynamo dan vrees ik dat toch je dynamo of spanningsregelaar is overleden.

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 augustus 2012 10:08 PM
  [ # 2 ]

Daan,
De dynamo is een Valeo revisie-exemplaar. Omdat Hij er nog nieuw uitziet en maar één jaar gewerkt heeft dacht ik dat door het stilstaan de spanningsregelaar kapot is gegaan. Hier heb ik een nieuwe op gezet maar met het zelfde resultaat. Het lijkt er op dat er een serie 2 dynamo op is gekomen omdat,  zoals gezegd, er maar een pool op de spanningsregelaar zit. (inderdaad die naar het laadstroomlampje gaat) Het stekertje dat er insteekt (die naar het dashboard gaat) is voorzien van twee polen.
Voor ik er een andere dynamo op zet is mijn vraag dan ook: Kan dit uberhaupt zo werken??

Profiel  
 
Mark Gielen
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009

- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Gepost: 06 augustus 2012 10:25 PM
  [ # 3 ]

Ja hoor, het moet zo kunnen werken, er gaat er eentje naar het lampje en als het goed is een dikke kabel richting startmotor.

Accu lampje niet toevallig defect, brand deze als je hem op contact zet ?

Mark

CX 2000 pallas ‘78  
 

citroencx.eu
Facebook

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 06 augustus 2012 10:32 PM
  [ # 4 ]

Het lampje brandt wel, maar niet fel. Eeen beetje flauw.

Profiel  
 
Gepost: 07 augustus 2012 09:47 PM
  [ # 5 ]

Flauw branden?
Slechte massa misschien? Al gecheckt?


Edit: en zie ook hier even: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/209919/#1397196

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
daan
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1064
Geregistreerd: 13-10-2007

Gepost: 07 augustus 2012 10:55 PM
  [ # 6 ]

Dus als de dynamo een stekker aansluiting heeft en de auto twee dan gaat het dus niet werken.We praten dus niet over de dikke plus kabel die vanaf de dynamo naar de startmotor loopt!!!!!

Profiel  
 
cxj
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1235
Geregistreerd: 11-05-2007

Gepost: 08 augustus 2012 10:31 AM
  [ # 7 ]

Dat heb er ook van begrepen. Ik had me al ingelezen vandaar mijn vraag of het wel KAN werken.
Het antwoord is JA. Ik heb het in orde. Wel een vreemd verhaal. Twee dynamo’s die vrij recent gereviseerd waren deden het niet. Ook niet met een nieuwe spanningsregelaar er op. Een derde dynamo heb ik van een sloper afgehaald en van de nieuwe spanningsregelaar voorzien en toen deed hij het.
Alle dynamo’s hadden maar een aansluiting voor de laadstroomlamp, terwijl er een twee-polige steker naar het dashboard gaat. Het is me dan ook niet duidelijk waar het tweede draadje voor dient. Alles werkt, ook de toerenteller.

Profiel  
 
Ceres
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 69
Geregistreerd: 08-05-2011

Gepost: 08 augustus 2012 10:49 AM
  [ # 8 ]

Bij de oude type dynamo’s met twee draadjes heeft 1 draadje de functie van voorbekrachtiging en de andere stuurt het lampje aan.
Bij de latere dynamo’s met 1 draadje is deze functie gecombineerd.

De nieuwere dynamo’s met 1 draadje hebben ook velddiodes die je bij de oudere types niet tegenkomt.
Spanningsregelaars zijn niet uitwisselbaar.

Het is prima mogelijk om een oud type dynamo te vervangen door een nieuw type met 1 draadje.
Het draadje waar 12V op komt te staan na contact aan komt dan te vervallen en het draadje van het lampje komt op de ene aansluiting.
Mogelijk moet er een zwaarder lampje worden gemonteerd of een extra weerstand over het lampje worden gesoldeerd om voldoende stroom te laten lopen voor de voorbekrachtiging.

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 24 december 2016 08:27 PM
  [ # 9 ]

Even dit oude draadje opgerakeld. Mijn Cx serie2 dynamo laadde niet genoeg. Nu heb ik een gereviseerde gekocht met naar nu blijkt twee aansluitingen op de spanningsregelaar ipv 1. Het omgedraaide dus van bovenstaande post. Ik heb m na veel pijn en moeite gemonteerd, echter laadt de dynamo in zn geheel niet. Is deze dynamo nu wel bruikbaar?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 24 december 2016 08:29 PM
  [ # 10 ]

Er moet dan nog een extra geschakelde +12v op.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 24 december 2016 08:31 PM
  [ # 11 ]

Ok, gelukkig. Waar kan ik die het beste weg pakken?

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 25 december 2016 02:03 PM
  [ # 12 ]

maakt niet veel uit, als hij maar uit gaat zonder contact.
het is om het veld te bekrachtigen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
AZ
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007

- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Gepost: 28 december 2016 10:16 PM
  [ # 13 ]

De dynamo draait als een zonnetje! 14.4!

Thanks

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook