Clignoteur aan, dashboardlamp rood?
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 24 december 2016 11:25 AM

Het is koud en nat. Mijn dame lijkt er last van te hebben. Ik start, ff rode lamp (accucontrol) aan en dan weer uit. Omhoogen voila rijden maar. Naar links,  knipperschakelaar naar beneden. Wat er dan gebeurt: rode lamp gaat aan, knipperlicht doet het niet. Ook de verwarmingsmotor hetzelfde. Knop uit, blower aan,maar rode lamp brandt. Na een tijdje, alles warm, doet het het weer goed,zonder problemen…tot gisteren. Ik hoopte dat het steeds een klein vochtprobleempje was dat na de warmte verholpen leek, maar nu, na zeg 150km en alles warm wel de rode lamp bij de verwarmingsmotor en de knipperlichten Li en Re.
Erg vreemd. Overigens, mijn gevarenlampen doen het wel en dan brandt de rode dashboardlamp niet. Dus ik vermoed ergens een relais, maar waar?
Iemand een idee voordat ie aan de kalkoen en gestoofde peertjes gaat?

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 24 december 2016 08:41 PM
  [ # 1 ]

Vind je het heel erg als ik niet begrijp wat je probleem is? Er staat zoveel informatie in je melding. Wat zijn nu precies de sympto(o)m(en)? Denk dat je ze even 1-voor-1 moet beschrijven.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5359
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 24 december 2016 09:13 PM
  [ # 2 ]

Ik denk ergens slechte massa of geoxideerde zekering.
Volgens mij zat er op een ID geen alarmlicht.
Als die er later in is gezet komt de voeding van een andere zekering dan van de originele.
Daarom werken de knipperlichten op die wijze wel misschien?

Ik meen dat de ‘67 modellen wel gevoelig zijn voor slechter wordende bedrading, misschien ook een puntje van aandacht…

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 25 december 2016 01:01 AM
  [ # 3 ]

Dank heren, ik zal de zekeringen nazien. Ik heb alle connecties (m/v) allemaal opgeschuurd. Zal de massa ook nakijken. Alarmlichten er inderdaad later opgezet.
Eric, ik dacht de stappen beschreven te hebben. Probleem is dat mijn knipperlichten naar links of rechts niet aan gaan middels de handbediening bij stuur. En dat als ik mijn verwarming aanzet er ook iets niet doet. Dan brand de rode lamp op dashboard.
De bedradingsboom vernieuwen zal april mei gebeuren.
Andere suggesties van harte welkom.
Fijne feestdagen

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3424
Geregistreerd: 23-06-2006

- ID/DS DSpécial Derde neus
- C5 2.0i 16V automaat
Gepost: 25 december 2016 02:05 PM
  [ # 4 ]

De enige echte remedie tegen slechte contacten is schoonmaken en overvloedig in de vaseline zetten.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 december 2016 03:26 PM
  [ # 5 ]

Welke rode lamp bedoel je? Het laadstroomlampje is namelijk oranje.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 25 december 2016 03:46 PM
  [ # 6 ]

Nee jan, niet bij die ouwe modellen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 25 december 2016 06:40 PM
  [ # 7 ]

Inderdaad, laadstroom

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 26 december 2016 04:58 PM
  [ # 8 ]

Ok, thanks!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 december 2016 10:05 AM
  [ # 9 ]

Heb je al gecontroleerd of je dynamo voldoende stroom oplevert? In deze donkere dagen met veel verbruikers aan kan het richting aangeven of de blower aanzetten net even meer stroom verbruiken dan wat er opgewekt wordt. Geen heel waarschijnlijke oorzaak want dit zou pas op moeten treden bij een ver ontladen accu. En dat levert bij de volgende start een startprobleem op.

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 27 december 2016 10:48 AM
  [ # 10 ]

Dag Eric, dank voor je reactie. De dynamo en accu als eerste getest. Doen het goed. Dynamo dit jaar gereviseerd en de accu is nieuw. Het is echt een soort kortsluiting lijkt. Ik ga vanmiddag de zekeringen nakijken en daar waar nodig vervangen.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 27 december 2016 11:58 AM
  [ # 11 ]

In eerste instantie verwacht je een massaprobleem. Maar da’s bij de richtingaanwijzers weer vreemd. Die hebben allevier een eigen massapunt.

Succes met de speurtocht in ieder geval.

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 27 december 2016 12:38 PM
  [ # 12 ]

Als je genoeg spanning hebt, zou ik het schema uit het WPH er eens bij pakken. Wellicht de zekeringen er even uit halen en slechts die van de blower / knipperlichten aansluiten, kijken of het probleem aanhoudt. Zo niet, dan een voor een de zekeringen terugplaatsen en tussentijds opnieuw testen.
Eventueel vóór het knipperlampje verwijderen, testen, terugplaatsen en dan achter verwijderen om het probleem verder te isoleren.
Je alarmlichten gebruiken een ander knipper relais, het probleem kan dus ook in je normale knipper relais zitten, misschien wel in combinatie met slechte massa of sluiting.
Voor de blower kun je een banaan stekker vlakbij de blower-motor lostrekken om te ‘debuggen’.
Ik heb zelf een 2e blower (passagierszijde) gemonteerd en de schakelaar schakelt nu alleen een relais wat beide blowers bedient, wellicht ook een optie voor jou ?

Succes, Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
FREEK1970
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 15-04-2016

Gepost: 03 januari 2017 12:50 PM
  [ # 13 ]

Ik kom er nog niet uit….waarschijnlijk toch wel een massaprobleem. In het boek volg ik de draden en codes, maar vreemd genoeg heb ik niet veel zekeringen. In die zin. Ik heb er maar 3 gevonden. Het is ook wel een ‘zooitje’ moet ik eerlijk toegeven in de kabelboom. ...  Ik laat het voor nu. Ze staat droog in de schuur. Straks met de lente de boel maar eens verder checken. Voor nu wens ik jullie allemaal het beste voor 2017. Wellicht tot ziens op de club of evenement.

Freek
DS ID19 1967
historie 3x 2CV6

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2776
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 03 januari 2017 01:30 PM
  [ # 14 ]

Ik denk meteen aan een (of meerdere) slecht(e) contact(en). Blijkbaar loopt de kortste weg voor de elektrische stroom nu langs dat rode lampje, waardoor dat gaat branden. Door de hoge weerstand van het lampje en de bedrading daarvan werkt de stroomverbruiker (relais, kachelmotor) vervolgens niet of maar een beetje. Kortom: de boel stap voor stap langslopen en alle stekkertjes en contacten met de massa schoonmaken, invetten met zuurvrije vaseline. Ik ken het schema van de DS niet maar het kan zomaar zijn dat er, behalve bij de zekeringen, ook nog een veelheid aan contacten achter het dashboard zit.

NB Slecht contact, waardoor er hoge stromen door draden gaan lopen die daar niet op berekend zijn, is een potentiële brandveroorzaker. Dus niet tevreden zijn als het om onbekende reden of door een klap op het dashboard ineens allemaal weer normaal lijkt te werken ...

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook