Daglichtlampjes
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 04 september 2013 12:18 PM

Al 5 jaar liggen de echte Citroen lamphouders met hausgemachte LEDlampjes in de garage te wachten op montage:

Nu moest het maar eens gebeuren.
Eerst de voorbumper eraf, dat staat prima beschreven in het duits:

http://www.berlingo.org/showthread.php?p=826#post826

Daar staat dat je links en rechts 2 lippen naar beneden moet duwen, maar alleen de eerste lip moet van binnen uit met een korte schroevendraaier omlaag gedrukt worden terwijl je de bumper naar buiten trekt.
Zodra die loskomt kan je de bumper naar voren trekken, en los is ie:

Het uitsnijden van de gaten gaat makkelijk met een stanleymes nadat de bumper ter plaatse een paar minuten met een fohn verwarmd is

Met acrylaatkit de houders met LEDlampjes in de bumpergaten geplakt:

Aangesloten met een draadje aangesoldeerd op de 10A zekering op plaats 1 in de zekeringkast rechts onder de motorkap, stroom bij contact aan:

Voor aarde zijn er ruimschoots aansluitingen beschikbaar.
Nog een extra 250mA zekeringetje ertussen gezet:

Het zekeringetje steekt nu net onder de zekeringkast uit, makkelijk voor latere demontage:

En nog maar extra stekkers in de toevoerdraden gesoldeerd, voor het geval de lampjes weer los moeten zonder bumperdemontage:

Meteen de haakjes aan de binnenzijde van de bovenste koplampbevestiging afgevijld, demonteert later lekker makkelijk:

Let op de rand bij het terugzetten van de koplampen, die haakt achter het spatbord:

Je blaast er wel niet de lease audi’s mee van de weg af, maar ze doen het wel!

Meer sfeerplaatjes: Klik!

Ik heb nog overwogen meteen maar projectorlampen in de koplamphuizen te zetten,
maar mijn ervaring hiermee in de japanner zijn niet overweldigend.
Ze geven véél meer licht in de dimstand, maar bij groot licht vind ik de lichtverdeling bij de gewone H4 lampen beter.
De 1700 Lumen van H4 groot licht worden echt gebundeld met een openingshoek van 10 graden,
terwijl de 3000 Lumen van de projectorlamp verdeeld worden over dik 45 graden.
Ik denk dat uiteindelijk gescheiden LED projectors het allerbeste zijn.
Maar ja, dat kost nog een vermogen..

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
rafferty
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 55
Geregistreerd: 12-01-2012

Gepost: 05 september 2013 08:16 PM
  [ # 1 ]

dit heb jij erg netjes gedaan

veel succes

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 540
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 12 september 2013 05:00 PM
  [ # 2 ]

Dank u

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 280k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
nossie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 71
Geregistreerd: 10-03-2011

Gepost: 10 januari 2017 04:45 PM
  [ # 3 ]

Zeker netjes gedaan, onze vorige Berlingo was een model eerder (met name de bumper, grill en koplampen zijn anders. Nu hebben we model 2009 die op wat details nog hetzelfde is als het huidige model. Zoals gezegd zitten er nu standaard al mistlampen onderin. Als ik de lampjes (geen idee welk type) vervang voor wat een wat blauwere (led)  versie bereik waarschijnlijk het zelfde resultaat als jou jakkerma. Met als voordeel dat het technisch/wettelijk ook in orde is want als ik mijn gewone dimlicht aan zet gaan ze uit en nog een voordeel is dat ook mijn achterlichten branden, wel zo veilig. (want dat is niet met dagrijverlichting)

Mvrgr,

Rudy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook