Berlingo start erg moeilijk, kleppen gesteld, relais en accu zijn vervangen
mavi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-01-2017

Gepost: 17 januari 2017 02:10 PM

Hallo,

Sinds afgelopen voorjaar rijd ik rond in een Berlingo 1.8 D uit 1998. De onverwoestbare auto met 0 opties. Alleen sinds dat het weer kouder is geworden heb ik problemen gekregen met mijn onverwoestbare auto. Zodra het het ongeveer onder de 5 graden is beginnen de problemen met starten. In de ochtend wil hij soms pas na een minuut doorstarten pas aanslaan, en dan heb ik al meerdere keren gegloeid en staat de straat in een sfeervol wit rook gordijn. Als ik de auto vervolgens na een rit weer 6-8 uur laat staan en weer start, start hij redelijk vlot. En als de motor nog warm is slaat hij uiteraard gelijk aan. De volgende ochtend is het alleen weer een ramp om hem weer aan de praat te krijgen. Het starten klinkt dan net als een rijdende stoomtrein? Voor zo ver ik het kan horen klinkt het als of er zo nu en dan 1 cilinder een verbranding heeft??

Eerst werd de schuld bij de kleppen neergelegd, dus die laten stellen bij de garage. Dit loste het probleem echter niet op dus er maar weer heen gegaan. Toen bleek het relais kapot te zijn en de accu was ook niet meer al te best dus deze ook maar laten vervangen. De gloeispiralen waren volgens de garage nog prima. Maar helaas is het start probleem nog niet opgelost en heb ik inmiddels meer geld aan reparaties uitgegeven dan dat de hele auto waard is.

De auto heeft in de zomer ook wat benzine geproefd… Kwam de bestuurder pas achter toen hij begon te stotteren. Alles toen leeggepompt en nieuw filter en hij liep weer als een zonnetje. Misschien heeft dit er iets mee te maken?

Ook als ik in de ochtend eerst met het balgje diesel op pomp start hij niet sneller. Wel valt me op dat ik 3-4 keer moet knijpen voor er weerstand is, weet niet of dit normaal is?

Ik ben benieuwd of jullie weten waar het probleem kan liggen? Zit namelijk niet weer te wachten op een rekening van de garage aangezien ik de auto al meer dan 2 keer heb betaald Laughing

Alvast Bedankt!

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 17 januari 2017 04:45 PM
  [ # 1 ]

Komt mij toch over als onvoldoende voorgloeien van één of (eerder) meerdere cilinders. Je zegt dat accu, relais (welk relais? voorgloeirelais? Wel twijfel ik aan de zin: “Toen bleek het relais kapot te zijn”; als een relais kapot is kun je helemaal niet meer starten..) en de gloeispiralen OK zijn.

Dan blijven draden + connectors over. Meten heeft niet veel zin, een echte draadbreuk zal het niet wezen. Het voorgloeien kost echter zo’n 40 A, kabels en stekkers moeten in goede conditie zijn. Loop de de draden na (wellicht loopt het circuit al vanaf de accu) en ook alle connectors. Ik heb half gescheurde ‘oog-connectoren’ op het voorgloeirelais gezien (de (best zware) kabels hangen soms aan het relais: op de den duur scheuren de connectors in (toen voor orde 10 eurocent het probleem gefixed!). Daarna de draad van het relais naar de pluggen, soms zit er ook nog een schroefverbinding tussen. Wat ik wil benadrukken: elektrisch kan er best contact zijn, maar in dit geval moet er (vanwege de stroom) *heel* goed contact zijn: goede kabels en goede (en schone) connectoren, en na 18 jaar wordt dit soms minder.

Wellicht (om te testen) kun je het hele gloeicircuit even overbruggen (even met een accukabel van de plus naar de gloeipluggen): na 15 seconden (ofzo) iemand dan laten starten.

succes, Mark

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 17 januari 2017 10:22 PM
  [ # 2 ]

Een klein lekje in je brandstofleiding waardoor er lucht in komt? Dat zou het lange starten verklaren, je moet eerst brandstof pompen…

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 januari 2017 12:37 AM
  [ # 3 ]

Is de Massa van het blok 100% ??? Als die matig is zal de weerstand zeker bij een koud blok hoog zijn.
Hierdoor krijgen de gloeispiralen het ook moeilijk. Ze kunnen dan alle 4 wel (apart) getest zijn in een bankschroef die voorzien is van een goeie massa maar met een slechte massa (van het motorblok) presteren/gloeien ze nauwelijks.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
mavi
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 13-01-2017

Gepost: 18 januari 2017 09:43 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor jullie hulp! Ik heb gister de gloeibougies even gemeten met een (goedkope) multimeter, heb momenteel even geen andere. Het voltage op de gloeibougie bij het voorgloeien is dik 12 volt (Min op het blok en plus op de punt van de bougie). De weerstand is bij alle vier 1,3 ohm in het blok. Dit moet goed zijn lijkt mij, of meet ik verkeerd? Hoe kan ik controleren of de massa goed is? Als ik de plus op de accu plus houd en de min op het blok geeft de meter ook dik 12 volt aan. De massa kabel van de accu naar het blok ziet er ook nog goed uit.
Als ik het het circuit wil overbruggen, kan ik dan een startkabel gelijk van de accu plus naar de gloeispiralen doen zonder iets anders los te halen? Of loop ik dan het risico dat ik iets doorbrand?
En als er een lek in de brandstofleiding zit moet ik het probleem bij warmer weer ook hebben lijk mij? Pompt het balgje de mogelijk aanwezige lucht er niet uit? Of blijft de lucht er in zitten tot hij doorgestart is?

Danku!

Profiel  
 
Gepost: 18 januari 2017 10:20 AM
  [ # 5 ]

compressie meten!!!!!!!!

doei

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7275
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 18 januari 2017 06:57 PM
  [ # 6 ]

Massa kun je controleren door je multimeter op ohm te zetten (weerstand). zet dan 1 meetpen op de - pool en de andere op het blok. De weerstand moet dan nul of nagenoeg nul zijn !! Je kunt ook een startkabel op de - pool aansluiten en andere uiteinde op/aan het blok om fff te testen (=motor starten bij koud weer). Ik ga er wel vanuit dat dit dikke/stevige startkabels zijn ander heeft het nog geen zin. Hoe start hij met behulp van een andere auto met draaiende motor en startkabels bij koude motor ?? De -/massa startkabel van de hulpauto aansluiten op je eigen motorblok !! niet op je - pool (veel gemaakte fout !!!). Je kunt met een startkabel op de + pool fff iedere gloeibougie aantikken: hoe beter het knettert/vonkt des te beter de gloeispiraal.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
wim
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 31-05-2004

Gepost: 18 januari 2017 08:51 PM
  [ # 7 ]

Ik heb met een 1.9 D een vergelijkbaar probleem gehad. Het vervangen van de brandstofpomp heeft toen het probleem opgelost. Deze berlingo had bij vervanging een kmstand van 360.000 km. Ik ben voor het vaststellen van het probleem niet bij een “standaard” garage geweest, maar bij een dieselspecialist. Wellicht ook in dit geval een te overwegen stap.

teveel citroenen

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 19 januari 2017 09:25 AM
  [ # 8 ]

was weer een prima morgen om een en ander te testen…

Als ik je antwoord lees lijkt er inderdaad niet veel mis te zijn met de plus-zijde van gloeicircuit. Ik schreef alleen over plus-zijde, gelukkig waren er ook reacties die juist over de massa-zijde, uiteraard net zo belangrijk. Ik zie dat je veel meet, prima. Maar (again) dit is niet alleen met een multimeter te doen. Stel dat er een weerstand van 0.1 Ohm in de massa zit. Vrijwel verwaarloosbaar in alle disciplines en vrijwel onmeetbaar met een normale multimeter. Echter keer 40A levert dat 4 Volt spanningsverlies op. Mechanisch en visueel checken is de raad. Ook (als is voorgesteld) weer te testen met extra accukabels tussen min en blok.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook