Heropstarten ds na 15 jaar stilstand
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 17 januari 2017 10:04 PM

Beste vrienden,

Eindelijk ben ik begonnen aan mijn ds uit 1967.Ja het kriebelt om terug snoek te rijden en over de baan te zweven.
Heb er 15 jaar geleden dagelijks mee gereden en dan opzij gezet in garage.Wat koetswerk betreft zijn het enkel de deuren onderaan waar nieuwe bakken in moeten.Bodem is strak en geen enkel gaatje.Gootjes achter zijn strak en kofferbodem ok.

Doch technisch moet er wel wat gebeuren. Zo heb ik de kabelbundel al op verscheidene plaatsen vernieuwd en hersteld ook achter dashboard sommige draden verpulveren door ouderdom.Motor zit niet vast,waterpomp heeft speling dus deze is te vervangen.Deelbare veerbollen zullen waarschijnlijk stuk zijn en heb ook al gezien dat retourrubbers achter van lhm gaar zijn. Dus ook te vervangen.Heb er nog originele liggen.

Nu was ik een beetje overmoedig en dacht bij mezelf even een andere accu erin en wagen te starten. Valt dit echter tegen.
Kreeg geen enkele ontsteking (vonk.)Doch dacht eerst omdat ik vroeger een onderbreker schakelaar heb geplaatst voor de ontsteking dit tegen diefstal dat deze verkeerd stond en daardoor geen vonk was.Dochna controle bij onderbreker of platines zoals wij dat noemen wel vonk.Geen vonk aan bougie.Waarschijnlijk de kabels die stuk zijn. Heb test gedaan met andere kabel en dan krijg ik wel vonk.

Nu eigenlijk mijn vraag aan jullie. Krijg ook geen benzine? Dit uit een kan getest moet benzinetank schoonmaken.Doch er gebeurt niets. Zou de pomp ook gaar zijn door stilstand??
Mvg.,
Ralph

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 januari 2017 02:16 AM
  [ # 1 ]

Eén antwoord op de vraag waarom de DS niet starten wil, zal wel niet genoeg zijn om de dame te laten lopen.

Ik neem aan dat de startmotor wel werkt en de motor los is, draait, dus is het volgende advies te laat:


eerst bougies nalopen, reinigen, bij die gelegenheid wat olie in de cylinder laten lopen. Ikzelf gebruik daarvoor motorolie, anderen ook wel de spuitbus (wd40).
(beetje motorolie op de kleppen/nokkenassen kan ook geen kwaad, even deksel eraf)

Dit voor een eerste smering. 

De motor handmatig proberen in beweging te krijgen, liever niet op de startmotor.
Kijken of deze loszit of zo losgemaakt kan worden.

Voor de DS: grote ringsleutel op de moer van krukas-poelie en kijken of de zaak in beweging gaat komen.

Zit er beweging in, probeer toch een slag of hele ronde te maken, liefst meer.
Is lastig/zwaar,  in ieder geval de bougies eruit, want met compressie zal het niet lukken.


Schone, liefst gelijk nieuwe bougies erin.

Hierna eens de startmotor gebruiken.


Of de benzinepomp werkt?

Na een startpoging ruik je benzine of niet achter de uitlaat. Dat zegt al iets.

Beter is om even een doorzichtig benzinefilter net voor de carburateur te plaatsen
(Voor een IE dus ergens anders).

Zeker weten doen, er kan een hoop rommel uit de leidingen gaan loskomen.

En dan verder testen,

Benzine, vonk ?


Niet te vergeten:
15 jaar stilgestaan?  toch wel even verse benzine erin gedaan?
Gaat anders niet lukken dat starten.

Oude benzine: een weeïge zoete lucht….

Succes!

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 12:07 PM
  [ # 2 ]

Een ds van 67 heeft geen krukaspoelie. Bij een 5-bak: een wiel van de grond, bak in zijn 5 en wiel draaien.
Maar de motor komt rond, dus dit hoeft niet meer….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Gepost: 18 januari 2017 12:50 PM
  [ # 3 ]

zet aub geen sleutel op de nokkenaspouly das een heel slecht advies

doei

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 januari 2017 01:02 PM
  [ # 4 ]

+1, doe dat nooit! Slinger gebruiken die bij de auto hoort en via het gat aan de voorkant met dat verlengstuk de krukas aandrijven via de versnellingsbak.

Als je aan de nokkenas gaat trekken drijf je met de nokkenasketting de krukas rond en dat is een heel slechte manier van de boel slopen.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 januari 2017 01:26 PM
  [ # 5 ]

Nooit te oud om te leren!

Zou graag mijn bericht aanpassen om die methode uit de wereld te helpen,

(maar ben niet “geautoriseerd” om mijn eigen bericht te wijzigen, moderator, help)


Voor handmatig draaien van de motor:  via voorwiel in z’n 5,

of voor de oudere DS met de slinger.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
jantje1948
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9858
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 januari 2017 01:31 PM
  [ # 6 ]

Aanpassen kan slechts een half uur na plaatsing.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 januari 2017 01:40 PM
  [ # 7 ]

Als je wel vonk hebt aan de bobineuitgang, maar niet aan de bougies, denk ik aan een rotor of de verdeelkap.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 januari 2017 02:26 PM
  [ # 8 ]
folke048 schreef:

zet aub geen sleutel op de nokkenaspouly das een heel slecht advies


Ahh,  Daar is het misverstand!

Ik heb het nooit over NOKKENaspoelie gehad.


maar over de KRUKASPOELIE en hier sleutel 24 op de moer.

 

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Erict
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1012
Geregistreerd: 15-06-2007

Gepost: 18 januari 2017 02:34 PM
  [ # 9 ]

De poelie die jij bedoelt is de nokkenaspoelie, niet de krukaspoelie. Een DS heeft helemaal geen krukaspoelie.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 januari 2017 02:59 PM
  [ # 10 ]

Dat is stom he!

altijd dat ding aangezien voor krukaspoelie stupid

NEE, niet aan draaien, helemaal mee eens.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 januari 2017 03:05 PM
  [ # 11 ]

Je hebt het over die grote groene poeli.

Plaatjes zeggen alles.

Profiel  
 
Brun
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 08-10-2014

- ID/DS DS 23 Pallas
Gepost: 18 januari 2017 03:12 PM
  [ # 12 ]

Ja, 

Gelukkig nooit los hoeven halen vandaar mijn vergissing/onwetendheid over dat “ding”, die groene grote schijf.

Overigens staat er in mijn eerste bericht ook nokkenassen genoemd, bedoel de tuimelaar-assen….

Goede bedoelingen en met jullie correcties komt het weer in orde.

DS23 Pallas, C5 Exclusive, Jumpy, BX19 GTi 16v, Acadiane, Saxo

“Zonder smering gaat alles naar de ter**g”

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4863
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 18 januari 2017 03:20 PM
  [ # 13 ]

Geen probleem hoor, je kunt niet alles weten. Je kunt wel veel leren van een forum.

Profiel  
 
Ralph antwerp
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 44
Geregistreerd: 07-02-2015

Gepost: 18 januari 2017 09:26 PM
  [ # 14 ]

Heren,
bedankt al voor jullie reacties op mijn vraag. Nee de motor heb ik voorzichtig handmatig rondgedraaid dat is het probleem niet .
Wat betreft ontsteking heb ik iets vreemds ontdekt. Denkt dat er een verkeerde delcokap en rotor in zit doch vroeger zo mee gereden.
Kabels zijn gaar daar geen twijfel over en ga ik vervangen. Maar nu de vraag het zijn nog van die kleine onderbrekers heb er nog niet uitgenomen is dit SEV of Ducelier moet ik nakijken. Weet wel dat dit nog het oude type is en de delco achteraan staat .Heb snel even in de boeken gekeken en volgens mij klopt rotor en dan ook waarschijnlijk delcokap niet met de platines
(onderbrekers)niet die erin steken. Dus zal ik waarschijnlijk volledige delco eruit moeten halen om te zien wel merk het is.

Als ik het goed voor heb moet ik dan vliegwiel verdraaien tot er een gaatje is waar pen in kan gestoken worden?
Nakijken in boek.
Wat betreft benzinepomp krijg geen benzine
Getest met kan benzine aangesloten op pomp. Zou deze ook gaar zijn door stilstand.
Pff er komt wel wat bij kijken hé eigenlijk niet goed een wagen zolang te laten stilstaan.
Doch al bedankt voor jullie advies en ga verder op speurtocht.
Nog even een vraagje waar bestel ik beste nieuwe kabels en eventueel andere spullen voor de wagen. Liefst geen namaak onderdelen.
Mvg., Ralph

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2955
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 januari 2017 09:34 PM
  [ # 15 ]

Ontsteking:


Dit gaat over de verdeler voor aan, maar principe is het zelfde

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook