Koelvloeistof
jac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2010

Gepost: 07 februari 2010 10:12 PM

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Ik zit met volgende probleem.
Mijn motor verliest koelvloeistof, het is een picasso, 2.0 HDi, kilometerstand 225k. Ik heb deze auto niet nieuw gekocht, in 2008 gekocht, hij is van 2003, distributieriem was reeds vervangen bij 166000 km, waterpomp weet ik niet. Auto is afgelopen vrijdag bij de garage geweest (geen dealer), ze hebben hem onderdruk gezet, konden geen lekkage vinden. Ik dacht dan is hij weer goed, niet dus! Vanmorgen moest ik weer koelvloeistof bijvullen. Er is ook een ander probleem, als ik op de snelweg rijd dan is de temperatuur goed (drie streepjes), maar als ik langzamer rijd dan zakt de temperatuur (twee streepjes), misschien heeft het een met het ander te maken. Wat is of waar ligt het probleem?
Met vr. gr. Jac

Profiel  
 
jschijvens
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 148
Geregistreerd: 12-07-2009

- Xsara Picasso 2.0 HDI
Gepost: 08 februari 2010 02:13 PM
  [ # 1 ]

Mijn Picasso komt nooit boven de twee streepjes uit. Mijn Picasso heeft nog steeds voldoende koelvloeistof, het lijkt overigens wel of er nog niets uit is. Ook ik heb de 2.0 HDi, en de mijne heeft nu 217k gelopen. Hoe ziet de koelvloeistof eruit? Hoe ruikt deze? Is het motorblok ergens “nat” waar het niet nat zou moeten zijn?

“Sure it’s quiet, for a diesel. But that’s like being well-behaved… for a murderer.”

Kijk ook eens op: http://xsara-picasso.mijnalbums.nl/

Profiel  
 
Bimbam2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 10-11-2009

- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance LPG
Gepost: 08 februari 2010 05:32 PM
  [ # 2 ]

welke kleur heeft je uitlaatgas

ik heb het even opgezocht en witte rook zou kunnen betekenen dat je koelvloeistof verstookt, ook kan er dan drap aan je olievuldop zitten (“mayonaiseachtig”)

Dat zou er op kunnen duiden dat je een lekke koppakking hebt.

Ik ben geen deskundige dit is www-wijsheid

Deskundigen kunnen je vast gerichter antwoord geven.

Profiel  
 
Gunther
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 481
Geregistreerd: 25-10-2007

- (Grand) C4 Picasso 1.6 HDiF EB6V Exclusive
Gepost: 08 februari 2010 05:48 PM
  [ # 3 ]

zover ik wat van techniek ken, zou ik zeggen: als de koelvloeistof nog mooi van kleur is en niet naar olie ruikt of erop drijft, dan is het niet de ‘join de coulas’, sorry kan niet op het nederlands woord komen, de dichting tussen motor en het ‘motordeksel’(of hoe noem je zoiets Wink ), als die zou lekken zouden olie en koelvloeistof in enige mate mengen afhankelijk hoe groot de lekkage is, maar dat zou je ook op andere manieren merken, ook aan de olie denk ik.

Wat jezelf al zei lijkt me meest aannemelijk, de waterpomp. Er zijn een 2 zaken de daar enigzins lijken op te wijzen, namelijk:
je temperatuur is hoger dan normaal (als ik voortga op wat de vorige post zei), mogelijk wordt het water niet of slecht rondgepompt.
De druktest test denk ik gewoon het circuit, maar als de waterpomp een klein beetje lekt door een defekt, en/of maar aan 1 kant bijvoorbeeld, toevallig net de kant die bij de druktest niet actief was, lijkt er op het moment van de test niets te lekken. Als je dan rondrijdt lekt het mogelijk wel omdat de hele keten onder druk komt te staan (omdat water boven 4 C uitzet) terwijl de pomp volle bak werkt of dat probeert, en dan wel in de bepaalde pomp-fase komt die mogelijk een beetje lekt.

Bij focus heb ik ook verhoogde temperatuur gehad, terwijl er niets leek te zijn, paar honderden km later begaf de pomp het (op zich niet zo erg, in geval van focus mag je nog rijden, weliswaar maar tot 1500t/min, en tot bij garage).
Ik ben echter geen garagist, dus zal ik niet zeker zeggen dat de waterpomp vervangen gegarandeerd de oplossing is, wel is het een niet al te dure oplossing normaal, mijn schoonvader heeft er een nieuwe voor mij ingebouwd, en kostte me denk ik(is al een paar jaar geleden) 75 eurotjes.

24-01-2002 tot 5-11-2007: Ford Focus 1.8 TDDI 90pk Colour Collection
5-11-2007 tot 31-03-2011: Citroën Grand C4 Picasso 1.6 HDiF 110pk EGMV Exclusive - Icare
07-2011: Volkswagen Touran 1.6 crTDI 105pk Bluemotion dpf.

Profiel  
 
jac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2010

Gepost: 09 februari 2010 12:22 AM
  [ # 4 ]

Ik ga morgen naar een Citroen specialist en dan zie ik wel verder en hou ik jullie op de hoogte.

Profiel  
 
jac
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 07-02-2010

Gepost: 09 februari 2010 10:02 PM
  [ # 5 ]

Ben vandaag bij de Citroen specialist geweest.
Blijkt dat hij koelvloeistof lekt bij het expansievat bij de sensor “koelvloeistof bijvullen”.
Voor de rest lekt hij nergens, is onder druk gezet. Scheelt weer een hoop geld!

Profiel  
 
Rene Hoekstra
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1794
Geregistreerd: 13-05-2007

- (Grand) C4 Picasso Exclusive, Panoramadak, 18 Inch Atacama velgen
Gepost: 23 januari 2017 02:49 PM
  [ # 6 ]

Beste allemaal,

Ik heb een vraag over koelvloeistof voor de C4 Picasso, 2.0 16V.

Ik heb de roze G12+ is dit de goeie?, ik had ergens in een topic gelezen dat je roze moet nemen ivm het aluminium blok?  Ik kwam deze tegen vandaag dus gelijk maar 9 liter meegenomen, ik wil namelijk even helemaal verse erin.

C4 Picasso 2.0 16v Exclusive automaat AL4.
Lexia/Diagbox (7.60).
ServiceBox Citroën en Peugeot (11-2013).

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook