Zelf koppeling Citroen Berlingo 1997 vervangen
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 06 maart 2017 12:55 PM

Goedemiddag mensen,

Ik kan het zelf bijna niet geloven, met het ziet ernaar uit dat de koppeling in onze Berlingo van 1997 (een 1.9 Diesel met 275.000 km op de teller) nog nooit is vervangen. Kan niets in de onderhoud geschiedenis terug vinden (eerste eigenaar). Kan er eigenlijk ook niets van herinneren. Het zal ook wel.

Er zat al een tijdje een piepje in het ‘koppelingspedaal’, zullen we maar zeggen, maar hij is nu toch echt aan vervanging toe. Duidelijk hoorbaar. Jankt bij terugschakelen. Wil er niet te lang mee wachten, voordat het te laat is. Maar goed. De complete koppeling, inclusief druklager, moet worden vervangen. Wat nu?

Ik begrijp dat ik een set moet bestellen. Heb al even bij mister-auto gekeken en ik denk (hoop) dat de Valleo of Sachs wel goed genoeg is. Er is ook Bolk/Luk, maar ik heb geen idea hoeveel kilometer die mee zouden moeten gaan. Het bouwjaar van de auto is natuurlijk duidelijk, maar waar staat nu eigenlijk die versnellingsbak code?

De aandrijfassen gaan los, dus ik moet nieuwe bak olie hebben. Ik wil ook direct de bouten en moeren van de fusee kogels vervangen. Die zijn al een paar keer eruit geweest. Tijd om die ook direct te vervangen.

Aangezien de kabel ook al een tijdje piepte, wil ik die ook maar direct vervangen. Ten minste. Ik dacht dat het de kabel was.

Er is (nog) geen olielekkage bij de aandrijfassen te bespeuren, maar misschien is het beter om die ook maar direct te vervangen.

Zijn er nog andere zaken die ik beter direct kan vervangen?

Als laatste opmerking c.q. vraag. Ik heb nog nooit een koppeling bij een Berlingo vervangen. Wel bij andere auto’s natuurlijk, maar ik vraag mijzelf af of ik soms ook speciaal gereedschap nodig heb. Daar kom je liever niet pas achter als de halve zaak al gedemonteerd is. Tip van de experts hier zijn natuurlijk van harte welkom.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 398
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 06 maart 2017 04:29 PM
  [ # 1 ]

Een koppeling kan lang mee gaan. Van mijn Berlingo 2.0 HDi van 2002 is bij 67.000 km de koppeling onder garantie vervangen ivm slippen rond invoegen op de snelweg. De huidige koppeling zit er nu 300.000 km in. Ik houd er wel rekening mee dat vervanging er aan komt. De kabel is wel vervangen vrij recent.
Toen is mij geadviseerd om bij een (komende) koppeling-vervanging ook de krukasoliekeerring mee te nemen.

Profiel  
 
Ed P
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1186
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 06 maart 2017 04:50 PM
  [ # 2 ]

Ik zou altijd nieuwe keerringen bij de aandrijfassen plaatsen, zo duur is dat niet en het is nauwelijks extra werk.

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 06 maart 2017 07:18 PM
  [ # 3 ]

Keerringen van de aandrijfassen ook vervangen. Je haalt je assen uit de bak (en dus ook uit de keerringen) en overleven het terugsteken eigenlijk zelden. Voor die paar tientjes dus even meenemen.

Tevens ook de eerder genoemde krukaskeerring meenemen.

Verder is qua koppeling Luk of Valeo prima.

Als ik je nog één tip mag geven; bestel nooit mij mister-auto. Als je je afvraagt waarom moet je de zoekfunctie op dit forum maar even gebruiken. Zeer slechte webwinkel. Ik bestel altijd bij mijnautoonderdelen bij haast en auto-onderdelen24 bij minder haast. Deze laatste heeft erg concurrerende prijzen.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Henk50
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 96
Geregistreerd: 31-08-2008

Gepost: 06 maart 2017 08:20 PM
  [ # 4 ]

De belangrijkste dingen zijn wel genoemd. Pak er een Haynes bij. Op dit forum is dacht ik veel te vinden over het vervangen van de koppeling bij dit soort motoren, dan moet je even zoeken bijdragen van ZX1.4i, sohail. Daar heb ooit (309 diesel, zelfde motor) best wat aan gehad.

Citroen Berlingo M49 1.6 16v

Profiel  
 
guy.v2
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 129
Geregistreerd: 31-01-2017

- Jumper jumper3 euro 4 2.2hdi puma
Gepost: 07 maart 2017 12:06 AM
  [ # 5 ]
tim1993 schreef:

Keerringen van de aandrijfassen ook vervangen. Je haalt je assen uit de bak (en dus ook uit de keerringen) en overleven het terugsteken eigenlijk zelden. Voor die paar tientjes dus even meenemen.

Tevens ook de eerder genoemde krukaskeerring meenemen.

Verder is qua koppeling Luk of Valeo prima.

Als ik je nog één tip mag geven; bestel nooit mij mister-auto. Als je je afvraagt waarom moet je de zoekfunctie op dit forum maar even gebruiken. Zeer slechte webwinkel. Ik bestel altijd bij mijnautoonderdelen bij haast en auto-onderdelen24 bij minder haast. Deze laatste heeft erg concurrerende prijzen.

oeps Mister auto niet goed ?
Spécialiste de la vente de pièces détachées automobiles en ligne, Mister Auto fait partie du Groupe PSA depuis 2015. Aujourd’hui numéro 1 en Europe, la marque compte plus de 2 millions de clients et gère près de 12 000 commandes par jour.

bron : https://www.groupe-psa.com/fr/marques-et-services/mister-auto/

zal er maar nog eentje aan de rij toevoegen
http://www.easycarparts.be/citroen/berlingo-multispace-mpv-1996-2008/1-8-d-xud7-161a-xud7-a9a-1-11-1996-10-1999

Profiel  
 
HendrikJan
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 25
Geregistreerd: 20-01-2016

Gepost: 13 maart 2017 12:29 PM
  [ # 6 ]

Ik heb nog een credit nota van mister-auto die tot woensdag geldig is, en dus moet ik daar nu wel bestellen. Ander is het geld weggooien.

Ik snap die keerringen niet helemaal. Ze hebben ze voor het differentieel en de transmissie (versnellingsflens). Welke moet ik dan hebben?

 

Profiel  
 
wim V8
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1102
Geregistreerd: 12-06-2011

Gepost: 13 maart 2017 06:12 PM
  [ # 7 ]

Die voor diff. zou ik zeker doen.
Die ander is voor de ingaande as van de bak.
Als die de wereld niet kost zou ik die ook doen.
Kijk ook of de krukaskeerring niet zweet, je hebt dit immers nooit zo mooi open liggen.

Gr. Wim.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook