Voorstellen: Xsara
bammette
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 01-01-2017

Gepost: 06 april 2017 11:47 AM

Beste forumgebruikers,

Sinds 01-06-2016 ben ik in het bezit van een Citroën Xsara Break 1.6 16v Ligne Presitge uit 2004. Deze auto is in 2004 nieuw gekocht door mijn vader, toen doorgegaan naar mijn broer en afgelopen jaar bij mij beland. Het is ook de auto waar ik in heb leren rijden, dus een zekere nogstalgische waarde heeft hij ook zeker. De auto heeft inmiddels ongeveer 209.000 km gelopen en doet het erg goed. Ik heb er al wel een behoorlijke kostenpost aan gehad, maar ik hoop dat ik nu voorlopig geen kosten er meer aan heb.

Hier mijn ervaringen tot nu toe.

De auto is tot vorig jaar altijd dealeronderhouden geweest en heeft netjes elk jaar een onderhoudsbeurt gehad.

In het afgelopen jaar ging eerst mijn drukgroep stuk (tijdens vakantie op Frankrijk). Daar een onredelijk bedrag voor moeten aftikken (900 euro), maar mijn Citroen card ondersteunde wel vervangend vervoer, maar geen vervoer van de kapotte auto naar Nederland. Toch maar laten repareren.

Een paar maanden later begon de auto steeds meer geluid te maken in zijn 2 en 3 en begon af en toe als een raceauto te klinken (de tandwielen van een raceauto). Hij maakte al eerder wat geluid, maar volgens de Citroën garage waar de auto voordat ik hem kreeg in onderhoud was, was dit geen probleem. Toen was het geluid ook nog niet zo luid, meer vergelijkbaar met een licht versleten multiriem qua geluid. Het raceautoniveau was toen ook nog niet bereikt. De auto heb ik toen bij een lokale garage laten inspecteren. Wat bleek: de lagers van de versnellingsbak waren versleten; de radiateur lekte; de rollers van de distributieriem klopten een beetje en de achterremschijven+blokken waren versleten.

Na even nadenken toch besloten om alles te laten repareren. Bij een specialistisch versnellingsbakkenbedrijf heb ik de versnellingsbak laten reviseren (kosten: 1050 euro). Vervolgens naar Engeland op gegaan voor een korte trip, waar duidelijk werd dat het koelsysteem steeds meer lekte. Ik heb daar iets van 3-4 liter koelvloeistof erbij moeten gooien in 2 weken/1000km tijd. Terug in Nederland meteen de distributieriemset+waterpomp+radiateur laten vervangen (kosten 575 euro). Nu enkele weken terug zelf de olie ververst, luchtfilter, interieurfilter en brandstoffilter vervangen. Hiernaast ook de remschijven en blokken achter vervangen. Dit met hulp van mijn neef die als vrachtwagenmonteur werkt. De operatie herhalen zou echter geen enkel probleem zijn nu ik weet hoe het zit.

Nu rijdt de auto weer heerlijk en voelt hij eigenlijk weer net zo als ik hem altijd al kende. Ik hoop na mijn investeringen heel lang met deze auto te doen. Ik rijd er graag mee en ook nog zuinig (meestal rond de 6.2 L/100km).

Ik ben al wel vaker op het forum beland voor het uitzoeken van verscheidene dingen en sluit me dan ook graag aan. Ik wil graag steeds iets meer onderhoud zelf doen, maar doordat ik zelf nog vrijwel geen ervaring heb met de reparaties zal ik hier ook zeker advies komen vragen als er nog eens iets aan de hand is. In elk geval ben ik voorenemens om het standaardonderhoud zelf te doen en te blijven doen en vanuit daar steeds iets uit te breiden als er klussen aankomen die niet te moeilijk zijn.

—————————————-
Bram

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43033
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 06 april 2017 12:54 PM
  [ # 1 ]

Welkom hier! Wat betreft die 900 euro: tja, een boel geld. Maar, voor een Franse dealer geen exhorbitant bedrag m te rekenen voor het vervangen van een complete koppelingsset..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook